2025-10-25, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
AA går in i veckan med EK 980K / lån 1276K (43/57) snart kan han alltså göra skäl för namnet "en arbetsfri miljonär"

Han är -8% / -91K i år EFTER UTTAG - Han är +5% före uttag. Plötsligt känns det inte orealistiskt att AA äntligen får ett positivt år.

Projekt "9/4" är nu +176% och företagsportföljen börjar repa sig den är -3% i år.

Buffert 155K + belåning.
En numera hyfsat solid AA överraskar med att släppa veckogenomgången redan lördag morgon.

AA går in i veckan med EK 1193K / lån 1387K (46/54). Han är +24% /+ 262K FÖRE uttag och +11% / +122K EFTER uttag.

Projekt "9/4" är +245% Målet är +400% från april - dec. Företagsportföljen är +21% i år

Buffert 170K + belåning.

Veckan var såklart riktigt bra för AA. Men det skapar angenäma problem. Hur ska AA använda belåningsutrymmet? Det kan ju inte ligga orört AA ser två alternativ och det kan bli en kombination av dessa:
* Köpa fler aktier i bolag han tror på.
* Ta ut pengar för att finansiera sitt arbetsfria liv på sofflocket ( o kanske köpa en vattenskoter )

Det svänger ju friskt om AAs investeringar. För ett par dagar sedan funderade han på att bli diskare eller sopgubbe för att hans investeringar gått otroligt kass, idag vill han åter framstå som världsmästare på aktier. Ett bra ex är USA-portföljen som hade 0kr i EK i våras. AA satte då in 40K för att rädda den . EK är nu 124K (lån 186K) - AA har dessutom plockat ut 70K EFTER att den repade sig.

Spänningen stiger också för Välgörenhetsportföljen. Den startades 2022 med 100K. Vid varje årsskifte skänker AA hälften av summan över 100K till välgörenhet och tar ut resten själv. Tyvärr har portföljen inte varit över 100K vid något årsskifte ännu
2022 - 16%
2023 - 16%
2024 +33%
Just nu är portföljen värd 95435kr, det är 99,9% Hexatronic och en liten liten kassa. Jag får det till 4200 aktier i Hexatronic. Orkar aktien lyfta lite till kan AA stötta ett välgörenhetsprojekt för första gången. Portföljen är obelånad.

AA verkar ha sovit dåligt de senaste dagarna. Kanske har han varit nervös inför Hexatronics rapport och att ev behöva söka jobb? Han kommer därför ägna lördagen åt att - sova
Citera
2025-10-25, 23:32
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:

Projekt "9/4" är +245% Målet är +400% från april - dec. Företagsportföljen är +21% i år

Börsguden bestämmer vid nåt skede att en portfölj skall avkasta 400% innan årsskiftet och och nu med månader kvar ligger han på imponerande +245%?

Ursäkta, men det är nåt som skaver! Antingen fabulerar han grovt vid redovisningen eller så är han en………börsgud!

Du är bara en budbärare, så jag vill inte skjuta dig! Men nåt är ruttet i storyn!
Citera
2025-10-25, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Börsguden bestämmer vid nåt skede att en portfölj skall avkasta 400% innan årsskiftet och och nu med månader kvar ligger han på imponerande +245%?

Ursäkta, men det är nåt som skaver! Antingen fabulerar han grovt vid redovisningen eller så är han en………börsgud!

Du är bara en budbärare, så jag vill inte skjuta dig! Men nåt är ruttet i storyn!
Han lyckades ju pricka vårens botten hyfsat väl med det startdatumet, han köpte AMD före dess uppgång och portföljen är belånad. Den har ju svängt upp och ned under tiden. Jag går inte i god för det men jag säger som AA "Belåningen har talat".
Citera
Idag, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels

Han har antagligen bara köpt dippen i Synact på 10kr och tänkte sig sälja i december på 40kr efter uppspek, men innan rollout.

Jag har liknande siffror på 27500 aktier 🤠
Citera
Idag, 10:19
Medlem
Kära herr Aktienolla! Grattis till en bra dag, hoppas du får många fler. Jag önskar dig inget illa, jag vill bara att du slutar lura fåren. Ha det gott!
Citera
Idag, 11:20
Medlem
Citat:
Han lyckades ju pricka vårens botten hyfsat väl med det startdatumet, han köpte AMD före dess uppgång och portföljen är belånad. Den har ju svängt upp och ned under tiden. Jag går inte i god för det men jag säger som AA "Belåningen har talat".

Ja det är ju egentligen bara ett kosmetiskt trick för att öka oddsen att ha nått som sticker ut på ett positivt sätt
Har man dessutom belåning så blir det ännu mer tydligt, men det kan som sagt slå åt båda hållen.
Passade också på att köpa en hel del under vårdippen, bl.a Amerikanska tech bolag som t.ex Alphabet som jag skrev om i denna tråd i våras (och vi var fler).
Men till skillnad från AA så skapade jag inte ännu en ny portfölj för det, utan kompletteringsköpen gjorde till min huvudportfölj.
Nöjer mig med två portföljer (en huvudportfölj, och en mindre som är lite mer av en swingtrejdingsportfölj) och egentligen skulle det räcka med en portfölj.
En annan sak gällande hans strategi i en av hans alla portföljer (uppe i 10st snart?) där han säljer av alla aktier i ett bolag som stigit med 50% oavsett orsak förstår jag inte alls.
Sälja vinnarna oavsett vad som hänt, och behålla förlorarna? Men håller man till på loserville så är det kanske inte så konstigt att man inte förstår så avancerade strategier
Senast redigerad av Jahajavabra Idag kl. 11:23.
Citera
Idag, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebiatan
Kära herr Aktienolla! Grattis till en bra dag, hoppas du får många fler. Jag önskar dig inget illa, jag vill bara att du slutar lura fåren. Ha det gott!

