• 1
  • 2
2024-05-07, 18:02
Medlem
Tjollahopp! r svensk medborgare men bor i Finland sen ett antal r, min ena frlder dog fr ett tag sedan i Sverige, hen var svensk medborgare, aldrig varit bosatt i Finland. Lmnade en betydande summa pengar efter sig t mig samt mina syskon. I Finland mste man betala arvsskatt om man r bosatt hr OAVSETT vad ens ursprungsland har fr regler. Givetvis tycker jag det r lite absurt att min frlders arv som r skattat flera ggr om redan och som inte har ngon anknytning till Finland nd ska ner i skattetrollets ficka hr.

Dock var inte den berknade skatteprocenten s hemsk. det vrsta r den ohyggligt dliga kronkursen som drar ner vrdet p arvet AVSEVRT d det efter arvskiftet kommer att konverteras till fr min del.

Min frga till sakkunniga r d, kan jag be en av mina syskon ta min arvsandel p ett av sina konton for safekeeping d arvskiftet ntt punkten fr utbetalning? Det kan nmligen hnda att jag nd kommer flytta tillbaka till Sverige inom en verskdlig framtid.

Finska staten vet nnu inte om min frlders bortgng och eftersom min frlder var svensk medborgare utan finsk anknytning s informeras inte finska staten om ddsfallet mig veterligen.

All hjlp och tips uppskattas!
Senast redigerad av addemanna 2024-05-07 kl. 18:05.
Citera
2024-05-07, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av addemanna
Tjollahopp! r svensk medborgare men bor i Finland sen ett antal r, min ena frlder dog fr ett tag sedan i Sverige, hen var svensk medborgare, aldrig varit bosatt i Finland. Lmnade en betydande summa pengar efter sig t mig samt mina syskon. I Finland mste man betala arvsskatt om man r bosatt hr OAVSETT vad ens ursprungsland har fr regler. Givetvis tycker jag det r lite absurt att min frlders arv som r skattat flera ggr om redan och som inte har ngon anknytning till Finland nd ska ner i skattetrollets ficka hr.

Dock var inte den berknade skatteprocenten s hemsk. det vrsta r den ohyggligt dliga kronkursen som drar ner vrdet p arvet AVSEVRT d det efter arvskiftet kommer att konverteras till fr min del.

Min frga till sakkunniga r d, kan jag be en av mina syskon ta min arvsandel p ett av sina konton for safekeeping d arvskiftet ntt punkten fr utbetalning? Det kan nmligen hnda att jag nd kommer flytta tillbaka till Sverige inom en verskdlig framtid.

Finska staten vet nnu inte om min frlders bortgng och eftersom min frlder var svensk medborgare utan finsk anknytning s informeras inte finska staten om ddsfallet mig veterligen.

Jag r icke sakkunnig,men ngon skall vara frst med att svara nd..:-)
Jag r tveksam om du kan frfara med din laglott p sdant stt att du kan skyffla ver den p ngot av dina syskons konton.

Jag vet inte..men din laglott knns i riskzonen att finnarna vill ha del av.
Citera
2024-05-07, 18:34
Medlem
Tack fr svaret, utgick lite efter det hr som jag lste nyss:

https://lawline.se/answers/overforan...l-annans-konto

Tvivlar starkt p att svenska skatteverket har nt nrmare samarbete med finska dito i mitt fall. Svenska skattemyndigheten skickar t.ex fortfarande papper till en 14 r gammal adress hr i Finland fast jag har flyttat typ 3 ggr sedan dess S antar att om inte svenska skatteverket ens har min aktuella adress s har knappast finska dito nn information om mina familjeangelgenheter i Sverige.
Senast redigerad av addemanna 2024-05-07 kl. 19:03.
Citera
2024-05-07, 19:12
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:

Nu r det krt.

Skulle du varit mer insatt s skulle du og dina anhriga kunnat planera det hela.

Flera av de nordiska bankerna har upplgg fr det hela.
Citera
2024-05-07, 20:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag r icke sakkunnig,men ngon skall vara frst med att svara nd..:-)
Jag r tveksam om du kan frfara med din laglott p sdant stt att du kan skyffla ver den p ngot av dina syskons konton.

Jag vet inte..men din laglott knns i riskzonen att finnarna vill ha del av.

Det r bara att gra ett arvsavstende och avst sin del av arvet/laglott.

Sedan nr TS r tillbaka i Sverige s kan han f pengarna i gva av sina syskon helt lagligt
Citera
2024-05-07, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

Sedan nr TS r tillbaka i Sverige s kan han f pengarna i gva av sina syskon helt lagligt

Gr det att gra med ngot slags frbehll som att det avstdda arvet ska vara syskonens enskilda egendom?
Annars kan ju pengarna frsvinna vid skilsmssor och annat...
Citera
2024-05-07, 20:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Gr det att gra med ngot slags frbehll som att det avstdda arvet ska vara syskonens enskilda egendom?
Annars kan ju pengarna frsvinna vid skilsmssor och annat...

Tveksamt, avstr man s fr man ju inget arv att bestmma ver!
Citera
2024-05-07, 23:03
Medlem
Citat:

Varfr ppnar du inte bara en ISK p en svensk bank, sen s ger du din del av arvet till en familje medlem/slkting som kper aktier i sin ISK som skickar ver dom till dig sen bara?

S har du aktier/fonder som fixar pengar t dig medans du r i finland eftersom du kommer vara dr ett tag till.
Citera
2024-05-08, 12:32
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Spontant knns det som att det r svrt fr finska skattemyndigheten att f reda p att TS slkting har avlidit. Nr jag lste lite versiktligt p vero.fi verkar det som att det r bouppteckningen som ska skickas in till dem, som gr att de fr signaler om att arvsskattebiten ska aktualiseras
Citera
2024-05-08, 13:15
Medlem
Awendelas avatar
Citat:

Kr samma som nr man fr en felaktig betalning av ngon, vissla och titta t andra hllet.
Stoppa in p sparkonto och inte rra pengarna tills du r i Sverige igen.
Sjlvklart har du ett svenskt bankkonto, d du r svensk medborgare och som Finland inte bryr sig om, s slipper du vxla.
Citera
2024-05-09, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Kr samma som nr man fr en felaktig betalning av ngon, vissla och titta t andra hllet.
Stoppa in p sparkonto och inte rra pengarna tills du r i Sverige igen.
Sjlvklart har du ett svenskt bankkonto, d du r svensk medborgare och som Finland inte bryr sig om, s slipper du vxla.

Nope, har inga svenska konton lngre. Har liksom hus, boln och hela fadderullan i Finland. Kan inte ppna nt konto i Sverige heller d jag r skriven i Finland.
Citera
2024-05-09, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

Lite s jag tnkte ocks men nnu enklare, ber ett av mina syskon ppna ett skilt konto, sen anger jag bara det vid arvsskiftet svida det inte finns ngon regel att utbetalningskontot mste st i arvtagarens namn?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in