Jag har funderat på att skaffa en "navigator" eller handdator med kartprogram att använda vid bilkörning. Men mina kunskaper i ämnet är fragmentariska, därför denna tråd... (sökfunktionen verkar vara ur spel?).
Mina mediokra behov:
Jag vill kunna söka en adress eller ett gatu/vägnamn (hur är det med fastighetsbeteckningar?) och få upp denna på en kartbild med vettig upplösning, i färg. Jag vill ha denna användbarhet i såväl stadsmiljö som på landsbygd. Främst i Sverige och Danmark, men även Frankrike är intressant.
3D är helt ointressant. En röst som talar om för mig hur jag skall köra likaså.
Jag ser GPS mest som en gimmick, jäkligt fräckt, men inte nödvändigt för min del.
Jag vill inte använda min bärbara dator, utan vill ha en mer portabel lösning (som går att driva via vanligt 12 V cig.uttag eller har hyfsad batteritid.
En handdator-variant är inte helt åt helsike för min del, min gamla Palm V har sjungit på sista versen för länge sedan. Men användbarhet som "kartbok" prioriteras alltså.
---
Hur är det med handdatorer vs. navigatorer? Är det någon skillnad i avseende kartmaterial och sökmöjligheter?
Varför blåtand i bilnavigatorn?
Vilka programvaror resp. (i förekommande fall) operativsystem rekommenderas idag?
Min okunnighet är enorm, hoppas att någon orkar svara...