• 2
  • 3
2024-05-04, 23:27
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Jag är inte för trump direkt men att han snackar om ”America first!” ger en viss klang till att Sverige borde tänka likadant, Sverige först! Att vi ska ta hand om våra egna, och inte låta landet invaderas varje år av skäggbarn och våldtäksmän. En del är är självklart inte kriminella, men det funkar liksom inte längre. Det är slut på idiotin.

Och andra sidan är vårt land redan kört sen 10-15 år tillbaka..

håller i med hundra per cent fagtisk vi ska tänka i egna inte strö pengar i andra vigtigt ta hand om rigtig folk inte bara sossa sig ock bestämma att kriminell ock hbtq ska få all pengar vi betalar i skatt dags att bli mer i trump i här hemma ju
Citera
2024-05-04, 23:27
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Man märker det särskilt här på Flashback. Kommentarer på riktig sandlådenivå, med massa slagord, i stil med "HÖHÖ Biden är en pedofil ochdement som går i blöja", "Trump är KUNG och BASED som kommer få bort globohomo, #MAGA2024!!!!!!!!!!!!!!!", "Demokrater är pedofiler HÖHÖHÖ!" osv.

Varför har denna, förlåt, hjärndöda diskussionsmantrat nått Sverige?

Själv känner jag varken bu eller bä kring vare sig Trump eller Biden. Hela USA verkar vara som en enda sandlåda politiskt just nu och jag orkar inte bry mig, men man kan ju inte ens fly den sandlådan här i Sverige för att den extremt låga nivån på diskussioner har nått även detta land.

Alltid tyckt att den politiska diskussionen har varit på en bra nivå i Sverige, och här på Flashback, även inkluderat när man pratat om exempelvis SD, men känns 2016 känns det som att det långsamt har blivit ett enda stort lågvattensmärke med argument i stil med vad du hade hört på valfri lågstadieskolgård, där fokusen verkar mer fokusera på personangrepp än politiken i sig.

Vad fan hände egentligen?

Den tråkiga verkligheten är att det är så här det har sett ut i flera årtionden om inte längre. Det enda som har ändrats är att språket har försämrats och blivit mer ohyfsat, men innehållet har alltid hållit en extremt låg nivå när massan har diskuterat. Våra politiker är även de "människor av folket", liksom våra akademiker och journalister.

Sen kanske det är tråkigt att läsa inlägg om huruvida den ena eller andra personen är en mental femåring eller en så kallad jättebebis, men det är ju inte direkt roligare att läsa om Nisse i Hökarängen från personer som själv inte håller en högre nivå, eller användandet av begreppet Dressmann-kostymer pejorativt. Anledningen är för att våra förmenta makthavare inte förstår skillnaden mellan utbildning och bildning, mellan intelligens och att vara intellektuell, mellan titel och kompetens. Etc. Det är ytliga människor som inte förstår bättre, men som inte heller orkar anstränga sig längre varför de skalat bort de fina omskrivningarna som vanligtvis döljer deras skolgårdsargumentation.
Citera
2024-05-05, 00:15
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Man märker det särskilt här på Flashback. Kommentarer på riktig sandlådenivå, med massa slagord, i stil med "HÖHÖ Biden är en pedofil ochdement som går i blöja", "Trump är KUNG och BASED som kommer få bort globohomo, #MAGA2024!!!!!!!!!!!!!!!", "Demokrater är pedofiler HÖHÖHÖ!" osv.

Själv känner jag varken bu eller bä kring vare sig Trump eller Biden. Hela USA verkar vara som en enda sandlåda politiskt just nu och jag orkar inte bry mig, men man kan ju inte ens fly den sandlådan här i Sverige för att den extremt låga nivån på diskussioner har nått även detta land.

Alltid tyckt att den politiska diskussionen har varit på en bra nivå i Sverige, och här på Flashback, även inkluderat när man pratat om exempelvis SD, men sedan 2016 känns det som att det långsamt har blivit ett enda stort lågvattensmärke med argument i stil med vad du hade hört på valfri lågstadieskolgård, där fokusen verkar mer fokusera på personangrepp än politiken i sig.

Håller helt med. I USA verkar alla (politiker, media, analytiker, journalister m fl) successivt ha gått över från sakliga, intellektuella (nåja…) resonemang till ren pajkastning. Och Sverige och många andra länder har gått samma väg, möjligen inspirerade från USA. Här hemma har vi fenomenet med partiledare och andra som bara skyller allt på sina motståndare och vägrar ta ansvar för sina handlingar.

Man kan fundera över varför det blivit så. En förklaring är kanske att många gamla partiers ideologi har kommit ur takt med tiden, och i brist på nya, bärkraftiga idéer väljer de att istället kasta skit på sina motståndare som avledningsmanöver. Tycker detta syns ganska tydligt i USA där jag har väldigt svårt att finna bärkraftiga politiska idéer hos både republikaner och demokrater.

En annan förklaring tror jag stavas PR-firmor och spin doctors. De har ingen förståelse för långsiktigt, statsmannamässigt agerande utan säljer på politikerna fiffiga tricks som ger kortsiktiga vinster i opinionsmätningarna.

