Citat:
Ursprungligen postat av
Drage
Det är precis vad han inte rekommenderar att följa
Välkommen till tråden o Loserville! Stark start! Jo, det är precis vad han rekommenderar. Slanta upp 299kr o lyssna här (alt går det nog att köpa den billigare via Paetreon)
https://youtu.be/TaQ-Q5dNzvE?si=kh-HBfTPwTo0690R
Filmen är inspelad i maj 2025, då var det fortf en ok portfölj som var +30% sedan starten 2023. Nu är alla innehav på minus. Hälften av innehaven är -36% eller sämre. Portföljen är nu enbart +5% sedan start. Ett sparkonto på valfri bank hade gett bättre avkastning. En index fond många ggr mer. Fonden är helt felkonstruerad men det fattar inte AA. Man behåller inte förlorare i all evighet, man rider vinnare.
Här kommer en transkribering av inledningen till filmen. Tänk dig en sävlig hallänning i en bastu som tror att han kan det där med aktier

när du läser. En kort stund in i filmen säger AA:
"Men den här gången så ska jag göra någonting annorlunda.
Jag ska ge dig ett råd. Ja. Eh, och, men det är ju under vissa, eh, premisser kan man säga Eh, om det är så att du känner att du vill väldigt gärna liksom göra någonting
i stil med vad jag gör, men du hittar inte riktigt rätt. Du känner kanske inte att du har talang tillräckligt inom det här området. Jag menar, vi har ju talang för olika saker i livet. Eller du kanske inte har tiden Du kanske har för mycket annat att tänka på. Eller vad det nu än må vara. Men du känner ändå att du vill inte bara sätta dina pengar i en indexfond liksom. Utan du vill köpa enskilda aktier. Du vill skapa en egen portfölj. Eh, alltså som består av enskilda aktier. Men samtidigt så får du liksom inte riktigt ihop det. Till exempel. Så skulle det kunna vara.
Jag menar, det är inte alls förvånande. De flesta har väldigt svårt för att sitta och analysera aktier på egen hand. Det är därför det är så populärt med indexfonder. För hade alla tyckt att det varit enkelt att analysera egna aktier och välja egna aktier så hade ju alla gjort så. För det finns ju nämligen mer pengar att tjäna på att välja egna aktier. Om man nu har talangen och förmågan att kunna göra det så att man väljer rätt aktier. Men de flesta tycker det är svårt och det är helt förståeligt. Jag är skapad på ett sånt sätt. Min hjärna älskar att tänka ur ett aktieperspektiv. Jag har lätt för det helt enkelt. Jag har väldigt svårt för att mecka med mina bilar,
men jag har väldigt lätt för att tänka om aktier. Eh, och alltså jag tycker verkligen att det är enkelt alltså. Och det säger jag inte på något sätt för att ja, jag hittar inget bättre ord. Skryta. Nej, jag har inte ut efter skryta. J
ag har ut efter att tala klartext. Jag är skitdålig på mecka med bilen, så jag gör bara inte det minsta. Byt inte ens däck. hjul heter det. Vet inte ens vad det heter.
Men aktie har jag lätt för.
Och vart ville jag komma då? Jag skulle ge dig ett råd. Jo, men då finns det en sak som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att göra. Inte frivilligt, men om någon skulle sätta en kniv mot min strupe och säga såhär: Nu måste du ge dina medlemmar ett lo-- ett råd, annars skär jag halsen av dig. Ja, det kanske låter lite brutalt här, men bara för att du ska förstå. Vilket råd är det då du skulle vilja ge? Placeringsråd alltså.
Alltså jag måste ge ett råd. Då finns det ett råd som jag kan tänka mig att ge. Det, det vill säga ett råd alltså i stil med att kopiera vad jag gör. Jag har en portfölj som jag i så fall skulle vilja lyfta fram. Med kniven mot strupen alltså. Om jag inte har något val. Jag måste ge dig ett råd. Och då är rådet följande. Det vill säga om du inte får, om du inte får till det själv alltså. U
tan vill ha liksom, jag vill följa vad aktieanalytikern gör. J
ag vill köpa hans aktier. Om du verkligen känner så liksom. Då vill jag, då tänker jag såhär att du ska köpa de här.
Nu ska jag förminska mig själv Vi behöver inte ta så långt. Det är dom här aktierna. Det är inte dom här aktierna.
Det är den här portföljen. Stock picking portföljen. Och anledningen till att jag väljer just den här portföljen, det finns lite anledningar till det. Den här portföljen lever sitt egenliv. Jag plockar inte ut några pengar ur den här portföljen. Det finns ingen stress med den här portföljen. Den får ta den tiden den tar. Det finns ingen belåning med i den här portföljen. Så belåningen kan så att säga inte ställa till det typ när börsen får hicka och rasar. Så måste jag ju göra justeringar i mina belånade portföljer för att annars riskera att bli överbelånad och sådär va. Men den här portföljen innehåller ingen belåning. Så den har inte det problemet. Här kan aktierna i lugn och ro låta sig vara liksom. Det är ingenting konstigt med det. Så här ser de flesta portföljer ut. Alltså en belåningsfri portfölj med ett gäng aktier. Det är ingenting konstigt i sig va? Men om du känner att du har svårt för att välja aktier och du känner inte att du har riktigt grepp om det. Vilka aktier ska man välja? När ska man välja? Och svidere. Och om du då har en sån här situation att du har inte bråttom, du behöver inte pengarna. Eh, du har så att säga bara en långsiktig plan med ditt aktieinvesterande. Du kan alltså låta pengarna vara kvar i portföljen. Du behöver inte dem. Och det är helt okej om aktierna inte stiger första dagen efter att man har köpt dem. Utan det, det får ta sin tid liksom. Om du har den inställningen Tålamod alltså. Och långsiktighet. Då är den här portföljen värd att följa."
Obs ren transkribering så vissa ord blir fel. AI är inte helt tränad på sävlig halländska än så länge.