• 1
  • 2
2024-05-07, 18:02
Medlem
Tjollahopp! Är svensk medborgare men bor i Finland sen ett antal år, min ena förälder dog för ett tag sedan i Sverige, hen var svensk medborgare, aldrig varit bosatt i Finland. Lämnade en betydande summa pengar efter sig åt mig samt mina syskon. I Finland måste man betala arvsskatt om man är bosatt här OAVSETT vad ens ursprungsland har för regler. Givetvis tycker jag det är lite absurt att min förälders arv som är skattat flera ggr om redan och som inte har någon anknytning till Finland ändå ska ner i skattetrollets ficka här.

Dock var inte den beräknade skatteprocenten så hemsk. det värsta är den ohyggligt dåliga kronkursen som drar ner värdet på arvet AVSEVÄRT då det efter arvskiftet kommer att konverteras till € för min del.

Min fråga till sakkunniga är då, kan jag be en av mina syskon ta min arvsandel på ett av sina konton for safekeeping då arvskiftet nått punkten för utbetalning? Det kan nämligen hända att jag ändå kommer flytta tillbaka till Sverige inom en överskådlig framtid.

Finska staten vet ännu inte om min förälders bortgång och eftersom min förälder var svensk medborgare utan finsk anknytning så informeras inte finska staten om dödsfallet mig veterligen.

All hjälp och tips uppskattas!
Senast redigerad av addemanna 2024-05-07 kl. 18:05.
Citera
2024-05-07, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av addemanna
Tjollahopp! Är svensk medborgare men bor i Finland sen ett antal år, min ena förälder dog för ett tag sedan i Sverige, hen var svensk medborgare, aldrig varit bosatt i Finland. Lämnade en betydande summa pengar efter sig åt mig samt mina syskon. I Finland måste man betala arvsskatt om man är bosatt här OAVSETT vad ens ursprungsland har för regler. Givetvis tycker jag det är lite absurt att min förälders arv som är skattat flera ggr om redan och som inte har någon anknytning till Finland ändå ska ner i skattetrollets ficka här.

Dock var inte den beräknade skatteprocenten så hemsk. det värsta är den ohyggligt dåliga kronkursen som drar ner värdet på arvet AVSEVÄRT då det efter arvskiftet kommer att konverteras till € för min del.

Min fråga till sakkunniga är då, kan jag be en av mina syskon ta min arvsandel på ett av sina konton for safekeeping då arvskiftet nått punkten för utbetalning? Det kan nämligen hända att jag ändå kommer flytta tillbaka till Sverige inom en överskådlig framtid.

Finska staten vet ännu inte om min förälders bortgång och eftersom min förälder var svensk medborgare utan finsk anknytning så informeras inte finska staten om dödsfallet mig veterligen.

Jag är icke sakkunnig,men någon skall vara först med att svara ändå..:-)
Jag är tveksam om du kan förfara med din laglott på sådant sätt att du kan skyffla över den på något av dina syskons konton.

Jag vet inte..men din laglott känns i riskzonen att finnarna vill ha del av.
Citera
2024-05-07, 18:34
Medlem
Tack för svaret, utgick lite efter det här som jag läste nyss:

https://lawline.se/answers/overforan...l-annans-konto

Tvivlar starkt på att svenska skatteverket har nåt närmare samarbete med finska dito i mitt fall. Svenska skattemyndigheten skickar t.ex fortfarande papper till en 14 år gammal adress här i Finland fast jag har flyttat typ 3 ggr sedan dess Så antar att om inte svenska skatteverket ens har min aktuella adress så har knappast finska dito nån information om mina familjeangelägenheter i Sverige.
Senast redigerad av addemanna 2024-05-07 kl. 19:03.
Citera
2024-05-07, 19:12
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:

Nu är det kört.

Skulle du varit mer insatt så skulle du og dina anhöriga kunnat planera det hela.

Flera av de nordiska bankerna har upplägg för det hela.
Citera
2024-05-07, 20:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag är icke sakkunnig,men någon skall vara först med att svara ändå..:-)
Jag är tveksam om du kan förfara med din laglott på sådant sätt att du kan skyffla över den på något av dina syskons konton.

Jag vet inte..men din laglott känns i riskzonen att finnarna vill ha del av.

Det är bara att göra ett arvsavstående och avstå sin del av arvet/laglott.

Sedan när TS är tillbaka i Sverige så kan han få pengarna i gåva av sina syskon helt lagligt
Citera
2024-05-07, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

Sedan när TS är tillbaka i Sverige så kan han få pengarna i gåva av sina syskon helt lagligt

Går det att göra med något slags förbehåll som att det avstådda arvet ska vara syskonens enskilda egendom?
Annars kan ju pengarna försvinna vid skilsmässor och annat...
Citera
2024-05-07, 20:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Går det att göra med något slags förbehåll som att det avstådda arvet ska vara syskonens enskilda egendom?
Annars kan ju pengarna försvinna vid skilsmässor och annat...

Tveksamt, avstår man så får man ju inget arv att bestämma över!
Citera
2024-05-07, 23:03
Medlem
Citat:

Varför öppnar du inte bara en ISK på en svensk bank, sen så ger du din del av arvet till en familje medlem/släkting som köper aktier i sin ISK som skickar över dom till dig sen bara?

Så har du aktier/fonder som fixar pengar åt dig medans du är i finland eftersom du kommer vara där ett tag till.
Citera
2024-05-08, 12:32
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Spontant känns det som att det är svårt för finska skattemyndigheten att få reda på att TS släkting har avlidit. När jag läste lite översiktligt på vero.fi verkar det som att det är bouppteckningen som ska skickas in till dem, som gör att de får signaler om att arvsskattebiten ska aktualiseras
Citera
2024-05-08, 13:15
Medlem
Awendelas avatar
Citat:

Kör samma som när man får en felaktig betalning av någon, vissla och titta åt andra hållet.
Stoppa in på sparkonto och inte röra pengarna tills du är i Sverige igen.
Självklart har du ett svenskt bankkonto, då du är svensk medborgare och som Finland inte bryr sig om, så slipper du växla.
Citera
2024-05-09, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Kör samma som när man får en felaktig betalning av någon, vissla och titta åt andra hållet.
Stoppa in på sparkonto och inte röra pengarna tills du är i Sverige igen.
Självklart har du ett svenskt bankkonto, då du är svensk medborgare och som Finland inte bryr sig om, så slipper du växla.

Nope, har inga svenska konton längre. Har liksom hus, bolån och hela fadderullan i Finland. Kan inte öppna nåt konto i Sverige heller då jag är skriven i Finland.
Citera
2024-05-09, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

Lite så jag tänkte också men ännu enklare, ber ett av mina syskon öppna ett skilt konto, sen anger jag bara det vid arvsskiftet såvida det inte finns någon regel att utbetalningskontot måste stå i arvtagarens namn?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in