Resultat: Var står du i Ukraina-Rysslandkonflikten?
Jag håller på Ryssland
17,57%
126 röster
Jag är neutral
20,22%
145 röster
Jag håller på Ukraina
62,20%
446 röster
2024-05-14, 21:03
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Fortfarande. Släng upp en källa på att "bara" skulle vara 70 mil mellan Sverige och Ukraina. Jag har lagt upp en källa på att det är ca 2700 km. Om du hävdar att min källa har fel så är det ditt jobb att komma med en bättre källa. Även Google hävdar att det är hundratals mil. Även om man tar flyget så är det över 1200 km.

https://www.google.com/search?q=sverige+ukraina+avst%C3%A5nd&sca_esv=2884 95b509fb3774&sxsrf=ADLYWII9_yMx9ywBwE9zECDYbzKQU74 PQw%3A1715712387691&source=hp&ei=g7FDZo7bJ4STxc8P-Ke32AU&iflsig=AL9hbdgAAAAAZkO_kzE2U2yh_RaOg-I2Qs6smSv1dfaA&udm=&oq=sverige+ukraina+&gs_lp=Egdn d3Mtd2l6IhBzdmVyaWdlIHVrcmFpbmEgKgIIAzIFEAAYgAQyBR AAGIAEMgUQABiABDIFEAAYgAQyBRAAGIAEMggQAB iABBjLATIFEAAYgAQyBRAAGIAEMgUQABiABDIFEAAYgARIy05Q AFj2O3AAeACQAQCYAWSgAZIKqgEEMTUuMbgBAcgBAPgBAZgCEK ACngvCAgoQIxiABBgnGIoFwgIQEC4YgAQYxwEYJxiKBRivAcIC BBAjGCfCAg4QLhiABBixAxjRAxjHAcICERAuGIAEGLEDGNEDGI MBGMcBwgILEAAYgAQYsQMYgwHCAgoQLhiABBgnGIoFwgIIEAAY gAQYsQPCAg4QABiABBixAxiDARiKBcICBBAAGAPCAgUQLhiABM ICCBAuGIAEGLEDmAMAkgcEMTEuNaAH_5YB&sclient=gws-wiz

Kortaste avståndet fågelvägen mellan Ölands sydspets och Ukrainas nordvästra gräns är 695 km.

maps.google.com --> högerklicka på Ölands sydspets --> välj "Mät avstånd" --> klicka på Ukrainas nordvästra gräns.

Mäter du istället från Sveriges territorialvattengräns så kan du dra av 12 nautiska mil (22 km) från detta.

EDIT: Orkar inte kolla exakt var gränsen för Sveriges exklusiva ekonomiska zon går i Östersjön, men det är lite sydost om den punkt du får om du drar ett streck söderut från Gotlands nordligaste spets och ett streck österut från Ölands sydspets. Vilket jag får till 57 mil från Ukrainas nordvästra gräns enligt Google Maps (samma metod som ovan), plus/minus någon mil. (Källa: https://www.sjofartsverket.se/sv/tjanster/havsgranser/grans-for-ekonomisk-zon/ )

Ukraina är inte Långtbortistan.
Senast redigerad av Threadkiller 2024-05-14 kl. 21:14.
Citera
2024-05-14, 21:04
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
En källa på en kartbok?
Kräver du en källa på en KARTBOK??
Gammal klassisk metodik vatniks började använda sig av under första Ukraina-invasionen, och ledde till följande vitt spridda meme:
https://knowyourmeme.com/memes/proofster
Петух/Proofster
Proofster, also known as Proofs Rooster, refers to various illustrations of a poorly-drawn rooster character who is often placed in front of a Russian flag backdrop with a caption requesting proof or evidence.
Som sagt, de klarar aldrig av att avvika särskilt mycket från sitt givna manus...
Citera
2024-05-14, 21:18
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Jag går efter vad källorna säger. Inte vad anonyma Ukrainarunkare på Flashback säger.

Bra, men nu har en anonym Ukrainarunkare gett dig en tydlig källa, komplett med instruktioner som även en tioåring kan följa.

Det är 57 mil från Ukraina till Sveriges exklusiva ekonomiska zon i Östersjön, 67 mil till vårt territorialvatten och strax under 70 mil till vår närmaste landmassa. Plus/minus någon mil hit eller dit.
Citera
2024-05-14, 21:18
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Jag tänker inte göra ert jobb åt er. Jag är inte er mamma. Jag har lagt upp källa. Om ni anser att det inte stämmer så är det er uppgift att lägga upp en bättre.

