2025-09-26, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasD
Jag har kastat mycket skit på AA, men jag måste faktiskt tacka honom för att få mig att tänka om vad det gäller belåning.

När jag började "investera" var det inte stor skillnad på mig och AA. Höll på med stock-picking, använde hävstång (belåning) och det tog inte många månader innan jag lekt bort mitt blygsamma kapital. Så här i efterhand var det tur jag brände mig när jag inte hade så mycket pengar.

Hur som helst blev jag skotträdd, så när jag började investera "på riktigt" vid 2017 så vågade jag inte använda mig av belåning eftersom jag förstått hur farligt det kan vara. Men efter allt tittande på AA så tänkte jag till några extra varv, och kom till slutsatsen att belåning kan vara av godo om man använder den på rätt sätt och i rätt doser.

Så idag har jag en värdepapperskredit hos Avanza uppdelat på två lån. Ett lån har räntan 2.49% och det andra 1.49%. Har mestadels använt krediten för att köpa aktier med en direktavkastning på runt 5% (olja, bank, gruvor) där min tanke är att direktavkastningen betalar räntan med råge, och jag köper bolag som jag har för avsikt att äga under lång tid. Min belåningsgrad är 13% - har förstått att AA's belåningsgrad är närmare 200% (2ggr eget kapital).

Men jag är medveten om att jag tar på mig extra risk, men den är enligt min mening begränsad och hanterbar, och sannolikheten att jag någon gång skulle bli överbelånad är i det närmsta obefintlig.

Jag delar samma erfarenhet, bla så gick jag in på min pension för första gången och bytte fond direkt samt kommer ta en mindre hävstång när läget är rätt. Banor som jag aldrig tänkt på om det inte hade varit för AA. Samt sett över mina egna biaser i när man tänker i confirmations bias, fomo bias och rent av gamblar.

Hade varit kul vändning om Hexatronic plötsligt klättrar 1000% imorgon men det verkar mest som den är på väg mot en rejäl dipp framöver.
Citera
2025-09-26, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Jo jag har förstått att han inte bryr sig ens såpass att han har en aning om vad belåningen kostar honom. Börsgudens chef leker ju med verkligheten

Men sen dras ju inga pengar utan det ökar bara belåningen, det tillsammans med att aktierna går ner måste ju innebära att en maxbelånad portfölj ständigt måste justeras vilket känns helt galet och dessutom kostar ytterligare pengar i courtage.

Jag har svårt att förstå stabiliteten här med, kostnaderna radas upp men portföljen relativt stabil(?). Men det finns väl sätt att mata monstret, t.ex. genom inkomster från YouTube eller månadspeng från barnen
Nåväl, han är ju i princip redan pank utan att ha förstått det.

Jo, jag tror att han måste sälja av för att betala räntan? Han lär ju ha utnyttjat all kredit på Avanza??
Citera
2025-09-26, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hade AA haft lite näsa så hade han kunnat kliva på råvarutåget och köpt guld och silverfonder och gjort 100.000 kr upp bara i år med rätt begränsad exponering eller det tredubbla om han gått in tuffare.
Med lite tur kan han fortfarande få 25-50 % upp på den typen av investering.
Men håll i Hexatronic och Transtema för guds skull

