I ett kallförråd (över 1+ grader) står de ifrån Zeina, Zeta och go Green
Hela 50-60 pack står där på rad. Men använt iaf 50 pack innan det till diverse rätter
så de var 100 på totalen i början eller nåt.
De går ut BFD i i slutet av juli iaf
Köper in sånt där varje år i händelse av krig eller akuta landsomfattande händelser som kan ju ske, vem vet ? Så fyller man bara en väska med bönor etc man har där och drar liksom.
Men nu vart det tetra blandat med konserver med bönor
Vill göra nåt enkelt av alla bönorna samtidigt, en gigantisk rätt kanske man kan säga
och som begränsning säger vi....
...att jag får endastanvända lök (som grönsak) och tomatpure och vatten som bas och sen är det bara er fantasi hur ni vill jag ska krydda det och det innebär inte bara torra kryddor utan diverse såser och smaksättare på flaska eller burk mm etc osv
Så utifrån dessa villkor ovan ... vad ska jag göra för nåt av alla bönor samtidigt, vad hade ni gjort ?
Kom med nåt gott nu med enkla medel ;-)
Citat:
Avrunnen och sköljt vikt på färdigkokta aldente bönor i autoklaverad förpackningskartong är ca 230 gram * 50-60 st
Hela 50-60 pack står där på rad. Men använt iaf 50 pack innan det till diverse rätter
Köper in sånt där varje år i händelse av krig eller akuta landsomfattande händelser som kan ju ske, vem vet ? Så fyller man bara en väska med bönor etc man har där och drar liksom.
Vill göra nåt enkelt av alla bönorna samtidigt, en gigantisk rätt kanske man kan säga
...att jag får endastanvända lök (som grönsak) och tomatpure och vatten som bas och sen är det bara er fantasi hur ni vill jag ska krydda det och det innebär inte bara torra kryddor utan diverse såser och smaksättare på flaska eller burk mm etc osv
Så utifrån dessa villkor ovan ... vad ska jag göra för nåt av alla bönor samtidigt, vad hade ni gjort ?
Ta fram matberedaren, mixa allt tillsammans med löken, krydda lite, forma bollar och fritera 800 falaflar.
Bäst-före-datum är inget att bry sig om. Några år hit eller dit gör nog ingen större skillnad på bönorna. Du lär bli hyfsat less på bönor om du gör en bönrätt på 50 paket i alla fall. Dessutom får den ju betydligt mer begränsad hållbarhet än bönorna i kartong.
Om jag var du skulle jag skänkt bort lejonparten till Stadsmissionen. Lär göra mer nytta än att du ska äta upp dem eftersom du ju uppenbarligen inte brytt dig om dem innan.
Du måste ha ett rullande lager där saker byts ut genom att en ny burk införskaffas när en äta upp. Denna logistik planeras utifrån burkarnas sista datum och sedan räknar du bakåt hur många burkar du ska äta per månad för att ständigt ha ett uppdaterat lager som inte har ett gemensamt sista datum.
Att ha sitt preppinglager likt armen eller dylikt där alltihop en vacker dag är helt oätligt är befängt.
Lyllo TS som kan ha episk Chili con Carne Bonanza, varannan vecka under närmaste 24 månader.
Bönor på tetra håller flera år efter time stamp om oöppnade. Förvara gärna små-svalt i gammaldags skafferi med ställbar olivgrön (matt finish) luftventil från ödesåret 1942.
Vanligt köksskåp i Miljonprogrammet funkar också bunkra dessa i.
Livsmedelsdrakarna har lurat i majoriteten tragiskt oinsatta nudida stadsbor att kolonialvaror blir toxiska dagen efter "Bäst-före"-datum. Ett helt onödigt, rent smärtsamt resursslöseri.
Blanda bönor, lök köttfärs, oliver, ost, tomatsås krydda med vitlökssalt, oregano, timjan.
Frys sedan in. Passar perfekt till pasta som du säkert har 100 kg av... som jag... smarrigt och lätt att frysa in stora mängder i kubisk form....
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!