Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-05-08, 07:27
Medlem
slagskotts avatar
Tänkte öcerraska min sambo med fest på hennes födelsedag med kanske 20 gäster, vill ha det som en överraskelse då vi alltid är på utlandssemester vid den tiden.

Vad blir enklast att tillaga på en timmes tid?

Vi bor ganska stort och jag kan gömma undan maten i ölkyken i källaren och torrvaror som tex bröd i garaget.

Att duka/pynta tar kanske 15 min och då återstår ca 45 min att förbereda.

Jag tänkte med ens räkor, ägg, vitt bröd men för de som inte äter sådant är kanske burgare, pommes och kokt korv ett alternativ men det känns inte så classy.
Tårta tänkte jag leja bort

Vad tänker flashback, vad får man till på en timme sjävi köket ?
Citera
2024-05-08, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Vad tänker flashback, vad får man till på en timme sjävi köket ?
Enklast: Tacokyckling, tortillabröd, hackad lök från frysdisken, frysta grönsaker och färdig tacosås.

Ställ in kycklingen i ugnen, häll upp grönsakerna och såsen/såserna i skålar. Klart på tio minuter om du tinat det frysta innan.

https://www.guldfageln.se/produkter/tacokyckling/

Lite svårare: Stekt eller grillad biff med hemslagen bea, en sallad och friterad pommes hinner du också på fyrtiofem minuter.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-05-08 kl. 08:13.
Citera
2024-05-08, 08:30
Moderator
evilhoneys avatar
Kallskuret förberett och upplagt på fat, grönsallad, potatissallad. Har du tid kan man byta potatissalladen mot en gratäng istället, förbered(eller köp färdig) och sätt in i ugnen. Kanske en paj också när du ändå har ugnen igång.
Grillat är också trevligt och funkar med sallad och Potatissallad till och behöver inte ta så lång tid.

Ett annat alternativ kan ju vara att göra det till ett knytkalas och låt gästerna ta med maten eller i alla fall låta ett par av dem komma tidigare och hjälpa dig.
Citera
2024-05-08, 08:43
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Enklast: Tacokyckling, tortillabröd, hackad lök från frysdisken, frysta grönsaker och färdig tacosås.

Ställ in kycklingen i ugnen, häll upp grönsakerna och såsen/såserna i skålar. Klart på tio minuter om du tinat det frysta innan.

https://www.guldfageln.se/produkter/tacokyckling/

Lite svårare: Stekt eller grillad biff med hemslagen bea, en sallad och friterad pommes hinner du också på fyrtiofem minuter.

Tacoliknande mat är det ofta på kalas vi är på i den närmaste kretsen tyvärr
Citera
2024-05-08, 08:51
Medlem
Citat:
Tacoliknande mat är det ofta på kalas vi är på i den närmaste kretsen tyvärr
Köp en smörgåstårta då, så kitchigt så att det är coolt.
Citera
2024-05-08, 08:54
Medlem
fearreapers avatar
Rostbiff, potatissallad, salladsbuffé,
Citera
2024-05-08, 08:58
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Köp en smörgåstårta då, så kitchigt så att det är coolt.

Eller min favvo från 60/70-talet: Landgångar!
Finns att beställa hos typ CityGross / ICA Maxi hos oss och är så helt ute att det är trendigt igen!
Citera
2024-05-08, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Eller min favvo från 60/70-talet: Landgångar!
Finns att beställa hos typ CityGross / ICA Maxi hos oss och är så helt ute att det är trendigt igen!
Och banana split till efterrätt (inte dessert). Sedan är överraskningskalaset i hamn (via landgången).
Citera
2024-05-08, 09:20
Medlem
slagskotts avatar
Smörgåstårta hade varit kul, jag bor ju i Norge så det är bara jälften som faktiskt ätit det.
Den kan jag ju förbereda hos någon dagen innan.
Har dock aldrig gjort det själv så jag får nog göra en innan isf.

Kalla rätter får ett ja av mig, cheese n crackers hade fungerat som komplement tillsammans med rödvin.

Tacogrejen går nog bort för egen del pga. att vi har fredagstaco och att sambon inte gillar det.

En annan tvist är att vi ska låtsas glömma bort födelsedagen, hon glömde trots allt bort min pga flytt till ett annat hus, renovering där och slutstädning på det gamla.

Hon fyller på en torsdag och på fredagen ska hon möta sin kusin och gå en promenad med hundarna.
Gåvan iår får bli en gardena väggmonterad slanghållare.

Ju mer jag tänker på det ju mer börjar jag tänka på kalla rätter, vad mer kan tillföras ?
Citera
2024-05-08, 09:23
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Och banana split till efterrätt (inte dessert). Sedan är överraskningskalaset i hamn (via landgången).

Jag vet inte om banana Split slog i Norge så det vore kul med något annorlunda att servera
Citera
2024-05-08, 09:27
Medlem
Citat:
Ju mer jag tänker på det ju mer börjar jag tänka på kalla rätter, vad mer kan tillföras ?
Typ olika sorters god korv, ostar, oliver och liknande.
Citera
2024-05-08, 16:48
Medlem
HBTKuks avatar
En sjysst ceasarsallad med fin, marinerad kyckling och bra ingredienser. Det går fort om du förpreppar lite innan och håller sig bra kallt så länge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in