Citat:
Ursprungligen postat av
Solpung
Hej Flashback!
Hur hittar jag folk att donera pengar till? Jag skänker ibland pengar till organisationer, det ger mig dock inte samma glädje som att skänka pengar direkt till en utsatt person. Därav frågan.
Jag träffar ibland via jobbet utsatta personer och skänker bort pengar då och då. Jag vill dock göra det oftare, men vet inte till vilka. Jag har även "kriterier" på dem jag skänker till, dessa är främst av etiska skäl, samt min uppfattning om huruvida donationen hjälper/stjälper personen. Behovet jag vill täcka är det basala, alltså mat, räkningar, nöjen med e.v. barn.
Skänker aldrig till personer med missbruk eller girighet. Inte heller till personer i svåra situationer som "är påväg" att klara sig eller reda upp sin egen situation. I de fallen tror jag att de i slutändan tjänar mer på att låtas kämpa och sedan växa som person.
Avgörande har alltid varit min magkänsla i mötet med människan. Det har dock lett till att jag ibland givit till "fel" personer vilket i efterhand fått mig att känna mig dum... även den saken kan såklart diskuteras.
Ber om ursäkt för rörig TS, men hoppas andemeningen framkommer. Vart finns alltså det behövande folket?
Allt gott!
Man kan inte ändra på ett system. Det är mitt "andesvar".
Det går således inte att lita på någon detta överhuvudtaget.
Både enskilda och hela organisationer är korrupta.
Behåll dina pengar för dig själv och gör något gott för dig själv för dessa pengar.
För varje krona du skänker bort blir du som ärligt givmild bara fattigare i själen.