2024-06-12, 00:05
Medlem
Har kollat på några videos då och då eftersom en vän följer snubben.
Han har bränt två portföljer, en i IT bubblan då han pumpade in mer och mer pengar i sina rasande innehav.
En portfölj jag ej kommer ihåg tidpunkt på men var också under någon krash.
Portföljvärde 1.5 mille, lever på 15 000 i intäkter från sociala medier + behöver ta ut 50 000/månad och har inga tankar på att dra ner på sin lyxkonsumtion som han kallar det tillfälligt.
Ligger och sover fram till lunch och är vaken på nätterna.

Han har tjatat om hur räntan kommer sänkas när som helst i ett år.
Började köpa Byggbolag, Fastighetsbolag och annat räntekänsligt när räntan började stiga med motiveringen att det kommer vända väldigt snart och börsen ligger alltid före.

Strategier som full belåning i utbombade räntekänsliga bolag och sedan köpa Qlosr och Syncro som "säkerhetsventil" då de två bolagen inte är belånings bara och om han blir överbelånad kan han sälja de två innehaven?
Det enda som räddade honom var att kursen steg efter Hexatronics senaste rapport, annars hade han varit körd när han låg runt 60% i Hexatronic och då behövt besöka arbetsförmedlningen.

Min personliga åsikt är att det är bara en tidsfråga innan han går på en mina och fortsätter trycka in pengar i en fallande kniv tills han bränner hela portföljen.
Citera
2024-06-12, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Jo hans inställning till förluster kan man väl både imponeras och förundras över. Men han har ju ingen strategi. Han köper bolag han tycker är billiga utan någon speciell analys. Oftast att nu sänks äntligen räntan och då kommer byggandet igång igen o då behövs kök, möbler etc. Sen säljer han direkt han blir överbelånad.
Jag tror AA skulle må bra av att lära sig grundläggande teknisk analys och riskhantering. Då hade han inte förlorat så mycket pengar de senaste åren.
Kul att hans videor ger dig något, vi är alla olika och har olika strategier, så jag skall inte döma någon.

Han stoppade in 1 miljon 2020, har levt på det i 4år, han har tagit ut runt 2.5miljoner, har numera gissningsvis 1.5-2miljoner i aktiedepån för typ allt är upp 100-150% sen botten när han var nere på 700.000.
Så att sitta och säga att han inte förstår aktiemarknaden, är ju helt tokigt.
Han bottenfiskar, uppenbarligen i rätt aktier för det krävs inte mer än fundamental analys att förstå att dessa bolag har svackor pga höga räntor och vikande marknad, inte för det är "dåliga" bolag.
Han var lite tidig på bollen i dessa bolag, det är ju omöjligt att veta på förhand hur illa inflationen ska ställa till det, vi kan väl alla vara överens om att det blev betydligt värre än man kunde ana, inte ens riksbankerna lyckades ju göra korrekta prognoser, då kan man ju inte begära att någon privatperson ska lyckas med det heller..
Jag är ingen fanboy till AA men jag tycker han resonerar förnuftigt och agerar korrekt och det har gett mig en halv miljon på kontot sedan ett halvår.
Citera
2024-06-12, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molnieboo
Har kollat på några videos då och då eftersom en vän följer snubben.
Han har bränt två portföljer, en i IT bubblan då han pumpade in mer och mer pengar i sina rasande innehav.
En portfölj jag ej kommer ihåg tidpunkt på men var också under någon krash.
Portföljvärde 1.5 mille, lever på 15 000 i intäkter från sociala medier + behöver ta ut 50 000/månad och har inga tankar på att dra ner på sin lyxkonsumtion som han kallar det tillfälligt.
Ligger och sover fram till lunch och är vaken på nätterna.

Han har tjatat om hur räntan kommer sänkas när som helst i ett år.
Började köpa Byggbolag, Fastighetsbolag och annat räntekänsligt när räntan började stiga med motiveringen att det kommer vända väldigt snart och börsen ligger alltid före.

Strategier som full belåning i utbombade räntekänsliga bolag och sedan köpa Qlosr och Syncro som "säkerhetsventil" då de två bolagen inte är belånings bara och om han blir överbelånad kan han sälja de två innehaven?
Det enda som räddade honom var att kursen steg efter Hexatronics senaste rapport, annars hade han varit körd när han låg runt 60% i Hexatronic och då behövt besöka arbetsförmedlningen.

Min personliga åsikt är att det är bara en tidsfråga innan han går på en mina och fortsätter trycka in pengar i en fallande kniv tills han bränner hela portföljen.

Han "tok köpte" vid 17-18kr, för fundamentalt var ju kursen absurd med facit i hand eftresom vi är upp 150% sen dess.
Han säger ju själv att de innehaven är chansningar, de utgör ju också bara några procent.

Han gick in i Intrum precis innan den tokföll men lyckades sälja precis innan, som han själv sa, det var ren tur, det hade kostat honom nästan hela portföljens värde!
Citera
2024-06-12, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analfapeten
Han stoppade in 1 miljon 2020, har levt på det i 4år, han har tagit ut runt 2.5miljoner, har numera gissningsvis 1.5-2miljoner i aktiedepån för typ allt är upp 100-150% sen botten när han var nere på 700.000.
Så att sitta och säga att han inte förstår aktiemarknaden, är ju helt tokigt.
Han bottenfiskar, uppenbarligen i rätt aktier för det krävs inte mer än fundamental analys att förstå att dessa bolag har svackor pga höga räntor och vikande marknad, inte för det är "dåliga" bolag.
Han var lite tidig på bollen i dessa bolag, det är ju omöjligt att veta på förhand hur illa inflationen ska ställa till det, vi kan väl alla vara överens om att det blev betydligt värre än man kunde ana, inte ens riksbankerna lyckades ju göra korrekta prognoser, då kan man ju inte begära att någon privatperson ska lyckas med det heller..
Jag är ingen fanboy till AA men jag tycker han resonerar förnuftigt och agerar korrekt och det har gett mig en halv miljon på kontot sedan ett halvår.

Frågan är om man ska värdera honom pga att han av tur/skicklighet gick med mycket kapital i coronadippen eller hans prestation 2022 (-50%) och 2023 (-30%)? Han kan bara säga att han slår index om han räknar med coronadippen, annars är han en underpressterare.

Jag tycker det verkar mer gambling och al in än seriös riskhantering som är ett måste på aktiemarknaden.
Citera
2024-06-12, 08:48
Medlem
Citat:
Frågan är om man ska värdera honom pga att han av tur/skicklighet gick med mycket kapital i coronadippen eller hans prestation 2022 (-50%) och 2023 (-30%)? Han kan bara säga att han slår index om han räknar med coronadippen, annars är han en underpressterare.

Jag tycker det verkar mer gambling och al in än seriös riskhantering som är ett måste på aktiemarknaden.

Han sa senast någon video tillbaka att över alla portföljerna ligger han 6,5x index, det anser jag krävs mer än tur för att lyckas med.
Tur har man en eller två gånger, inte 4år i rad på börsen. Visst har han backat mycket sedan toppen, men han har ju fortfarande pengar kvar och har tagit ut flera miljoner, så en vinnare är han,oavsett.
Ingen vet hur en aktie ska gå i det korta loppet, kör man hög belåning kommer man få ta hårda smällar som han gjort.
Han säger ju själv det är en del av hans strategi, och det blir bra videos, speciellt i motgångar.
Senast redigerad av analfapeten 2024-06-12 kl. 08:52.
Citera
2024-06-12, 08:56
Medlem
Citat:
Han sa senast någon video tillbaka att över alla portföljerna ligger han 6,5x index, det anser jag krävs mer än tur för att lyckas med.
Tur har man en eller två gånger, inte 4år i rad på börsen. Visst har han backat mycket sedan toppen, men han har ju fortfarande pengar kvar och har tagit ut flera miljoner, så en vinnare är han,oavsett.
Ingen vet hur en aktie ska gå i det korta loppet, kör man hög belåning kommer man få ta hårda smällar som han gjort.
Han säger ju själv det är en del av hans strategi, och det blir bra videos, speciellt i motgångar.

Men är det tur eller skicklighet att ligga på plus sedan 2020 när 2022 och 23 var gigantiska nedgångar i hans portfölj jämfört med index? Hade han varit skickligare hade han varit utanför marknaden då.

Men bara bra om du lyckas bättre genom att följa honom!
Citera
2024-06-12, 08:59
Medlem
Citat:
Men är det tur eller skicklighet att ligga på plus sedan 2020 när 2022 och 23 var gigantiska nedgångar i hans portfölj jämfört med index? Hade han varit skickligare hade han varit utanför marknaden då.

Men bara bra om du lyckas bättre genom att följa honom!

Hur många här gick plus 22/23? Troligtvis ingen.
Ligger man med belåning så kommer man ju ta stryk i sådanna nedgångar.
1-2år är fortfarande en kort tid på börsen. Han är ju inget medium.
Jag önskade också jag stod utanför dessa åren, mina aktier tokrasade utan belåning.
Citera
2024-06-12, 09:30
Medlem
Citat:
Hur många här gick plus 22/23? Troligtvis ingen.
Ligger man med belåning så kommer man ju ta stryk i sådanna nedgångar.
1-2år är fortfarande en kort tid på börsen. Han är ju inget medium.
Jag önskade också jag stod utanför dessa åren, mina aktier tokrasade utan belåning.

Nu ska man inte jämföra AA med vem som helst, han påstår ju att han är börsgudes chef ;-) Jag menar att om man tappat mycket mer än index vid nedgång är man inte bra på börsen. En aktiv placerar bör ju ligga bättre till på börsen framförallt vid stora nedgångar men även uppgångar. Om han vore så bra som han påstår hade han varit likvid de åren.

Lite enkel teknisk analys och riskhantering så begränsar man förlusterna sådana år.
Citera
2024-06-13, 18:12
Medlem
oldtimedrunks avatar
Gillar att han kör lite otryggt och vilt.
Sen sitter han mest och upprepar alla sina poänger flera gånger i varje video. Låtsas som han inte bryr sig om andra men det är uppenbart att han blir stött av minsta kritik och ifrågasättande.
Kör själv med belåning men det viktigaste är att skydda sina tillgångar, ingen vet vad som ska hända på börsen. Det var inte sålängesen AA satt och förvarnade för att han skulle bli tvungen att söka ett jobb samt att det var risken som drev han.
I gårdagens video satt han och var riktigt styv i korken när han gått plus 200k. Sa att han inte tar några risker och att det var uppenbart att hexatronic skulle bli en guldgruva.
Citera
2024-08-31, 22:58
Medlem
Om man följt han ett tag så kom vändningen när han fick SSRI vilket han berättar i en video i början. Men AA vill få det till att youtube var räddningen. Han gör en del snabba slutsatser, precis som att eftersom han satt hexatronic klockrent, så är han börgudens far. Jag undrar om han är uppvarvad eller något? Lite orimligt bra självförtroende pga en fullträff.
Citera
2024-09-22, 18:22
Medlem
Idag har galenskapen slagit nytt rekord. Han sitter och påstår att han är den enda på Youtube som besitter aktiekunskap och alla andra kanaler drivs av folk som är på en treårings nivå.

Många okunniga människor kommer gå på hans skitsnack och förlora stora pengar.
Citera
2024-09-22, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soflor
Idag har galenskapen slagit nytt rekord. Han sitter och påstår att han är den enda på Youtube som besitter aktiekunskap och alla andra kanaler drivs av folk som är på en treårings nivå.

Många okunniga människor kommer gå på hans skitsnack och förlora stora pengar.

Orkade inte se videon men såg i alla fall att en person bland kommentatorerna passade på att såga AA fullständigt. Det brukar inte hända så ofta i kommentarfältet.

Att AA skulle sitta på någon högre nivå av kunskap är naturligtvis helt uteslutet. Det räcker att se några av hans videor för att upptäcka att dom är helt befriade från allt vad fakta och kunskap är och mest består att ett långsamt pladder där varje grej upprepas cirka 5 gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in