2006-08-13, 20:08
Medlem
wades avatar
Jag har funderat på att skaffa en "navigator" eller handdator med kartprogram att använda vid bilkörning. Men mina kunskaper i ämnet är fragmentariska, därför denna tråd... (sökfunktionen verkar vara ur spel?).

Mina mediokra behov:
Jag vill kunna söka en adress eller ett gatu/vägnamn (hur är det med fastighetsbeteckningar?) och få upp denna på en kartbild med vettig upplösning, i färg. Jag vill ha denna användbarhet i såväl stadsmiljö som på landsbygd. Främst i Sverige och Danmark, men även Frankrike är intressant.

3D är helt ointressant. En röst som talar om för mig hur jag skall köra likaså.

Jag ser GPS mest som en gimmick, jäkligt fräckt, men inte nödvändigt för min del.

Jag vill inte använda min bärbara dator, utan vill ha en mer portabel lösning (som går att driva via vanligt 12 V cig.uttag eller har hyfsad batteritid.

En handdator-variant är inte helt åt helsike för min del, min gamla Palm V har sjungit på sista versen för länge sedan. Men användbarhet som "kartbok" prioriteras alltså.
---
Hur är det med handdatorer vs. navigatorer? Är det någon skillnad i avseende kartmaterial och sökmöjligheter?

Varför blåtand i bilnavigatorn?

Vilka programvaror resp. (i förekommande fall) operativsystem rekommenderas idag?

Min okunnighet är enorm, hoppas att någon orkar svara...
Citera
2006-08-17, 10:27
Medlem
Fenrers avatar
Orkar inte svara, men gör ett tappert försök i alla fall.
Jag skulle föreslå en handdator med inbyggd GPS och TomTom 5 som kartprogramvara. Blåtand blir ju lite onödigt om GPS:en är inbyggd, men det verkar mer eller mindre vara standard på handdatorer i dag.

Är man inte i behov av de övriga handdatorfuntionerna så är det nog bäst ekonomi att införskaffa just en navigator typ Mio C510E med Scandinavien förinstallerat och Europa på medföljande CD.
Går på ca 3300 kr.

Själv kör jag med en Qtek S200, som är handdator och telefon i ett.
Som GPS-mottagare har jag en Globalsat BT-338 (blåtand).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in