Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-05-06, 20:29
Medlem
Jag är totalt okunnig inom datorer och hoppas kunna få lite hjälp här.

Jag har blivit erbjuden att köpa en Lenovo thinkpad T490 som har en 14 tums skärm, Intel i5-8365, 24gb ddr4, 256gb nvme disk, Intel uhd 620 grafikkort.
Datorn har garanti kvar och fungerar utan några problem.

Mitt ändamål med datorn är lättare redigering, surfa på nätet och spela lättare spel som red alert, olika simulatorspel.

Räcker denna datorn till vad jag vill ha den till?
Citera
2024-05-06, 20:33
Avstängd
triptykens avatar
Simulatorspel kan ju vara litet mer krävande. Red Alert serien är väl topdown strategispel så det borde vara ok även på en laptop. Redigering, slösurfande och videotittande är inga problem. Eller vänta vilken SORTS redigering ska du göra? Är det liksom vad jag tänkte, text redigering eller är det videoeditering med massa olika fria spår och effekter? Det senare är tyngre att syssla med.

Hur mycket vill personen ha för denna? Kolla ordentligt runt på priser så du inte blir snuvad bara.
Citera
2024-05-06, 21:11
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gharris
Jag är totalt okunnig inom datorer och hoppas kunna få lite hjälp här.

Jag har blivit erbjuden att köpa en Lenovo thinkpad T490 som har en 14 tums skärm, Intel i5-8365, 24gb ddr4, 256gb nvme disk, Intel uhd 620 grafikkort.

Mitt ändamål med datorn är lättare redigering, surfa på nätet och spela lättare spel som red alert, olika simulatorspel.

Räcker denna datorn till vad jag vill ha den till?

För hur mycket?
Hur kommer det sig att det finns garanti på denna gamla dator?
Citera
2024-05-06, 23:28
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Nu handlar det ju om priset, men har man som du lite högre krav på prestanda skulle jag nog kolla på en lite nyare maskin och en med ett dedikerat grafikkort. Däremot fungerar ju dessa datorer även utmärkt för ordbehandling och surfande.

Nu menar jag inte att videoredigering etc inte går att göra, bara att alternativkostnaden blir högre när allting tar mer tid.
Citera
2024-05-06, 23:48
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Det beror helt på priset, men en sak att ha i åtanke är att Lenovos senaste "business modeller" vilket inkluderar T490, T490s, Carbon X1 osv är vansinnigt varma datorer (läs kylsystemet på dom är underdimensionerat) det gör att de är inte bra arbetshästar för tunga jobb, de klarar det några minuter sen börjar den throttla något fantastiskt.

Men kylsystemets underdimension resulterar också i att undersidan på datorn blir glödhet efter en liten stund.
Citera
2024-05-07, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Simulatorspel kan ju vara litet mer krävande. Red Alert serien är väl topdown strategispel så det borde vara ok även på en laptop. Redigering, slösurfande och videotittande är inga problem. Eller vänta vilken SORTS redigering ska du göra? Är det liksom vad jag tänkte, text redigering eller är det videoeditering med massa olika fria spår och effekter? Det senare är tyngre att syssla med.

Hur mycket vill personen ha för denna? Kolla ordentligt runt på priser så du inte blir snuvad bara.

Tack för ett utförligt svar.
Redigering kommer vara dels bilder men även videoklipp med olika fria spår och effekter.
Det är en databutik som säljer den och begär 4495 kr.
Citera
2024-05-07, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
För hur mycket?
Hur kommer det sig att det finns garanti på denna gamla dator?

Datorbutik som begär 4495 kr för den och butiken har inte fått den såld och därför säljer den med garanti eftersom den är oanvänd.
Citera
2024-05-07, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Nu handlar det ju om priset, men har man som du lite högre krav på prestanda skulle jag nog kolla på en lite nyare maskin och en med ett dedikerat grafikkort. Däremot fungerar ju dessa datorer även utmärkt för ordbehandling och surfande.

Nu menar jag inte att videoredigering etc inte går att göra, bara att alternativkostnaden blir högre när allting tar mer tid.

Tack för ditt svar.
Vad menar du med dedikerat grafikkort?
Citera
2024-05-07, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Det beror helt på priset, men en sak att ha i åtanke är att Lenovos senaste "business modeller" vilket inkluderar T490, T490s, Carbon X1 osv är vansinnigt varma datorer (läs kylsystemet på dom är underdimensionerat) det gör att de är inte bra arbetshästar för tunga jobb, de klarar det några minuter sen börjar den throttla något fantastiskt.

Men kylsystemets underdimension resulterar också i att undersidan på datorn blir glödhet efter en liten stund.

Tack för ditt svar, en sak jag inte hittat något om när jag googlat om modellen.
Citera
2024-05-07, 08:50
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Datorbutik som begär 4495 kr för den och butiken har inte fått den såld och därför säljer den med garanti eftersom den är oanvänd.

Hmm, oanvänd. Den är c:a 4-5 år gammal.
Begagnatmarknaden överlag har för höga priser numera, denna, även om den skulle vara oanvänd, likaså.

Du kan, för 1000-1200kr mer, få en betydligt bättre dator. Betydligt.
Citera
2024-05-07, 23:14
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Tack för ditt svar, en sak jag inte hittat något om när jag googlat om modellen.

Okej, du gör självfallet som du vill med dina pengar, jag pratar av egen erfarenhet dock hade jag en "vassare" modell av T490 när jag hade en (i7 och nvidia mx 250) men ärligt är det en av de sämsta datorer jag ägt av just anledningen att den var så förbannat varm.

Men om du inte tror mig har du ett ax-plock här:

https://www.reddit.com/r/thinkpad/co...90_heat_issue/
https://www.reddit.com/r/thinkpad/co...hermal_issues/
https://www.reddit.com/r/thinkpad/co...0_overheating/
https://www.reddit.com/r/thinkpad/co...ues_need_help/
https://www.reddit.com/r/thinkpad/co...ovo_think_the/
Citera
2024-05-08, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Hmm, oanvänd. Den är c:a 4-5 år gammal.
Begagnatmarknaden överlag har för höga priser numera, denna, även om den skulle vara oanvänd, likaså.

Du kan, för 1000-1200kr mer, få en betydligt bättre dator. Betydligt.

Tack än en gång.
Vill du ge några exempel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här