Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-11, 03:15
  #1
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Min pappa är läkare. Jag har precis gått ut gymnasiet, och är snart 20 år, så jag vet inte så mycket. Han säger att det inte finns häktesplatser för grova brottslingar, eller platser inom rättspsykiatri i hela Sverige just nu. Är inte det en katastrof?
__________________
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2024-05-11 kl. 03:17.
Citera
2024-05-11, 07:47
  #2
Avstängd
Auktions avatar
Det råder väl överbeläggningar inom kriminalvården, det är en annan sak än platsbrist, Kumla har fått bygga om och effektivisera kvadratmeter, vilket inte är så konstigt, alla andra får göra mer med mindre idag.
Sen är det i princip som med alla annan offentlig verksamhet, den drivs av idioter och idioter kan inte prioritera och ta bra beslut, ska personer som riskerar 6 månaders fängelse verkligen låsas in på anstalt? Ska dom sitta häktade? Kan man göra mer med boja? Vart är alla dessa utvisningar som uteblir?
Citera
2024-05-11, 07:57
  #3
Medlem
BewilderedHulders avatar
Jo, det är katastrof. Så är det när politiker får hålla på med sina verklighetsfrånvända ideologiska ramar helt utan vett och sans i sin förbannade sandlåda i riksdagshuset.

Jag spyr ibland. På riktigt alltså när jag tänker på det.
Citera
2024-05-11, 08:10
  #4
Medlem
Du kan lägga på att hela infrastrukturen krackelerar.
Vi har blivit fler människor i Sverige, orsak behöver inte tas upp här.
Politikerna har inte hunnit eller bokstavligen skitit i att växlat upp när befolkningen växer.
Citera
2024-05-11, 12:55
  #5
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Jo, det är katastrof. Så är det när politiker får hålla på med sina verklighetsfrånvända ideologiska ramar helt utan vett och sans i sin förbannade sandlåda i riksdagshuset.

Jag spyr ibland. På riktigt alltså när jag tänker på det.

Politikerna bryr sig inte ett skit om folket, bara sin karriär. Sista som brydde sig var väl Tage Erlander.. Eller motsvarande på höger sida..
Citera
2024-05-11, 13:22
  #6
Medlem
snooper123s avatar
Jo man delar numera cell med någon annan på vissa häkten och fängelser.
Tänk dig att dela en liten cell 23 timmar av dygnet med någon du aldrig träffat innan. Med en toalett utan dörr och inte så mycket att göra.
Citera
2024-05-12, 00:55
  #7
Medlem
Skälet till fulla häkten och trångt inom rättpsykiatrin, beror ju på att vi, på relativt kort tid, börjat ta i mer med hårdhandskarna mot kriminella, straffhöjningar, och t.ex. att vapenbrott ger direkt häktning.

Det går inte att hur snabbt som helst bygga ut kriminalvård, häkten, och rättpsykiatri. Dessutom ska det till utbildad och lämplig personal. Dessa går heller inte att trolla fram på nolltid.

Så att säga katastrof, är överdrivet, då katastrofer oftast är oväntade. Detta är inget oväntat, men samtidigt är det inte något som det inte funnits lång tid att planera inför. Besluten om hårdare tag, straffskärpningar, osv, är relativt nya och liksom inte 10+ år.

Satsar vi sedan för lite på, eller på annat sätt misslyckas med förebyggande åtgärder, så kommer ju antalet som häktas knappast minska, då det hela tiden kan fyllas på i dom kriminella leden.
Citera
2024-05-12, 01:14
  #8
Medlem
Christopher.s avatar
Handlar om vilja, Nazi Tyskland tog över 3 miljoner sovjetiska fångar på ett par månader under 1941, då är några tusen extra fångar en skitsiffra som är enkelt att lösa bara viljan finns.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback