2024-05-07, 13:37
Medlem
Hej Flashback!

Hur hittar jag folk att donera pengar till? Jag skänker ibland pengar till organisationer, det ger mig dock inte samma glädje som att skänka pengar direkt till en utsatt person. Därav frågan.

Jag träffar ibland via jobbet utsatta personer och skänker bort pengar då och då. Jag vill dock göra det oftare, men vet inte till vilka. Jag har även "kriterier" på dem jag skänker till, dessa är främst av etiska skäl, samt min uppfattning om huruvida donationen hjälper/stjälper personen. Behovet jag vill täcka är det basala, alltså mat, räkningar, nöjen med e.v. barn.

Skänker aldrig till personer med missbruk eller girighet. Inte heller till personer i svåra situationer som "är påväg" att klara sig eller reda upp sin egen situation. I de fallen tror jag att de i slutändan tjänar mer på att låtas kämpa och sedan växa som person.

Avgörande har alltid varit min magkänsla i mötet med människan. Det har dock lett till att jag ibland givit till "fel" personer vilket i efterhand fått mig att känna mig dum... även den saken kan såklart diskuteras.

Ber om ursäkt för rörig TS, men hoppas andemeningen framkommer. Vart finns alltså det behövande folket?

Allt gott!
Citera
2024-05-07, 13:47
Medlem
Måste clarifia (Eller hur det stavas) lite.

Du vill alltså ge stöd till specifika personer som du själv vill träffa genom ett möte eller så?
Kommer det komma fler möten? Hur ofta?

Det finns ju orginisationer som skickar dina pengar till en familj någonstans utsatt. Och du får bilder på vad som köptes för pengarna och foton på familjen ändå ganska ofta.
Hade ett sådant som vi skickade pengar till när jag var liten. Men vet inte hur BS det egentligen var eller vad det hette. Om sådanna ens finns kvar.

Men jag tyckte det var bra för vi fick foton och skrivna brev från barnen osv.
Citera
2024-05-07, 13:51
Medlem
Man donerar helt enkelt inte pengar till enskilda personer, såvida de inte förtjänat det (t.ex. räddat ditt liv). Det man bör göra är att hjälpa småföretagare. Prioritera området där du bor över något annat. Du kan också skänka pengar till företag som gör stor samhällsnytta. På så sätt når du ut till fler än bara en person.

Jag har skänkt en slant till över 30 småföretagare senaste åren, utan att bli investerare alltså. Bara skänkt och så var det med det. Hjälp folk som försöker göra nytta i samhället.

Gå in på Allabolag och sortera efter små och nystartade företag i ditt område och börja där. Hela samhället bygger på företagare. Hjälp dom så gott du kan, finansiellt eller med kunskap. När jag startade fick jag hjälp från en annan erfaren ehandlare, helt gratis. Jag hade turen att bli framgångsrik och idag hjälper jag en hel del andra småföretagare. "Pay it forward".
Senast redigerad av Ehandel 2024-05-07 kl. 13:53.
Citera
2024-05-07, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorgish

På svenska säger vi klargöra. Alternativt vill du ha ett klargörande.
Citera
2024-05-07, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorgish

Du vill alltså ge stöd till specifika personer som du själv vill träffa genom ett möte eller så?
Kommer det komma fler möten? Hur ofta?

Det finns ju orginisationer som skickar dina pengar till en familj någonstans utsatt. Och du får bilder på vad som köptes för pengarna och foton på familjen ändå ganska ofta.
Hade ett sådant som vi skickade pengar till när jag var liten. Men vet inte hur BS det egentligen var eller vad det hette. Om sådanna ens finns kvar.

Men jag tyckte det var bra för vi fick foton och skrivna brev från barnen osv.

Med "möte" menar jag inget formellt sådant. Jag menar ett mellanmänskligt möte, sen om det är fysiskt, per telefon eller chatt spelar mindre roll. Jag vill dock gärna höra personens historia innan jag bestämmer mig. Ibland tror folk att pengar är en quick-fix på sina problem, när de egentligen behöver råd eller få bolla tankar och funderingar. Och i vissa fall behövs verkligen pengar, till exempel till mat eller guldkant till barnen.

Jag är verkligen inte rik eller har pengar att kasta åt alla vädersträck. Men jag värdesätter att kunna finnas till för andra, både som medmänniska och ibland ekonomiskt.

Låter för övrigt fint att ni fick brev och foton, det måste ha varit en bekräftelse för er. Men förstår också att du är något skeptisk, tänker samma lika där!
Citera
2024-05-07, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Man donerar helt enkelt inte pengar till enskilda personer, såvida de inte förtjänat det (t.ex. räddat ditt liv). Det man bör göra är att hjälpa småföretagare. Prioritera området där du bor över något annat. Du kan också skänka pengar till företag som gör stor samhällsnytta. På så sätt når du ut till fler än bara en person.

Jag har skänkt en slant till över 30 småföretagare senaste åren, utan att bli investerare alltså. Bara skänkt och så var det med det. Hjälp folk som försöker göra nytta i samhället.

Gå in på Allabolag och sortera efter små och nystartade företag i ditt område och börja där. Hela samhället bygger på företagare. Hjälp dom så gott du kan, finansiellt eller med kunskap. När jag startade fick jag hjälp från en annan erfaren ehandlare, helt gratis. Jag hade turen att bli framgångsrik och idag hjälper jag en hel del andra småföretagare. "Pay it forward".

Va fint av dig, verkligen! Jag tror det där bidrar mer än ekonomiskt, måste också bli en rejäl boost i motivationen!

Gällande enskilda personer så donerar jag inte till dem jag inte anser förtjäna det. Sen behöver det inte vara prestationer som är avgörande. Hjälpte för några år sedan en journalist som blivit utsatt för sitt arbete i hemlandet, hen främjade demokratiska värderingar och blev därmed straffad och berövad allting. Då kändes det självklart att stötta, mer än bara ekonomiskt.

Jag ska helt klart kolla upp företag i orten, har funderat på liknande tidigare. Är ofta väldigt generös när exempelvis dom små UF-företagen springer runt på stan. Tack för tipset!
Citera
2024-05-07, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solpung
Haha äh, lätta upp humöret lite. Varför är du så negativ i en tråd om medmänsklighet och att göra gott?

Åter till ämnet, vilka hade du skänkt pengar till, eller vart hade du gått?

Mitt hjärta ömmar fattigpensionärer. Särskilt finska fattigpensionärer (ser min farmor i dem). De finns i många förorter runtom i Stockholm. Jag hade hjälpt dem med mat, läkemedel, tandläkarbesök osv om jag hade pengar över vid månadens slut.
Citera
2024-05-07, 14:56
Medlem
Frisims avatar
Hade en kollega en gång i tiden som drev en egen liten vælgørenhet dær hon varje år samlade in pengar för att hjälpa fattiga familjer att köpa julklappar till sina barn. Det kanske går att göra på något vis, kan du kænna dig som tomten en liten stund, ta emot önskelistor osv.

Eller varför inte starta en fond av något slag för barn som inte har råd att åka med på skolutflykter och liknande?

Ungdomsverksamheter gör också otroligt mycket gott, kanske kan engagera dig i en sådan som du tror på och hjælpa den ekonomiskt.

Nu kanske mina förslag hamnar lite utanför dina ramar men tänkte jag dunkar in dem hær ændå.
Citera
2024-05-07, 16:45
Moderator
Popesizes avatar
Subkulturer och socioekonomiska livsstilar --> Övrigt - ämnen som saknar eget forum
/Moderator
Citera
Maviels avatar

Moderatormeddelande

Postat av Maviel 2024-05-07, 16:49
Moderator
Kopierar in detta citat ur regelverket för just regel 1,01. Beakta detta innan du postar i tråden.

Citat:
Det är tillåtet att tipsa och länka till innehåll där användarna kan hitta fakta och mer information relaterat till trådens innehåll. Det är däremot inte tillåtet att använda forumet för att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras verksamhet. Endast oberoende tips är tillåtna. Referallänkar är förbjudna.

/Moderator
2024-05-07, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frisim
Hade en kollega en gång i tiden som drev en egen liten vælgørenhet dær hon varje år samlade in pengar för att hjälpa fattiga familjer att köpa julklappar till sina barn. Det kanske går att göra på något vis, kan du kænna dig som tomten en liten stund, ta emot önskelistor osv.

Eller varför inte starta en fond av något slag för barn som inte har råd att åka med på skolutflykter och liknande?

Ungdomsverksamheter gör också otroligt mycket gott, kanske kan engagera dig i en sådan som du tror på och hjælpa den ekonomiskt.

Nu kanske mina förslag hamnar lite utanför dina ramar men tänkte jag dunkar in dem hær ændå.

Riktigt bra tips, tack så jättemycket! Ska genast göra en julklappsfond, det lät galet kul. Sporrande med fonden också.

Tror du det skulle gå att utmana fler Flashbackare på en Juklappsfondstävling i välgörenhetssyfte. Bäst avkastning fram tills 1:a december vinner. Hade folk hakat på tror du?

Tack återigen!
Citera
2024-05-07, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Kopierar in detta citat ur regelverket för just regel 1,01. Beakta detta innan du postar i tråden.

/Moderator

Sorry är lite trög (förkyld osv). Vem gjorde nått fel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in