Guld och silver är ett tåg han förmodligen kan rida fram till 2030 and Beyond. Central banker köper, jp morgan ändrar från 5% guld till rek 20%, tappat förtroende för Fiat, obligationer är inte längre en safe haven. Allt som behövdes förra guld bullen har vi denna gång. Hoppa inte av för tidigt
Citera
2025-09-26, 11:17
Medlem
Fortsätter Analytikern i samma insnöade spår så kommer historian snart ta slut .Hexatronic kommer inte vända på en 5 öring .Tvärt om har hexatronic ett berg utav utmaningar framför sig .Har du inte ton av cash så blir det svårt för dom att konkurrera på världsmarknaden.Mängder av investeringar måste göras ,pengar som inte finns .En omställning som kostar massor av pengar .Jag ser inget som analytikern ser tvärt om tror jag aktien kommer fortsätta ner förmodligen snabbare än någon tänkt sig .Aktien är snart nere i 15kr och inom ett år 10-12kr .Fortsätter han krama sina aktier lika hårt så tror jag han tyvär är körd .Att sitta o prata som att man är rik i hans situation är ren galenskap.När han pratar om värde på hus o bilar så blåser han upp värdet ,för att lura vem? Saken är ju den att han är extremt pank i förhållande till sina månads utgifter.Man kan inte betala skulder med fantasi inkomster.
Citera
2025-09-26, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekniskanalytiker
Fortsätter Analytikern i samma insnöade spår så kommer historian snart ta slut .Hexatronic kommer inte vända på en 5 öring .Tvärt om har hexatronic ett berg utav utmaningar framför sig .Har du inte ton av cash så blir det svårt för dom att konkurrera på världsmarknaden.Mängder av investeringar måste göras ,pengar som inte finns .En omställning som kostar massor av pengar .Jag ser inget som analytikern ser tvärt om tror jag aktien kommer fortsätta ner förmodligen snabbare än någon tänkt sig .Aktien är snart nere i 15kr och inom ett år 10-12kr .Fortsätter han krama sina aktier lika hårt så tror jag han tyvär är körd .Att sitta o prata som att man är rik i hans situation är ren galenskap.När han pratar om värde på hus o bilar så blåser han upp värdet ,för att lura vem? Saken är ju den att han är extremt pank i förhållande till sina månads utgifter.Man kan inte betala skulder med fantasi inkomster.
Nej, det var precis det jag skrev till han i en hexatronic video för något år sedan, innan jag blev blockad..
Jag ifrågasatte hexatronic och hur han kunde vara så kär i den aktien.
Ett år senare ser vi precis som du skriver, ett tufft läge för bastu mannen väntar.
Citera
2025-09-26, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekongo74
Nej, det var precis det jag skrev till han i en hexatronic video för något år sedan, innan jag blev blockad..
Jag ifrågasatte hexatronic och hur han kunde vara så kär i den aktien.
Ett år senare ser vi precis som du skriver, ett tufft läge för bastu mannen väntar.

Blev blockad när jag la fram saklig argument till varför man ska vara försiktig när det gäller hårt blankade aktier och stor insynshandel, eftersom AA tyckte det var ren nonsens och trams för dom vet inte mer om bolagen än han
Jag stod på mig och hänvisade till bl.a statistik (mest för hans följare skull), och då blev han ilsk och blockade mig
Knappast en slump att bolag som Hexan och Elux ligger i topp på den listan, och kursutvecklingen har också varit en katastrof, inte minst under 2025.
SBB gjorde en liknande resa. Hårt blankad redan vid 40-50kr (och är det fortfarande), och resten är historia.
Det som talar för AA är väl att för varje krona Hexan faller, så kommer botten allt närmre (därmed inte sagt att behöver bli ett jätte rally som för 2-3 år sedan)
Frågan är ju bara var den nivån ligger på, och om han har råd att ha kvar sina aktier till dess att vi är där.
Man ska självklart agera efter sin egna övertygelse (ingen annan än du själv är ansvarig för dina affärer) men den största akilleshälen när det gäller AA är han oförmåga att ta till sig andras argument och se saker lite mer nyanserat. Det riskerar att bli hans fall och det är tråkigt, inte minst för hans sambo och följare som ryggat honom.
Edit: SBB var en gammal AA favorit, och jag minns hur illa han tyckte om Bråse som tidigt varnade för aktien.
Senast redigerad av Jahajavabra 2025-09-26 kl. 12:29.
Citera
2025-09-26, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekniskanalytiker

Aktien är verkligen ursvag. Nya årslägsta, och har öppnat ner idag också fast börsen rekylerar upp en aning (så här långt i alla fall)
Men nu är aktien så pass pressad att det kan bli en plötslig short squeeze, och då är det förmodligen ett bra läge för AA att passa på att minska på innehavet om/när det sker, för trenden är fortsatt ner och inte mycket talar för en permanent vändning i dagsläget som jag ser det.
Senast redigerad av Jahajavabra 2025-09-26 kl. 12:39.
Citera
2025-09-26, 12:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahajavabra
Aktien är verkligen ursvag. Nya årslägsta, och har öppnat ner idag också fast börsen rekylerar upp en aning (så här långt i alla fall)
Men nu är aktien så pass pressad att det kan bli en plötslig short squeeze, och då är det förmodligen ett bra läge för AA att passa på att minska på innehavet om/när det sker, för trenden är fortsatt ner och inte mycket talar för en permanent vändning i dagsläget som jag ser det.

