Nya juridiska trubbel vankas AA. Från 1 mars skärps regelverket ordentligt för sk "finfluencers". De flesta kommer som jag förstått det bli olagliga. Det är dessutom ganska hög straffskala - grovt brott är fängelse upp till sex år.
Jag är ingen jurist, men ställde frågan till AI om det är ok med en prenumeratiosnmodell där jag berättar om vilka affärer jag gjort o gör, men då o då gör några gratis inlägg om hur bra jag är. Givetvis uppmanar jag mina följare att tänka själv o betonar att jag inte ger några råd.
AI svarar
"Nej, det upplägg du beskriver är förenat
med mycket stora risker efter den 1 mars 2026. Den nya lagen (2026:56) om straff för olovlig finansiell verksamhet gör det brottsligt att bedriva tillståndspliktig verksamhet utan tillstånd, och Finansinspektionen (FI) har uttryckligen varnat för just denna typ av affärsmodell.
Här är de tre främsta anledningarna till att ditt upplägg kan leda till rättsliga påföljder:
Yrkesmässig rådgivning: Att ta betalt (via prenumeration) för att visa dina affärer i realtid klassas ofta som yrkesmässig investeringsrådgivning. FI ser bortom formuleringar som "mina egna affärer" och bedömer istället tjänstens syfte: att prenumeranterna ska kunna kopiera dina köp.
Marknadsföring med "framgångsinlägg": Att posta gratis inlägg om hur bra det går för att locka betalande prenumeranter stärker bilden av att du bedriver en kommersiell finansiell tjänst.
Om inläggen dessutom anses vilseledande kring risken eller avkastningen kan de bryta mot både marknadsföringslagen och regler om marknadsmissbruk.
Det nya straffansvaret: Från och med 1 mars 2026 riskerar du inte bara administrativa avgifter utan även fängelse.
Normalbrott: Böter eller fängelse i upp till två år.
Grovt brott: Fängelse i lägst sex månader och högst sex år. "
Att driva en gratiskanal är förmildrande,
men inte om den är reklamfinansierad
AA kan söka tillstånd men det är en dyr o långsam process. Har inte AA börjat fila på ansökan redan nu lär kanalen få göra ett upphåll fram till hösten.
AI beskriver ansökan:
Pris Från ca 50 000 kr upp till flera hundra tusen kr (inkl. jurister).
Tid 1–6+ månader handläggningstid.
Krav
Strikt granskning av ekonomi, utbildning och vandel.
För en enskild bloggare eller finfluencer är tröskeln för att få ett eget tillstånd för investeringsrådgivning mycket hög. Många väljer istället att bli anknutna ombud till ett befintligt värdepappersbolag, men även det kräver avtal och efterlevnad av deras regler. "
Eftersom AA driver verksamheten i företaget kommer bara ansökan ligga på +100K. Till det kommer en årlig avgift för tillsyn från fi på minst 15-30K enligt AI.
Hur många på looserville kommer anmäla AA den 1/3
Diclaimer - jag går efter vad AI säger, men AI verkar ta detta på stort allvar.
Di o Privata affärer har skrivit en del om det hela den senaste tiden:
https://www.di.se/digital/tuffare-tag-mot-finfluencers-ska-kunna-fa-fangelse/