Japp det kom i grevens tid, och ett stort grattis är han och hans sambo värda
Tyvärr verkar han ju köra på i samma stil som tidigare (vad han säger i alla fall), så risken att det börjar krisa igen känns inte direkt avlägset. Men jag har gärna fel i mitt antagandet
Men jag hoppas han förstår(?) att det är det allmänna börshumöret som avgör det till största del, inte vad han snokar upp för aktiecase.
Få aktier nämligen som skonas om vi går in i en riktig björnmarknad, speciellt den typen aktier i bolag som utgör majoriteten av hans portföljer,
Tur han har YT att luta sig mot.
Utan den inkomsten så hade det nog inte varit mycket kvar av portföljerna.
Senast redigerad av Jahajavabra Idag kl. 11:48.
Citera
Idag, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahajavabra
Japp det kom i grevens tid, och ett stort grattis är han och hans sambo värda
Tyvärr verkar han ju köra på i samma stil som tidigare (vad han säger i alla fall), så risken att det börjar krisa igen känns inte direkt avlägset. Men jag har gärna fel i mitt antagandet
Men jag hoppas han förstår(?) att det är det allmänna börshumöret som avgör det till största del, inte vad han snokar upp för aktiecase.
Få aktier nämligen som skonas om vi går in i en riktig björnmarknad, speciellt den typen aktier i bolag som utgör majoriteten av hans portföljer,
Tur han har YT att luta sig mot.
Utan den inkomsten så hade det nog inte varit mycket kvar av portföljerna.
AAs investeringar är inget annat än gambling. Han satsar hårt på få aktier med hög belåning. Han har noll koll på risk eller trend. Nu låter det på AA som att det bara kan gå uppåt - några andra scenarier finns inte.

Just nu har AA fast mark under fötterna. Det unnar jag honom. Men jag är säker på att förr eller senare kommer krisvideorna tillbaka "Idag förlorade jag 37% av mitt kaptial" "Kommer min tjänstepension räcka till jag är 65?" "Överbelånad" Etc etc.

Det är dock bara att vänja sig ett tag vid en överdrivet spydig, odräglig, självsäker AA full av självförtroende som åter bevisat för sig själv att han är börsgudens chef.
Njut av livet AA och glöm inte att du lovat sambon en lägenhet i Spanien
Citera
Idag, 18:05
Medlem
Citat:
AAs investeringar är inget annat än gambling. Han satsar hårt på få aktier med hög belåning. Han har noll koll på risk eller trend. Nu låter det på AA som att det bara kan gå uppåt - några andra scenarier finns inte.

Just nu har AA fast mark under fötterna. Det unnar jag honom. Men jag är säker på att förr eller senare kommer krisvideorna tillbaka "Idag förlorade jag 37% av mitt kaptial" "Kommer min tjänstepension räcka till jag är 65?" "Överbelånad" Etc etc.

Det är dock bara att vänja sig ett tag vid en överdrivet spydig, odräglig, självsäker AA full av självförtroende som åter bevisat för sig själv att han är börsgudens chef.
Njut av livet AA och glöm inte att du lovat sambon en lägenhet i Spanien

Känner faktiskt igen mig lite i AA under IT eran 1999/2000.
Tjänade bra med pengar innan det började gå utför och tyckte "detta är ju enkelt".
Gjorde sen samma misstag som AA att jag började köra med belåning, snitta ner mig, och inte minst trodde att det snart skulle vända upp igen.
Sen Covidkraschen har vi inte upplevt nått som är i närheten av den nedgången, eller den som inträffade 2008, tull kaoset i våras får ursäkta. Skillnaden är att det inte blev så blodigt och att det snabbt återhämtade sig, medan björnmarknaden pågick betydligt längre både 2000 och 2008.
Tack och lov lärde i alla fall jag mig nått av den näsbrännan
Citera
Idag, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahajavabra

En annan sak gällande hans strategi i en av hans alla portföljer (uppe i 10st snart?) där han säljer av alla aktier i ett bolag som stigit med 50% oavsett orsak förstår jag inte alls.
Sälja vinnarna oavsett vad som hänt, och behålla förlorarna? Men håller man till på loserville så är det kanske inte så konstigt att man inte förstår så avancerade strategier

Att sälja vinnarna och behålla förlorarna är en strategi han tillämpar även i de andra portföljerna. Under hela Hexatronics fleråriga nedgångsfas har han gjort sig av med det lilla fåtalet vinnare i portföljen för att kunna öka i Hexatronic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in