Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Man märker det särskilt här på Flashback. Kommentarer på riktig sandlådenivå, med massa slagord, i stil med "HÖHÖ Biden är en pedofil ochdement som går i blöja", "Trump är KUNG och BASED som kommer få bort globohomo, #MAGA2024!!!!!!!!!!!!!!!", "Demokrater är pedofiler HÖHÖHÖ!" osv.
Varför har denna, förlåt, hjärndöda diskussionsmantrat nått Sverige?
Själv känner jag varken bu eller bä kring vare sig Trump eller Biden. Hela USA verkar vara som en enda sandlåda politiskt just nu och jag orkar inte bry mig, men man kan ju inte ens fly den sandlådan här i Sverige för att den extremt låga nivån på diskussioner har nått även detta land.
Alltid tyckt att den politiska diskussionen har varit på en bra nivå i Sverige, och här på Flashback, även inkluderat när man pratat om exempelvis SD, men sedan 2016 känns det som att det långsamt har blivit ett enda stort lågvattensmärke med argument i stil med vad du hade hört på valfri lågstadieskolgård, där fokusen verkar mer fokusera på personangrepp än politiken i sig.
Vad fan hände egentligen?
Håller helt med. I USA verkar alla (politiker, media, analytiker, journalister m fl) successivt ha gått över från sakliga, intellektuella (nåja…) resonemang till ren pajkastning. Och Sverige och många andra länder har gått samma väg, möjligen inspirerade från USA. Här hemma har vi fenomenet med partiledare och andra som bara skyller allt på sina motståndare och vägrar ta ansvar för sina handlingar.
Man kan fundera över varför det blivit så. En förklaring är kanske att många gamla partiers ideologi har kommit ur takt med tiden, och i brist på nya, bärkraftiga idéer väljer de att istället kasta skit på sina motståndare som avledningsmanöver. Tycker detta syns ganska tydligt i USA där jag har väldigt svårt att finna bärkraftiga politiska idéer hos både republikaner och demokrater.
En annan förklaring tror jag stavas PR-firmor och spin doctors. De har ingen förståelse för långsiktigt, statsmannamässigt agerande utan säljer på politikerna fiffiga tricks som ger kortsiktiga vinster i opinionsmätningarna.
Jag är väl hopplöst fel ute, men hoppas ändå på en återkomst för en äldre typ av politiker, som drivs av patos, idéer och övertygelse, som struntar i kortsiktiga vinster, som kan erkänna sina brister inför media, och som ber PR-byråerna fara och flyga.