När kursen gått under 15 kr och AA snittat ner sig efter att ha sålt familjens njurar så kommer det besked om nyemission varvid kursen går under 10kr och AA fastnar för gott i skiten.

Han läser ju här och ser ju med egna ögon hur kursen undan för undan går ner precis som vi varnar om, ändå kliver han inte av.
Jag har två "bombsäkra" tips som skulle kunna vända hans skuta men han är kvar i förnekelsefasen.
Citera
2025-09-26, 15:24
Medlem
Av fallet med herr Aktienolla lär man sig värdet av att kunna erkänna sina misstag. Kritiskt granska sin egen strategi, inte bli kär i aktier, förmåga att ändra sig. Det är delvis synd om honom, eftersom han är så dålig men samtidigt så uppblåst. Men det är förstås också helt hans eget fel att han satt sig i sin situation. Vilken tur för honom att tjänstepensionen snart kommer, den kommer ju till skillnad från hans övriga kapital att få enorm avkastning.

Man undrar hur lost hans familj är. Jag kan inte tänka mig att hans barn inte får höra någonting från någon, om vilken skit vi skriver om honom här. Nån kompis plockar garanterat upp hans youtube-kanal, och hittar hit ganska snabbt. Detta sprids till barnen som nog inte har det så himla kul. Att se sin förälder leka majbrasa med sitt kapital. Inte bara är det potentiellt arv som försvinner, de kommer ju även behöva chippa in med kontanter till sina fattigpensionärer senare. Om de inte är lika smarta som farsgubben förstås! Då löser det sig, för då blir de förstås miljonärer.
Citera
2025-09-26, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebiatan
Av fallet med herr Aktienolla lär man sig värdet av att kunna erkänna sina misstag. Kritiskt granska sin egen strategi, inte bli kär i aktier, förmåga att ändra sig. Det är delvis synd om honom, eftersom han är så dålig men samtidigt så uppblåst. Men det är förstås också helt hans eget fel att han satt sig i sin situation. Vilken tur för honom att tjänstepensionen snart kommer, den kommer ju till skillnad från hans övriga kapital att få enorm avkastning.

Man undrar hur lost hans familj är. Jag kan inte tänka mig att hans barn inte får höra någonting från någon, om vilken skit vi skriver om honom här. Nån kompis plockar garanterat upp hans youtube-kanal, och hittar hit ganska snabbt. Detta sprids till barnen som nog inte har det så himla kul. Att se sin förälder leka majbrasa med sitt kapital. Inte bara är det potentiellt arv som försvinner, de kommer ju även behöva chippa in med kontanter till sina fattigpensionärer senare. Om de inte är lika smarta som farsgubben förstås! Då löser det sig, för då blir de förstås miljonärer.

Ja, shit. När hans barn växer upp och går in och ser hans hjärndöda videos och läser här i tråden. Dom kommer se sin pappa på ett helt annat sätt. Och relationen kommer nog ta skada. Hoppas att barnen och frugan inte tar för mycket skada av detta. Den här jävla nollan försöker ju mer eller mindre lura in andra i Hexatronic och hans 99kr i månaden medlemsskap.
Citera
2025-09-26, 16:16
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormkruka
Ja, shit. När hans barn växer upp och går in och ser hans hjärndöda videos och läser här i tråden. Dom kommer se sin pappa på ett helt annat sätt. Och relationen kommer nog ta skada. Hoppas att barnen och frugan inte tar för mycket skada av detta. Den här jävla nollan försöker ju mer eller mindre lura in andra i Hexatronic och hans 99kr i månaden medlemsskap.
Han har en vuxen dotter på något universitet, hon är ju nog kompetent att redan nu läsa och se sin fars aktie-videor.
Citera
2025-09-26, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Han har en vuxen dotter på något universitet, hon är ju nog kompetent att redan nu läsa och se sin fars aktie-videor.

Man undrar ju hur samtalen går där på korridoren. AA säger att han sköter hela familjens ekonomi. Hennes kursare undrar varför hon låter en tomte förnedra henne. Hon ber pappa sluta. Han hulkar fram "men... jag är ju så duktig?" med tårfyllda ögon.

För allas skull herr JF, sluta med detta nu. Plocka de få marker du har kvar och lös in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in