Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-07, 09:20
  #25
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans
Raggar 10 köpte en snygg men skruttig bil som skar efter drygt en vecka ??
Gav upp efter några upprörda samtal till lokala bilhandlare som sålde avbetalningsskulden vidare ?
Domen som det hänvisas till som exekutionstitel är dock ett brottmål, inte ett tvistemål, så det luktar någon form av skadestånd. Skulle ju kunna vara ett bedrägeri där TS använts som målvakt och blivit blåst själv, dömd och skyldig att återbetala pengar TS själv inte behöll. Men det är bara ren spekulation från min sida förstås.
Citera
2024-05-07, 09:45
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
Domen som det hänvisas till som exekutionstitel är dock ett brottmål, inte ett tvistemål, så det luktar någon form av skadestånd. Skulle ju kunna vara ett bedrägeri där TS använts som målvakt och blivit blåst själv, dömd och skyldig att återbetala pengar TS själv inte behöll. Men det är bara ren spekulation från min sida förstås.
Tack för klargörande. Jag kan inte så exakta juridiska termer.
Passar bra med TS inställning i tidigare inlägg.
Citera
2024-05-07, 11:01
  #27
Medlem
slagskotts avatar
Du måste ringa kf.
För att undgå att de går in på kontot och fysiskt hämtar pengar, sälj av saker du har, låna av föräldrar osv.

Försök att få låna pengar av banken för att få en lägre ränta,, det kan bli tufft en stund men tiden efter blir lättare.
Min kompis betalade ned 250.000 på två år, men han hade dock jobb.
Citera
2024-05-07, 11:06
  #28
Medlem
slagskotts avatar
Ett tilägg: min kompis fick hjälp av sin syster som var en skarp kniv.

Hon satte in sig i problematiken och styrde upp allt, han visade upp vilka kreditorerna var, hon ringde upp och fixade avtaler.
Anförtro dig åt någon som du tror kan ordna upp i rotet, det är inte hela världen och jorden går inte under

Lycka till ts
Citera
2024-05-07, 11:48
  #29
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Du måste ringa kf.
För att undgå att de går in på kontot och fysiskt hämtar pengar, sälj av saker du har, låna av föräldrar osv.

Försök att få låna pengar av banken för att få en lägre ränta,, det kan bli tufft en stund men tiden efter blir lättare.
Min kompis betalade ned 250.000 på två år, men han hade dock jobb.
Imponerande! Tänk att det skall krävas att kronis är efter en för att man ska kunna spara ihop 125k/år. Det visar på hur "enkelt" det är att spara ihop en stor summa pengar själv.
Citera
2024-05-07, 12:35
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Du måste ringa kf.
För att undgå att de går in på kontot och fysiskt hämtar pengar, sälj av saker du har, låna av föräldrar osv.

Försök att få låna pengar av banken för att få en lägre ränta,, det kan bli tufft en stund men tiden efter blir lättare.
Min kompis betalade ned 250.000 på två år, men han hade dock jobb.

Det är väl lika bra att de får in och mäter ut TS. Domen föll ju för ett år sedan så TS har redan haft ett år på sig att lösa detta.
Citera
2024-05-07, 13:44
  #31
Medlem
Bestrid, ring KFM och säg att detta är oriktigt och att summan inte stämmer ljug helt enkelt
Bästa hade varit ifall du gjort det innan, då får man inte skicka en ansökan till kfm utan det måste tas via tingsrätten vid en tvist.

Sen hör du av dig till fodringsägaren, även det borde du gjort innan
Försök få till en avbetalningsplan som du kan följa och följ den så kan han dra tillbaks ärendet ifrån KFM

Personen / företaget vill säkert bara ha sina pengar, dom orkar nog inte bråka i tingsrätten och ha sig och är det så att du kan börja betala 4-5 k varannan vecka i 6 månader eller vad det blir så är dom nog nöjda med det

Du får leva fattigt men slipper ha en betalningsanmärkning
Citera
2024-05-07, 14:16
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Skulle du kunna förklara om hur du har blivit lurad och hur skulden har uppkommit? Har du Polisanmält att du har blivit lurad? Förstår inte varför du inte kan förklara varför och hur du har blivit lurad?
TS har ju blivit dömd så ts har antagligen blåst någon via bedrägerier eller begått ett brott som han dömts att betala skadestånd för
Citera
2024-05-07, 14:27
  #33
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangalbengal
Bestrid, ring KFM och säg att detta är oriktigt och att summan inte stämmer ljug helt enkelt
Bästa hade varit ifall du gjort det innan, då får man inte skicka en ansökan till kfm utan det måste tas via tingsrätten vid en tvist[...]
Om du läster trådstarten så ser du att en exekutionstitel finns som grund för kravet.
Citera
2024-05-07, 14:38
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggan-10
Jag behöver akut hjälp, snälla! Se brevet nedan för mer information:

Jag har alltså blivit lurad på pengar och dömd, men nu är jag student och har verkligen inga pengar kvar i slutet av månaden. Jag tänker sommarjobba i sommar. Vad rekommenderar ni mig att göra? Jag har ingen aning. Ska jag höra av mig till KFM imorgon för att eventuellt göra en betalningsplan? Eller är det i detta skede kört och har jag kommer få betalningsanmärkning?

Brevet börjar här:
"Vi vill meddela att du har en skuld hos Kronofogden.
Den som vill få betalt, dvs. sökanden, är XXXXXXXXX

För att få betalt har sökanden lämnat sitt krav till oss. Mer uppgifter om skulden och betalnings-
information hittar du i skuldspecifikationen.

Totalt att betala 87 050 SEK
Förfallodag 2024-05-07
Tänk på att betala i god tid så att betalningen blir bokförd på Kronofogdens konto senast
förfallodagen.
Kontakta oss om kravet numera är felaktigt, på grund av att du har betalt eller att något annat
har hänt efter det att skulden fastställdes. När du kontaktar oss behöver vi ditt namn och
personnummer.
Kan du inte betala hela skulden?
Vårt uppdrag är att utreda din ekonomiska situation för att fatta beslut om hur din skuld ska
handläggas hos oss.
Vi kan besluta om utmätning. Det betyder att vi kan ta hand om egendom som tillhör dig och sälja
den. Vi kan också göra avdrag från din inkomst.
Överskott på skattekontot, dvs. belopp som skulle ha återbetalats till dig, kan också användas för
betalning av din skuld.
För att vi ska kunna fatta rätt beslut, är det viktigt att du snarast kontaktar oss på telefon
0771-73 73 00.

Bra att veta
Betalningsanmärkning
En skuld hos Kronofogden kan ge betalningsanmärkning. Det är inte vi som registrerar betalningsanmärkningar utan olika kreditupplysningsföretag. Kreditupplysningsföretagen hämtar regelbundet offentliga uppgifter ur Kronofogdens databaser. Uppgifter om allmänna skulder, dvs. de flesta skulder till stat och kommun, lämnas inte till kreditupplysningsföretagen innan förfallodagen har passerats om skulden fortfarande är obetald. Detta gäller endast privatpersoner som inte driver
näringsverksamhet. Integritetsskyddsmyndigheten har uppgift om vilka kreditupplysningsföretag som finns. Om uppgiften får sekretess hos Kronofogden lämnas den inte ut, och ger då inte någon anmärkning. För att en uppgift ska få sekretess hos oss krävs att skulden blir betald och att
du inte haft andra skulder hos oss de senaste två åren. Sekretessen kan också försvinna om det tillkommer någon nyskuld under de kommande två åren.
Så behandlar vi personuppgifter

Ansökan inkommen datum 2024-04-18
Datum för exekutionstitel 2023-03-16
Exekutionstitel (grund för kravet) Domstols dom
Kapitalskuld 65 932 SEK
Ränta, t.o.m. 2024-05-07 20 518 SEK
Grundavgift 600 SEK
Totalt att betala 87 050 SEK
Utfärdande instans: STOCKHOLMS TINGSRÄTT. Exekutionstitelsidentitet: B 1912-23."
Brevet slutatar här.
Vem är fodrings ägaren ? Vad är det du skitit i att betala för att skapa skulden ? Har du försökt blåsa någon ?
Citera
2024-05-07, 14:40
  #35
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Imponerande! Tänk att det skall krävas att kronis är efter en för att man ska kunna spara ihop 125k/år. Det visar på hur "enkelt" det är att spara ihop en stor summa pengar själv.

Det är värt att tänka på faktiskt.
Man kan leva ett gott liv utan att behöva spendera allt man har om man har ett hyffsat välbetalt jobb.
Det är inte alla som har det och om man då hamnar utanför systemet går det ofta illa,
Citera
2024-05-07, 14:43
  #36
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neix
Går att komma överens med dom och fodringsägaren om beloppet betalas i rimlig tid utan att dom gör utmätning. Men det kräver att mycket betalas snabbt.

Jaså? Det var nyheter för mig.
Vilka regler tillämpas då?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback