• 1
  • 2
2024-05-10, 06:17
Medlem
memrixs avatar
Hej, ska ta hjälp av en ny redovisningskonsult på distans. Han vill att jag ska skicka en fotokopia på mitt körkort och även registreringsbevis för mitt aktiebolag. Han hänvisar till lagen om penningtvätt och att han behöver dessa uppgifter för sin kundkännesom. Aldrig behövt skicka dessa uppgifter innan till någon annan revisor.

Är detta vanliga uppgifter att lämna ut? Vad är riskerna för ID kapning?

Mvh
M
Citera
2024-05-10, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av memrix
Hej, ska ta hjälp av en ny redovisningskonsult på distans. Han vill att jag ska skicka en fotokopia på mitt körkort och även registreringsbevis för mitt aktiebolag. Han hänvisar till lagen om penningtvätt och att han behöver dessa uppgifter för sin kundkännesom. Aldrig behövt skicka dessa uppgifter innan till någon annan revisor.

Mvh
M

Det verkar ha blivit vanligt, kopia på legitimation alltså. Reg-bevis bör denne kunna hämta hem själv, men räknar förstås med att du har den, därmed enklast. Det är ju inga skyddade uppgifter direkt, så några direkt ökade risker ser jag inte. Svarar utifrån att det gäller en redovisningskonsult, vad som gäller för en revisor vet jag inte, de sysslar ju inte med något aktivt i bolaget, har mer av en kontrollfunktion. De flesta mindre aktiebolag har ingen revisor numera.
Citera
2024-05-10, 07:00
Medlem
Citat:

Mvh
M

Risken finns där väl tyvärr, men jag skulle vilja hävda att det beror på slapphänt ID-kontroll i nästa steg. Ditt personnummer är offentlig uppgift och det är en uppgift som folk du gör affärer med har en skälig anledning till att få veta. Hur det är med registreringsbeviset är jag inte hundra på.

Man bör vara lite nogräknad med vem man gör affärer med, inte så att man skall vara paranoid, men t.ex. en redovisningskonsult skall du ju anförtro allt ditt bokföringsmaterial kan jag tänka mig, kanske rent av lita på att de bokför korrekt åt dig (på det att du får ta straffrättsligt ansvar för fel). Det vill till sig att du måste ha förtroende för dem därefter.
Citera
2024-05-10, 07:59
Medlem
Vad ska de med de uppgifterna till? Ja, man kan med detta lämna uppgifter man inte får ut på nätet. Körkortet har uppgifter mer än namn och personnummer som efterfrågas vid identitetskontroll. Detsamma har registreringsbevis. Ska du därtill ha en revisor, en person som får full insyn i ditt företag och med vem ni gör affärer med, som du inte ens träffat och än mindre känner? Med de uppgifterna de efterfrågar kan de byta styrelse i ditt företag och tömma det på tillgångar samt även ta lån.
Citera
2024-05-10, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad ska de med de uppgifterna till? Ja, man kan med detta lämna uppgifter man inte får ut på nätet. Körkortet har uppgifter mer än namn och personnummer som efterfrågas vid identitetskontroll. Detsamma har registreringsbevis. Ska du därtill ha en revisor, en person som får full insyn i ditt företag och med vem ni gör affärer med, som du inte ens träffat och än mindre känner? Med de uppgifterna de efterfrågar kan de byta styrelse i ditt företag och tömma det på tillgångar samt även ta lån.

Ser inte någon stor risk med detta, förutsätter att ts ändå godkänt personen som konsult. Vad mer av nytta får du av ett körkort? Körkortsbehörighet givetvis, men den kan man ta reda på ändå och lär inte vara av intresse. Registreringsbevis, det kan vem som helst hämta på nätet.

Det lämnas inte ut något som inte enkelt kan hittas på annat sätt. Du kan knappast byta styrelse med en kopia av ett körkort.
Senast redigerad av Nordiad 2024-05-10 kl. 08:16.
Citera
2024-05-10, 08:09
Medlem
bema56s avatar
Standardprocedur för redovisningsföretag, försäkringsmäklare mm.
Om det inte är en kriminell person du tänker anlita behöver du inte oror dig.
Citera
2024-05-10, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ser inte någon stor risk med detta, förutsätter att ts ändå godkänt personen som konsult. Vad mer av nytta får du av ett körkort? Körkortsbehörighet givetvis, men den kan man ta reda på ändå och lär inte vara av intresse. Registreringsbevis, det kan vem som helst hämta på nätet.

Det lämnas inte ut något som inte enkelt kan hittas på annat sätt. Du kan knappast byta styrelse med en kopia av ett körkort.
Som jag skrev så finns det uppgifter på körkortet som man frågar efter vi en identifiering på t.ex. nätet. Ska man t.ex. byta ägare på en bil så efterfrågar Transportstyrelsen vissa uppgifter som står på körkortet. Då har både köpare och säljare redan loggat in med BankID. Ett annat ex när jag ringde min bank och ville höja maxbeloppet på Swish tillfället över maxbelopp så fick jag ge banken uppgifter från mitt Nat.ID, de godtog bara Nat.ID och pass varav det första var bäst, för att identifiera mig och detta var utöver att jag redan loggat in med BankID. Som sagt dessa saker är värdesaker som går att göra mycket med i orätta händer!
Citera
2024-05-10, 09:02
Medlem
Citat:
Som jag skrev så finns det uppgifter på körkortet som man frågar efter vi en identifiering på t.ex. nätet. Ska man t.ex. byta ägare på en bil så efterfrågar Transportstyrelsen vissa uppgifter som står på körkortet. Då har både köpare och säljare redan loggat in med BankID. Ett annat ex när jag ringde min bank och ville höja maxbeloppet på Swish tillfället över maxbelopp så fick jag ge banken uppgifter från mitt Nat.ID, de godtog bara Nat.ID och pass varav det första var bäst, för att identifiera mig och detta var utöver att jag redan loggat in med BankID. Som sagt dessa saker är värdesaker som går att göra mycket med i orätta händer!

Nu gällde det körkort, med enbart kopia på detta kommer du inte långt.
Citera
2024-05-10, 09:03
Medlem
Citat:

Mvh
M

Mycket vanligt att revisorer tar in ID-handling på t ex VD. En del av deras jobb är ju en bakgrundsbild och säkerställa vilka som är engagerade i bolaget för att förstå riskerna.
Citera
2024-05-10, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Mycket vanligt att revisorer tar in ID-handling på t ex VD. En del av deras jobb är ju en bakgrundsbild och säkerställa vilka som är engagerade i bolaget för att förstå riskerna.
Ts skriver om "redovisningskonsult" först, sedan "revisor", men misstänker att det avser det förra.
Citera
2024-05-10, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nu gällde det körkort, med enbart kopia på detta kommer du inte långt.
Som sagt så kan man byta ägare på fordon med uppgifter som står på det.
Citera
2024-05-10, 09:12
Medlem
Citat:
Som sagt så kan man byta ägare på fordon med uppgifter som står på det.
Nej, inte med appen. Streckkoden eller QR på baksidan dessutom, den behöver knappast kopieras. På papper, ja, men då skall någon skriva under.

Sedan är som flera andra redan påpekat detta rutinförfarande numera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in