2025-11-05, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Både analytikerdelen och medieproduktionen i bastun i Falkenberg jobbar på högtryck. AA har redan analyserat AMDs kvartalsrapport "Det var precis vad jag förväntat mig och förutspått". Det är en tafflig genomgång där han rör ihop många begrepp som ex kassaflöde och kassa. Till slut är det oklart vad han jämför. AA gör ett tappert försök att låta som en kunnig analytiker men det går så där.

AA har dock en ny målkurs för AMD. 500USD senast 2027. Det går ju löjligt bra för AMD och hela den där AI-branschen växer så den knakar. AMD är också en bra aktie eftersom den har högt belåningsvärde

AMD har verkligen räddat AA det här året bland alla sänken som Hexatronic, Transtema, Tourn mfl.

Igår gjorde AA också en video om det gamla favoritbolaget Nobias Q3 rapport. AA ser stor potential "om det vänder" men han ser också en gigantisk risk. Det är till och med för hög risk för AA "Jag har för lite pengar för att våga ta den risken att köpa mer Nobia nu."

Det är ok att ändra uppfattning om ett bolag. MEN Nobia finns i "Stockpickingportföljen" som han rekommenderar alla att följa. Där har han ett gav 6,27 målkurs 9,405 igår stängde aktien på 3,91.

Stockpickingportföljen består av AAs guldkorn på börsen. De är handplockade kvalitetsbolag, ingen belåning. De får ligga i portföljen tills de nått +50% i avkastning - ingen tidspress. Just nu är 5 av7 innehav på mellan -22% - -75% Väldigt långt till +50% alltså. Två innehav är på plus men även de en bra bit från +50%. Detta rekommenderar AA alltså att följa. Portföljen borde byta namn från Stockpickingportföljen till Surdegsportföljen

.

För att citera "den störste"

OOOOOMAAAAAJGAAAAAADDDD
Citera
2025-11-05, 10:05
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Portföljen borde byta namn från Stockpickingportföljen till Surdegsportföljen
Kan du inte droppa den kommentaren i fältet?

Blir du blockad då? Blockar han betalande medlemmar?
Citera
2025-11-05, 11:17
Medlem
Igår, tisdag, sjönk AAs aktier med runt 3,5%. Eftersom hans aktier är värda ca 2,5 mkr försvann omkring 90k. Lägg därtill aktierna i tjp, och hela vattenskotern flöt iväg.

Ironiskt är att jag missade AMD. Jag bygger mina egna datorer och har alltid föredragit AMDs processorer. AMD var ju sämre än Intel, drog mer ström men nu är dom förbi. Sak samma med grafikkort, men AMD matchar Nvidia för de prestandanivåer som är rimliga för mig.

Jag har vetat detta och har sett hur AMD blivit allt vasare men AA köpte AMD och inte jag.

AA satsar hårt på AI. AMD, Nvidia, Hexatronic och Transtema sysslar alla med datacentraler. Han har ännu inte sett att det behövs kopiösa mängder med el. Det är nog för långsiktigt för AA. Han och jag har helt olika investeringsprofiler och helt blygsamt vill jag säga att jag hamnat där som han vill vara. Men jag försöker inte vara någon influencer.
Citera
2025-11-05, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Kan du inte droppa den kommentaren i fältet?

Blir du blockad då? Blockar han betalande medlemmar?

Varför dra till med en sådan uppenbar outning? AA lusläser ju denna tråden.
Citera
2025-11-05, 16:03
Medlem
Nu har jag sett den senaste videon om att Spara och Slösa. Med min gratismetod att låta musen vila över tumnageln för att också slippa reklam.
Jag önskar jag hade figurens förmåga att sammanfatta. Men videon gick ut på att vissa slösar, lever från lön till lön, och andra sparar allt dom kan utan att unna sig något. Så finns smartingarna däremellen, sparar lagom och unnar sig livet. Det är AA det, men exakt vad han gör som är kul uppfattde jag inte.
Jag hoppade till slutet efter det att AA under 15 min sagt just det jag skrev härovan.

Slutet gick ut på man sa beräkna sannolikheten för att sparplanen misslyckas och då ska man ha en alternativ plan B. AA har alltså beräknat sannolikhet för att Hexa faller till noll och han har ett plan för det.

Min egen analys: AA känner att det inte går så bra. Att betala månadens räkningar med utökat låneurymme känns ju sådär. Men, då visar det sig att det stämmer med hans nyformulerade sparpolicy om att det ska sparas lagom!

Det finns en dikt av Kjellgren. Dumboms leverne. Alldeles osökt tänker jag på den.
Citera
2025-11-05, 18:11
Medlem
Har oxå lidit mig igenom "Spara och Slösa" på Mac med Chrome/AdBlocker så inga intäkter till AA.

