2025-11-21, 10:52
Medlem
RobertSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Vad menar du med att "staten får lösa det" så fungerar det intd, banken säljer hans hus, det är vad som händer lite förenklat.
Var en bra artikel om detta i dagens EFN ej betalvägg

En statlig myndighet – Kronofogden – driver in skulder, och mycket få ansöker om skuldsanering.

Hon ser ändå positivt på Finansinspektionens möjligheter att stämma i bäcken genom sitt tillsynsuppdrag och de skärpta regelverken. Myndigheten kan bötfälla långivare som inte gör tillräckliga kreditprövningar. I allvarliga fall mister de sitt tillstånd.

Hon delar Elin Molins uppfattning att den stränga svenska indrivningen inte står i proportion till hur lätt det är att få krediter.

– Alla lån ska återbetalas fullt ut, oavsett hur kreditprövningen har gått till. Oseriösa kreditgivare har därför små incitament att göra en sträng prövning, säger Paula Roth.

Forskarkollegorna förespråkar ett mer balanserat system där även kreditgivaren får bära en del av risken – det vill säga att de kan förlora pengar om låntagaren hamnar på obestånd. Hittills har Sverige valt en annan väg där oseriösa kreditgivare i stället ska avskräckas genom tillsyn.

Sverige – där snabba lån blir livslånga skuldfällor
Citera
2025-11-21, 11:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertSmith
Var en bra artikel om detta i dagens EFN ej betalvägg

En statlig myndighet – Kronofogden – driver in skulder, och mycket få ansöker om skuldsanering.

Hon ser ändå positivt på Finansinspektionens möjligheter att stämma i bäcken genom sitt tillsynsuppdrag och de skärpta regelverken. Myndigheten kan bötfälla långivare som inte gör tillräckliga kreditprövningar. I allvarliga fall mister de sitt tillstånd.

Hon delar Elin Molins uppfattning att den stränga svenska indrivningen inte står i proportion till hur lätt det är att få krediter.

– Alla lån ska återbetalas fullt ut, oavsett hur kreditprövningen har gått till. Oseriösa kreditgivare har därför små incitament att göra en sträng prövning, säger Paula Roth.

Forskarkollegorna förespråkar ett mer balanserat system där även kreditgivaren får bära en del av risken – det vill säga att de kan förlora pengar om låntagaren hamnar på obestånd. Hittills har Sverige valt en annan väg där oseriösa kreditgivare i stället ska avskräckas genom tillsyn.

Sverige – där snabba lån blir livslånga skuldfällor

Ja men det är ju fortfarande inte staten som betalar utan kreditgivarna som gör kreditförlusten.
Citera
2025-11-21, 11:20
Medlem
Kan det vara någon form av p2p lån (disclaimer att jag har noll koll på om / hur det fungerar i Sverige).

Det skulle ju också kunna vara någon av AAs trogna följare som sitter på kapital och gärna lånar ut till den inspirerande, trovärdiga, ärliga, fantastiska svärmorsdrömmen och gentlemannen AA
Citera
2025-11-21, 11:30
Medlem
Det kanske är ett hittepålån om allt går åt pipan så kan han fortsätta genom att investera sina hittepå pengar ?
Citera
2025-11-21, 11:37
Medlem
Tempot i den här tråden är så högt nu, att jag tror vi driver mer än hälften av hans intäkter genom att titta på gratisvideor. Förut kunde det gå några dagar mellan inlägg men nu är det flera sidor om dagen tror jag, och omöjligt att läsa allt. Grattis herr Aktiefjant! Du har skapat dig en kontinuerlig inkomst genom att bli spottkopp för ett gäng snubbar (mestadels tror jag) som upprörs över hur dålig du är

