2024-05-11, 19:46
Medlem
feemaxxxs avatar
Låt oss säga att jag har en lägenhet i Spanien , hyr ut denna till en svensk som betalar från dennes svenska konto till mitt svenska.
Banken frågar mig var pengarna kommer ifrån, vilket jag förklarar. Inkomsten ska ju skattas i Spanien då den kommer från en lägenhet.
Kommer nu den svenska banken att tjalla till de spanska myndigheterna?
Citera
2024-05-11, 20:43
Medlem
Svenska banker kommer inte "tjalla" till svenska skatteverket ens. Dom kommer fråga dig vart pengarna kommer ifrån för kundkännedom. Dom har noll koll på om du skriver upp den på din deklaration eller inte.

Sedan ska sägas att om du bor här i Sverige och vistas över 6 månader per år här så är du ju skatteskyldig här inte i Spanien men det antar jag att du förstår.
Citera
2024-05-11, 21:53
Bannlyst
Det swishas typ en miljard per dygn, sannolikheten att du skulle åka dit på detta eller flaggas är lika med noll, om du inte har den futtigaste banken av dom alla, SEB!
Citera
2024-05-11, 22:08
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Låt oss säga att jag har en lägenhet i Spanien , hyr ut denna till en svensk som betalar från dennes svenska konto till mitt svenska.
Banken frågar mig var pengarna kommer ifrån, vilket jag förklarar. Inkomsten ska ju skattas i Spanien då den kommer från en lägenhet.

Tveksamt men om du tar in belopp på ett antal tusen per månad så riskerar du att misstänkas för penningtvätt.
Citera
2024-05-11, 23:17
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx

Ja det kommer dom. Finns det misstanke kommer du kräva ut information, och därmed blir du påkommen. Stort internationellt sammarbete.
Citera
2024-05-11, 23:52
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av achoooklar
Svenska banker kommer inte "tjalla" till svenska skatteverket ens. Dom kommer fråga dig vart pengarna kommer ifrån för kundkännedom. Dom har noll koll på om du skriver upp den på din deklaration eller inte.

Sedan ska sägas att om du bor här i Sverige och vistas över 6 månader per år här så är du ju skatteskyldig här inte i Spanien men det antar jag att du förstår.

Jag är begränsad skatteskyldig i Sverige eftersom jag bor i ett annat EU-land (dock ej i Spanien)
Citera
2024-05-12, 08:20
Medlem
Nej, bank kommer dock i sin årliga rapportering rapportera ditt konto under CRS till dom länder du är skatte resident till.

Eller om bank misstänker brott kan dom skicka in en STR/SAR vilket kan utreddas av myndigheter i Sverige.
Citera
2024-05-12, 12:35
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Nej, bank kommer dock i sin årliga rapportering rapportera ditt konto under CRS till dom länder du är skatte resident till.

Eller om bank misstänker brott kan dom skicka in en STR/SAR vilket kan utreddas av myndigheter i Sverige.

Tack.
Citera
2024-05-12, 12:44
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Tveksamt men om du tar in belopp på ett antal tusen per månad så riskerar du att misstänkas för penningtvätt.

Det beror på mönstret, de kommer inte fråga om pengarna kommer in vid ett exakt datum varje månad.
Citera
2024-05-12, 13:36
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Det beror på mönstret, de kommer inte fråga om pengarna kommer in vid ett exakt datum varje månad.

Nej men om man får in ett par tusen där källan är oklar på regelbunden basis lär de bli misstänksamma.
Citera
2024-05-12, 17:30
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Nej men om man får in ett par tusen där källan är oklar på regelbunden basis lär de bli misstänksamma.

Det ska ha skett ganska oregelbundet, dvs att du regelbundet får in pengar men att de kommer in på oregelbundna tider.
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2024-05-12 kl. 18:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in