En tolkning är att AA är irriterad över att bli kritiserad på Loserville pga hans höga belåning.
Problemet är att han inte fattar:

1) Jag blev kickad efter en diskussion där jag kritiserade AA och där han svarade att om han haft ish 10msek så hade han inte varit så högt belånad.
I mitt tycke gjorde AA rejält bort sig när han inte drog ned på belåningen när han var på ATH runt 6msek.
Läs han har svårt att ta kritik även när det är väl ment och konstruktivt.

Nu försöker AA göra sken av att han alltid velat vara i denna sits, dvs en hög belåning på lågt EK som möjliggör uttag på 30-50k per månad ev. mindre om YT intäkterna ökar.

2) Han fattar inte att de flesta här i Loserville använder belåning när tillfällen t.ex. när Trumpen visade sin tull skylt i våras utanför White House.
Gissar att jag inte är ensam om att just nu sitta med noll belåning och x% i kassa.
Senast redigerad av RobertSmith 2025-11-05 kl. 18:14.
Citera
2025-11-05, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertSmith

2) Han fattar inte att de flesta här i Loserville använder belåning när tillfällen t.ex. när Trumpen visade sin tull skylt i våras utanför White House.
Gissar att jag inte är ensam om att just nu sitta med noll belåning och x% i kassa.

Han fattar definitivt heller inte att "vi" eller åtminstone "jag" vid användandet av belåning inte har någon direkt bolagsrisk att ta hänsyn till eftersom vi är diversifierade. Okej, jag vet att vissa här är väldigt fokuserade, men jag har i alla fall den diversifieringen att jag åker ner med marknaden (plusminus lite så klart) men aldrig skulle nollas ut pga jag sitter med 50 procent i enskilt innehav. Och naturligtvis har jag heller inte belåningsnivå som gör att jag förintas om börsen kraschar 30 procent.
Citera
2025-11-05, 18:37
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Han fattar inte att de flesta här i Loserville använder belåning när tillfällen t.ex. när Trumpen visade sin tull skylt i våras utanför White House.

Jag

...belånade ca 20 % av portföljen i våras.
...har noll belåning nu.
...är högt diversifierad med ca 100 olika aktier, utländska och svenska.
...har överträffat de flesta index i år.
...är tveklöst en riktig loser i AA:s ögon.
Citera
2025-11-05, 20:29
Medlem
Citat:
I mitt tycke gjorde AA rejält bort sig när han inte drog ned på belåningen när han var på ATH runt 6msek.
Läs han har svårt att ta kritik även när det är väl ment och konstruktivt.

Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag

...belånade ca 20 % av portföljen i våras.
...har noll belåning nu.
...är högt diversifierad med ca 100 olika aktier, utländska och svenska.
...har överträffat de flesta index i år.
...är tveklöst en riktig loser i AA:s ögon.

Ja en lite kul grej är att om han hade kombinerat belåning (eller annan hävstång) med att följa börsen när han hade flera miljoner så hade han varit dollarmiljonär idag. Det är pga hans totala oförmåga att göra bedömningar som det skiter sig för honom. Tur för hans fru att hans bondfångarmetod på jootoob funkar så bra som den gör.

Det är faktiskt rätt otroligt, hans karriär som youtuber. Att först bli känd när han berättar om sina dåliga aktieaffärer, och sen få en stor följarskara som vill höra hans aktierekommendationer, och nu ha en stabil (men inte så hög) inkomst där han uppenbart blåser allt och alla med långa filmer som bara maxar reklamintäkterna. Att nån vill höra honom prata om världsläget (trump, ukraina och ryssland) är även det en gåta. Han är mer av en tv-kille än en bok-kille, om man säger så. Sjukt ytlig och substanslös. Grattis hr Aktienolla till en riktigt riktigt fin blåsning! Jag hade aldrig trott att det skulle funka om nån frågade mig innan.
Citera
2025-11-06, 09:07
Medlem
Lånefinansierer han Transtema? Mulig det er den aksjen han tjener så mye penger i? Så en video med tittelen pengene veller inn...
Citera
2025-11-06, 09:11
Medlem
Transtema backar 10 procent vid öppning just nu efter rapport. Kan ha rykt en vattenskoter eller två för analytikern där.

Den goda nyheten är att det blir billigare att köpta fler aktier för honom nu!

Update: Minus 20% nu. Superbilligt.
Senast redigerad av DrL0c 2025-11-06 kl. 09:23.
Citera
2025-11-06, 09:32
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Transtema backar 10 procent vid öppning just nu efter rapport. Kan ha rykt en vattenskoter eller två för analytikern där.

Den goda nyheten är att det blir billigare att köpta fler aktier för honom nu!

Update: Minus 20% nu. Superbilligt.

Ner 20% sist jag kollade...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in