Jag är väl hopplöst fel ute, men hoppas ändå på en återkomst för en äldre typ av politiker, som drivs av patos, idéer och övertygelse, som struntar i kortsiktiga vinster, som kan erkänna sina brister inför media, och som ber PR-byråerna fara och flyga.
Citera
2024-05-05, 00:40
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
HÖHÖ Biden är en pedofil ochdement som går i blöja
"Real men wear diapers" (och stödjer Trump).

Då det verkar vara SD som mest har tagit till sig MAGA-retoriken med murbyggande och främlingsfientlighet förklädd till protektionism i sin tur förklädd till främlingsfientlighet så är det inte helt omöjligt att vi kommer att få se gänget på Riks i blöjor inför EU-valet.

Jag undrar hur Trump känner sig när han ser och hör vad folk är beredda att göra för att visa sitt stöd för honom. Det är också då jag kommer ihåg att Trump är psykopat och inte har några känslor.
Citera
2024-05-05, 09:18
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:

Alltid tyckt att den politiska diskussionen har varit på en bra nivå i Sverige, och här på Flashback, även inkluderat när man pratat om exempelvis SD, men känns 2016 känns det som att det långsamt har blivit ett enda stort lågvattensmärke med argument i stil med vad du hade hört på valfri lågstadieskolgård, där fokusen verkar mer fokusera på personangrepp än politiken i sig.

Därför att Det enda Anti trump folk kan kläcka ur sig varför de ogillar trump från börja är och var "han är korkad, idiot, rasist, nazist, fascist, xenofob, islamofob, kvinnohatare" utan att kunna förklara varför eller ge exempel. Lite som att kalla sd för rasister och tro attman vunnit diskussionen. Det är DET som varit sandlådenivå, men det har du tydligen varit helt ok med. De människorna har tröttnat på att behöva försvara och motbevisa dessa hjärndöda floskler varje gång trump nämns, så de har helt enkelt gett upp och nu räcker det med att säga "maga 2024".
Citera
2024-05-05, 12:27
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Innan hade vi Bildt, Persson, A Lindh mfl. Dessa var politiker och det fanns inget större medialt kultbyggnader runt personerna. Jag skulle säga att Mona Shalin med sin tobleroneaffär fick politikerna på kartan även för vanligt folk. Se bara på politiker som kommit efteråt inte minst Annie Lööf. Fokus har kommit att rikts mot kläder, uppträdande, smutskastning och utstrålning, titta bara på kråkboet Amanda Lind som förvisso är intelligent men passar klädstilen in pre år 2000?

Det är politikerna själva som sått det fröet som nu vuxit till sig att numera komma kallas för förlöjligande adjektiv och nedsättande invektiv. Från öknamn, till svordomar andra nedsättande ord.

Frågan är om jag tycker det är fel, eftersom det sätter politiska frågeställningar på kartan även för alla medborgare som inte annars intresserat sig för politik. Det betyder numera att politiker behöver prestera, eller åtminstone har våra folkvalda ögonen på sig på ett helt annat sätt än tidigare.
Citera
2024-05-05, 12:34
Medlem
zombie-nations avatar
Tror många velat uttrycka sig så innan och när någon börjar så är det OK. Det är en välkänd psykologisk grej. Sedan har folk tröttnat på att använda sina frontallober, detta kan ske om de är stressade. Då blir de som barn istället. När man hamnar där ser man allt svartvitt, man ser faror överallt och man får ett sämre språk.

Är extremt trött på detta. Man skäms. Minns hur man diskuterade sakligt, men nu ska man kasta bajs som en apa.
Citera
2024-05-05, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottoinkognitto
Överflöd av och vilseledande information gällande covid, krig, inflation och i synnerhet politik har sociala medier boostat detta fenomen tillsammans med de kollektivistiska strukturer som etsat sig fast i samhället på senare år.
Min uppfattning är att det blivit snudd på sällsynt att ha en egenodlad åsikt idag pga rädslan att känna sig annorlunda/utanför..

En del människor uttrycker sig helt sonika med ord de inte begriper innerbörden av medans andra använder hela meningar hämtat från andra källor.
Gemensamt har de en vilja att framstå som ”smartare” än vad de egentligen är.

Värt att påminna sig om är att en åsikt har flera skuggsidor varav två av dem är okunskap och ignorans.
För att kunna erövra kunskap behöver du besegra ignoransen.
Nödvändigtvis behöver du inte ignorera allt du hör däremot råder jag dig att observera istället för absorbera.

Olika människor har olika åsikter och vill man kunna ignorera en åsikt behöver vi kunna respektera den först.
Vilket kan vara väldigt svårt ifall man frågar mig..
I verkliga livet är det av naturliga skäl enklare men på nätet kan man bli serverad i princip vad som helst så vill man bespara sig buller och bång bör man lära känna ens algoritm

I all välmening
/Otto

Man behöver läsa historia för att förstå samtiden, man behöver vara kunnig i olika idélogier för att förstå SD, Putin, Trump.
Detta gör inte folk utan som får i en fårskock går de på allt vad olika överherrar säger, historien återupprepar sig ideligen.

Det finns tre bra böcker att läsa för att förstå dagens situation, Ljusets Fiender av Johan Lundberg, Marionetter av Ingrid Carlberg, och Vägen till Nürnberg av Philippe Sands

Läser man dessa lär man sig identifiera totalitära strömningar och man blir mer bildad och går inte på lögnaktiga kampanjer, det är medborgarens demokratiska plikt att läsa på och stå emot totalitära ideér.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in