Ok. Visst Bubbis. Från samma sida som du var för efterbliven att använda tom.

https://sv.distance.to/55.397831459360326,14.188299042296649/51.599253751127776,23.68332411606991
Citera
2024-05-14, 21:22
Medlem
darkaims avatar
Citat:
Du kunde inte alltså inte ta fram någon källa. Vad förvånad jag blir. Enligt både Google och Sv.distance.to så är det inte sant och jag litar mer på dem än på dig som inte ens kan ta fram en källa för ditt påstående.

Det är ungefärligen lika långt mellan Stockholm och Kyiv fågelvägen som mellan Stockholm och Kiruna. 1200km till Kyiv, 957 km till Kiruna. Nu är det väl inte så djävla relevant egentligen. Men ni ryssar gillar ju geografi, även om det nog endast gäller att beundra gamla kartor över Stor-Mordor eller rita fantasi-Mordors.
Citera
2024-05-14, 21:23
Medlem
Fyfaans avatar
Citat:
Jag tänker inte göra ert jobb åt er. Jag är inte er mamma. Jag har lagt upp källa. Om ni anser att det inte stämmer så är det er uppgift att lägga upp en bättre.

Det är smärtsamt att se dig försöka låtsas som att du inte har fel.

Det är cirka 70 mil fågelvägen mellan Sverige och Ukraina. Du ser verkligen bara dummare ut, hade du bara erkänt att det var ett ärligt misstag av dig så hade du gått ut med hedern i behåll men icke.
Citera
2024-05-14, 21:28
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyfaan

Det är cirka 70 mil fågelvägen mellan Sverige och Ukraina. Du ser verkligen bara dummare ut, hade du bara erkänt att det var ett ärligt misstag av dig så hade du gått ut med hedern i behåll men icke.

Jag erkänner att det första inlägget var en uppskattning, men efter att jag googlat avstånd Sverige och Ukraina och samtliga kommit fram till ca 1200 km så fanns det ingen anledning för mig att ändra mig.

Nu var det tydligen 70 mil om man mätte på ett annat sätt, men det fanns ingen anledning för mig att göra djupgående mätningar efter att bara ha gjort en enkel googling som kom fram till samma slutsats som jag först uppskattade.
Citera
2024-05-14, 21:52
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyfaan

Man får komma ihåg att det aldrig har varit så orcherna jobbat. Ärlighet och sanning har aldrig haft någon relevans i ett land som under större delen av 1900-talet satte människor som förespråkade och uttryckte den på enkel biljett till Sibirien... De skäms inte för sin s.k. vranyo:
https://carnegieendowment.org/research/2022/01/why-the-kremlin-lies-understanding-its-loose-relationship-with-the-truth
Why The Kremlin Lies: Understanding Its Loose Relationship With the Truth
One of the stickiest challenges for Western governments has been how to deal with, or even understand, a Russian leadership that lies insistently and incessantly, even when it doesn’t need to.
"Russians not only like lying: By lying as badly as possible - just enough to get people that already want to believe our bullshit to get on board - we 'absolve' ourselves of culpability for those lies. After all we never said anything you didnt already want to believe, right? Keep track of our propaganda long enough and you'll notice how deliberately transparent it is."
Citera
2024-05-15, 09:55
Bannlyst
Citat:
Som sagt, ni är en speciell sorts människor, ni som kallar er " neutrala".
Ja vi neutrala är inte indoktrinerade utan vi har fokus på vårt lands problem, inte andras ej heller hur vissa länder vill kontrollera andra vilket orsakar krig här och där samt enorm invandring till vårt land som leder till katastrof här
Citera
2024-05-15, 10:09
Medlem
Ghastens avatar
Ukraina är enda valet här. Ett skitland försöker slakta och ta över ett land.

Vi får hoppas påfyllningen kommer snabbt på plats.
Citera
2024-05-15, 16:27
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm2
Nej, jag fokuserar på mitt land Sverige din landsförrädare.
Vet inte vad du kan om Sverige men det verkar inte vara mycket.
I Sverige hjälper och stöttar vi nationer som blir brutalt överfallna och invaderade av sin granne.
Citera
2024-05-15, 17:17
Bannlyst
Citat:
Vet inte vad du kan om Sverige men det verkar inte vara mycket.
I Sverige hjälper och stöttar vi nationer som blir brutalt överfallna och invaderade av sin granne.
Kan nog mycket mycket mer än dig om Sverige.

Nej det gör vi inte normalt, det är en fjantig PK grej som hänt tillsammans med en j-a massa annat skit.

Men du väl packa väskan och snuskburken och åka och hjälpa dom mot ryssen istället för att vara fegis här på FB och predika att våra pengar ska gå till ett korrupt skitland, dom behövs här för att reda upp all skit sådana som du ställt till med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in