• 1
  • 2
2024-05-03, 06:01
Medlem
Pinoputchins avatar
Amerikanska forskare har nu en databas med 600 bilder på folks ansikten och man hävdar att AI kan se i ansiktet vilket parti som personen röstar på. Bland annat visar det att högermänniskor är snyggare än andra. Vad tror Flashback om det här? Stämmer samma sak för oss i Sverige?

Är högerpersoner snyggare än vänsterfolk (eller tvärtom) och i så fall varför?
Kan det vara så att studien är fejk eller missvisande?
Ändrar folk sitt utseende om de byter politisk färg?
Läs artiklarna och diskutera..

https://www.tv4.se/artikel/w2KE126sp...star-politiskt

https://www.foxnews.com/politics/ai-...acy-challenges
Senast redigerad av Pinoputchin 2024-05-03 kl. 06:06.
Citera
2024-05-03, 06:30
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
-Den här AI:n menar att det finns ett mönster där konservativa i regel har lite fylligare drag, lite större käkar, lite fyrkantiga, medan liberala har lite tunnare läppar och lite mindre näsa, säger techexperten Evelina Galli i Efter fem.

Citat:
-Vi har funnit att högerpolitiker i allmänhet ser bättre ut, och att de gynnas av det till skillnad från vänsterpolitiker, säger Niclas Berggren och avslutar.

Alla visste förr att på MUF-festerna fanns de snyggaste tjejerna, nu gäller väl det KDU och Ungsvenskarna...
Citera
2024-05-03, 07:18
Medlem
grungewhores avatar
Det är kanske inte så märkligt då ju längre vänster ut du kommer, desto mer psykisk ohälsa. Denna ohälsa ger inte sällan färgat och dåligt klippt hår, övervikt, dåligt sittande kläder, ansiktstatueringar m m.
Citera
2024-05-03, 07:29
Medlem
SnutteFia03s avatar
Det skulle betyda att valet av politisk åsikt till någon del kan vara genetiskt. Kanske inte jättemärkligt när man tänker på det, att det är lite av en "arv och miljö" grej det också.
Citera
2024-05-03, 08:26
Medlem
kyrkstockens avatar
"Kan". Ja om någon har hitler-mustasch eller lennon-glasögon så kan jag också säga någons politiska hemvist. Detsamma gäller fågelbon i håret piercing mm mm.

Och det har jag kunnat sedan barnsben. Imponerad av ai - nej.
Citera
2024-05-03, 08:28
Medlem
halaltarzans avatar
Tja, de snyggaste brudarna oavsett var de kommer ifrån försvinner väl till de bättre adresserna skulle jag vilja säga. Rik och/eller mäktig man -> snygg kvinna -> välartad avkomma, generation efter generation sätter väl sina spår i utseendet.
Citera
2024-05-03, 08:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Amerikanska forskare har nu en databas med 600 bilder på folks ansikten och man hävdar att AI kan se i ansiktet vilket parti som personen röstar på. Bland annat visar det att högermänniskor är snyggare än andra. Vad tror Flashback om det här? Stämmer samma sak för oss i Sverige?

Är högerpersoner snyggare än vänsterfolk (eller tvärtom) och i så fall varför?
Kan det vara så att studien är fejk eller missvisande?
Ändrar folk sitt utseende om de byter politisk färg?
Läs artiklarna och diskutera..

https://www.foxnews.com/politics/ai-...acy-challenges

Det förefaller rimligt att vi högermänniskor inte bara är mer eftertänksamma, pålitliga och omdömesgilla, utan även ser bättre ut.

Emellertid tror jag att det kan finnas något av sanning i påståendena att det i viss mån går att se på utanskriften var människor hör hemma politiskt, även om jag också är ganska säker på att det går att ta fel, även för AI. I alla fall ännu. Men, om AI får 100 miljoner ansikten, med tillhörande politisk hemvist, och några år till på sig, så kommer det nog att ha rätt i en majoritet av fallen.
Citera
2024-05-03, 08:31
Medlem
i 90% av fallen kan man avgöra hur folk röstar genom frisyr och val av klädsel. En vit arbetslös skäggprydd kille med dreads som cyklar planlöst omkring på en rostig stulen damcykel på bästa arbetstid röstar INTE på SD eller Afs. Ej heller en stirrig gängkriminell Mohammed.

Svenska tjejer med rakklippt lugg och fjällrävenryggor och lovikavantar är alltid vänster. 100%.
Senast redigerad av KungHerbert 2024-05-03 kl. 08:35.
Citera
2024-05-03, 08:45
Medlem
Pinoputchins avatar
Jag tror att det kan bero på social status & kroppen är därefter, exempelvis är det nog så att många fattiga som röstar på sossarna är överviktiga medans rikare moderater är mer smala & vältränade. Detta syns även i ansiktet.
Citera
2024-05-03, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Tja, de snyggaste brudarna oavsett var de kommer ifrån försvinner väl till de bättre adresserna skulle jag vilja säga. Rik och/eller mäktig man -> snygg kvinna -> välartad avkomma, generation efter generation sätter väl sina spår i utseendet.

Fast det där är skitprat. Det finns gott om dretfula överklasskossor med tillhörande sojcucks till män med ansikten som inte ens en mor kunde älska. Likt ditt.
Citera
2024-05-03, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Jag tror att det kan bero på social status & kroppen är därefter, exempelvis är det nog så att många fattiga som röstar på sossarna är överviktiga medans rikare moderater är mer smala & vältränade. Detta syns även i ansiktet.

Tvärtom skulle jag säga. Arbetarklass (i alla fall kroppsligt arbete) är härdade och smärta.
Överklassen ser inavlade ut med små feminina revisorer till män med mycket små genitalier.
Nu för tiden är tyvärr arbetarklassen inte vänster eftersom vänstern är överklassen med rödvinsfeminister i spetsen.
Citera
2024-05-03, 13:33
Medlem
HBTKuks avatar
Kanske på samma sätt som att det finns ansiktsigenkännare som med 85 % säkerhet kan avgöra om du är homosexuell. Käklinje och ögonbryn tror jag var viktiga komponenter.

Att konservativa mäniskor har närmare till känslan äckel är också intressant i sammanhanget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in