• 1
  • 2
2024-05-14, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uschling
Jag var i kontakt med Schenker häromdagen för att undersöka min egen Temu-leverans och Schenker sa till mig att det är Temu som tar paketen till dem för transport, alltså Schenker hämtar inga paket, det är Temus uppgift att lämna in dessa hos dem på Schenker, sa hon i alla fall.

Min försändelse har också fått både "Tullklarering gjord" och nu senast i fredags "Import customs handover" gjord, så ville höra om det var på gång snart och generellt om hur det funkar det med eventuella avgifter.
Men det verkar ta väldigt lång tid detta, att få paketen.
Tänkte väl att Temu måste sköta transporten tills det lämnas in till ex Schenker i Sverige. På mitt paket har Temu lagt till texten att de ser att inget hänt på ett tag och att de kontaktat transportören (tveksamt att de skulle göra det).

Jag tror att de glesat ut dagarna då de transporterar paketen till Sverige eftersom den tiden bara tar längre och längre tid. När jag kollar vilken veckodag den första svenska händelsen är på mina två senaste leveranser så har båda varit på en fredag. Kanske en tillfällighet eller så lämnas paketen över till Schenker endast på torsdag (eller om det är fredag).

Igår levererades bara ett av de två paketen som markerats Import customs handover 7/5 8:30 så antingen har de tappat bort det andra eller så har de inte tagit med alla paket.
Citera
2024-05-14, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one.and.only
Det står att de väntar på att Schenker ska hämta paketet men jag tror inte att de svenska transportörerna hämtar upp paketen i Nederländerna eller vilket land de tullklarereras i. Det är väl Temus transportörer som hanterar paketen tills de anländer i Malmö. Det brukar ofta stå YC log for Temu eller liknande som avsändare i Malmö.

Det tar numera ofta längre tid innan de anländer till Sverige från att ha tullklarerats. För några veckor sedan tog det runt 10 dagar innan något hände efter tullklarering.
Är inte paketen redan i Sverige när det står att de är hos tullen? Det har jag antagit, att de som är försenade ligger eller har kommit bort nånstans här i Sverige. Våra respektive paket kan ha fraktats i samma sändning och ha gått samma öde till mötes.
Senast redigerad av Liljor 2024-05-14 kl. 20:35.
Citera
2024-05-15, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liljor
Är inte paketen redan i Sverige när det står att de är hos tullen? Det har jag antagit, att de som är försenade ligger eller har kommit bort nånstans här i Sverige. Våra respektive paket kan ha fraktats i samma sändning och ha gått samma öde till mötes.
Hos Temu ser man inte vilket land men jag tror att de flesta Kina-paketen skickas via Nederländerna.
På Wish där man får ett riktigt spårningsnummer (som man kan följa från Kina) kan man se att det står Schiphol eller liknande som plats för tull. Trodde också att det var svenska tullen ibörjan när jag beställde av Wish och kunde inte förstå hur det alltid kunde ta runt två veckor mellan tull och leverans.
Citera
2024-05-15, 11:41
Medlem
Citat:
Hos Temu ser man inte vilket land men jag tror att de flesta Kina-paketen skickas via Nederländerna.
På Wish där man får ett riktigt spårningsnummer (som man kan följa från Kina) kan man se att det står Schiphol eller liknande som plats för tull. Trodde också att det var svenska tullen ibörjan när jag beställde av Wish och kunde inte förstå hur det alltid kunde ta runt två veckor mellan tull och leverans.
Mitt paket är hos Schenker nu, vad är status på ditt? Det tog 10 dagar utan uppdatering så jag började tro att det försvunnit.
Citera
2024-05-15, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liljor
Mitt paket är hos Schenker nu, vad är status på ditt? Det tog 10 dagar utan uppdatering så jag började tro att det försvunnit.
Mitt paket kom också till Schenker idag.
Jo, jag var lite orolig för det paketet som är väldigt efterlängtat då det innehåller en lampskärm som jag behöver ha innan jag kan beställa en passande lampsladd. Blev superglad när "mina paket" aviserade att det är i Sverige".

Väntar även på ett paket som tullklarerats 12/5 så det blir ju spännande att se när det dyker upp...
Citera
2024-05-15, 17:42
Medlem
Citat:
Mitt paket kom också till Schenker idag.
Jo, jag var lite orolig för det paketet som är väldigt efterlängtat då det innehåller en lampskärm som jag behöver ha innan jag kan beställa en passande lampsladd. Blev superglad när "mina paket" aviserade att det är i Sverige".

Väntar även på ett paket som tullklarerats 12/5 så det blir ju spännande att se när det dyker upp...
Visste inte att de säljer lampskärmar. Temus paketering lämnar en del att önska så du får gärna uppdatera sen i den stora Temu-tråden om de skickade den i en tunn plastpåse, eller om det är bättre paketerat. Våra paket reser ihop, vad gulligt.
Senast redigerad av Liljor 2024-05-15 kl. 17:47.
Citera
2024-05-29, 19:38
Medlem
Ingen som vet vad "Import Customs handover" betyder och innebär?
Citera
2024-06-25, 15:03
Medlem
st33rs avatar
Ingen aning men jag har det meddelandet nu också. Sista gången jag köper nåt från temu som inte ska ta flygvägen . Det har ni gått närmare en månad. Hade hoppats få det denna vecka men hoppas inte längre
Citera
2024-06-26, 18:44
Medlem
tomatlarss avatar
Att det har lämnats över till tullen. Är en ganska direkt översättning.
Citera
2024-06-26, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Att det har lämnats över till tullen. Är en ganska direkt översättning.

ts har urdåliga engelskakunskaper
Citera
2024-06-26, 22:22
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Det svenska ordet "överlämna" kanske ger en ledtråd. I det här fallet från tullen till postoperatören.

Samtliga av mina försändelser har tullklarerats precis innan den anlände till Sverige.
Citera
2024-06-26, 22:58
Medlem
st33rs avatar
Ja först är det en jävla massa "tullklarering". Jag tänkte att det var att den gick genom tullen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in