Av allt man kan välja att försörja sig med är det alltså detta det blivit av dig. Imponerande att någon vill göra så mot sig själv.
Citera
2025-11-21, 11:38
Medlem
Ingen bankman med något som helst förstånd skulle väl kunna låna honom några pengar utifrån hans hittepå värderingar .Jag tror det är ren lögn och säkert inga siffror han kommer redovisa för då det är hittepå.Aktierna sjunker ju som en sten för honom så snart är ju dom pengarna slut.Som tidigare sakt är det bara synd om dom som blivit övertygade att investera som analytikern,,Unga o dumma framför allt .
Citera
2025-11-21, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekniskanalytiker
Ingen bankman med något som helst förstånd skulle väl kunna låna honom några pengar utifrån hans hittepå värderingar .Jag tror det är ren lögn och säkert inga siffror han kommer redovisa för då det är hittepå.Aktierna sjunker ju som en sten för honom så snart är ju dom pengarna slut.Som tidigare sakt är det bara synd om dom som blivit övertygade att investera som analytikern,,Unga o dumma framför allt .

Det är mycket roligare och enklare att läsa ett par sidor i den här tråden än att tråka sig igenom de oändligt långa och ofta toxiska gratisvideorna

Har sagt det förut men förtjänar sägas igen, vår Udda Figur är en hjälte som tittar på alla dumheter och lägger ut här så att man själv kan kolla lite sporadiskt och ändå ha full koll på härdsmältan.
Citera
2025-11-21, 11:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebiatan
Tempot i den här tråden är så högt nu, att jag tror vi driver mer än hälften av hans intäkter genom att titta på gratisvideor. Förut kunde det gå några dagar mellan inlägg men nu är det flera sidor om dagen tror jag, och omöjligt att läsa allt. Grattis herr Aktiefjant! Du har skapat dig en kontinuerlig inkomst genom att bli spottkopp för ett gäng snubbar (mestadels tror jag) som upprörs över hur dålig du är

Av allt man kan välja att försörja sig med är det alltså detta det blivit av dig. Imponerande att någon vill göra så mot sig själv.

Det är samma fast tvärt om i SBB-tråden, där är det knäpptyst när kursen dalar men full aktivitet när SBB tillfälligt och omotiverat rusar.

Det är ganska naturligt att aktiviteten ökar här när kursen i Hexatronic dalar och dalar eftersom AA har låst in hela sin ekonomiska framtid i Hexatronic och hans upplägg förutsätter en uppgång för att inte totalhaverera. Han klarar garanterat inte att kursen går under 15 kr för då kommer han tvingad av banken att sälja av delar av innehavet med förlust. Han har ett GAV i Hexatronic som är långt över 20 kr så förlusten blir kännbar för honom både ekonomiskt och för hans ego.

Högmod går före fall, högmodet har vi sett, nu kommer fallet.
Citera
2025-11-21, 12:14
Medlem
Idag dök det upp en 1 år gammal video på YT i mitt flöde
Hur jag analyserar Hexatronic
2025 kommer aktien gå bättre än 2024
2025 kommer aktien stå i minst 100 :-
Ok
Blir typ 500% på 1 månad från nu , jojo
Jag hoppas att flertalet backtestar hans teorier
Denna tråden är en utmärkt lektion i vikten av diversifieering
The show goes on
Citera
2025-11-21, 12:20
Medlem
RobertSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebiatan

Har börjat att tracka antal betalande medlemmar på patron och kan konstatera att antalet har ökat med 2 jmf med i morse

https://www.patreon.com/mot10miljoner/about
Citera
2025-11-21, 12:27
Medlem
jack.danielss avatar
Hexan ner sina vanliga 1-2% idag igen! Om nu konsensus är att värderingen skall vara lägre så borde det väl justeras på nån vecka eller två? Känns nästan lite riggat att kursen dalar långsamt? (För att ingen skall panikslagna?) typ koka grodan långsamt

Det kanske funkar så på andra aktier oxå? Följer inga andra så slaviskt som jag följer häxan!
Trots att jag inte äger
Citera
2025-11-21, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertSmith
Har börjat att tracka antal betalande medlemmar på patron och kan konstatera att antalet har ökat med 2 jmf med i morse

https://www.patreon.com/mot10miljoner/about
Enligt den sidan omsätter han 10 680 sek/månad, eller 10 860 $/månad, beroende på var på sidan man tittar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in