Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-02, 19:07
  #1
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Domstolarna hävdar att GDPR förbjuder dem att lämna ut domar eller annan information till journalister, enligt Nils Funke i en debattartikel (länk).

Är det här en repris på Socialdemokraternas förslag om att man inte ska kunna begära ut domar i brottmål som var uppe för några år sedan? Med tanke på Hilda och Ruben, så vore det ju inte konstigt om sådana nätverk arbetar bakom kulisserna för att hålla befolkningen så oinformerad som möjligt.

Nils Funke:
Citat:
Utgivare, researchers och journalister uttrycker att databaserna i dag är en förutsättning för att bedriva undersökande journalistik. De är centrala för anskaffning av uppgifter men också för bakgrundsinformation och faktakontroll i det dagliga nyhetsarbetet.

Nu hotas den samhällsnyttiga journalistiken.

En handfull domstolar vägrar lämna ut domar och andra allmänna handlingar till databaserna med hänvisning till EU:s dataskyddsförordning (GDPR). En hovrätt har ställt sådana förbehåll för utlämnande att uppgifterna blir oanvändbara.

Enligt GDPR får fullständiga register över domar i brottmål endast föras om det sker under myndighetskontroll. Undantag kan medges för journalistiska ändamål eller akademiska och litterärt skapande, efter att en avvägning mellan yttrandefrihetsintresset och skyddet av den personliga integriteten gjorts av myndigheterna.
[...]
Rätten att anskaffa uppgifter finns inskriven i grundlag. Medierna utgör en del av den konstitutionellt reglerade kontrollmakten.
[...]
Andra databaser som tillhandahåller bland annat brottmålsdomar, till exempel Acta publica, Verifiera och Info-torg har, genom att skaffa ett utgivningsbevis, motsvarande skydd av tryckfrihetsförordningen (TF) och yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) som traditionella medier.

Sveriges riksdag har tydligt markerat att regleringen i svensk grundlag har företräde framför GDPR. Enligt dataskyddslagen, 1 kap. 7 §, ska GDPR inte tillämpas om reglerna i förordningen kommer i konflikt med bestämmelserna i YGL och TF.
[...]
Även om Högsta domstolen och/eller Högsta förvaltningsdomstolen (HD/HFD) korrigerar domstolarnas vägran att lämna ut brottmålsdomar till rättsdatabaserna, precis som skedde efter införandet av personuppgiftslagen (PUL) 1998, vilar regeringen på hanen i väntan på att deras utredare ska leverera färdig lagtext.

I stället för grundlag är tanken att GDPR ska tillämpas. Därmed kommer databaser med kompletta uppgifter om lagöverträdelser att bli förbehållna myndigheter.
[...]
Frågan gäller inte bara framtiden för den granskande journalistiken utan allas rätt att med hjälp av offentlighetsprincipen anskaffa uppgifter.
[...]
Samtidigt som allmänhetens rätt begränsas med hänvisning till skyddet av den personliga integriteten och brottsbekämpningen vidgas myndigheternas möjligheter att utbyta uppgifter. De ska inte bara ha en möjlighet utan också en skyldighet att dela information.

Likställdheten mellan myndigheter och medborgare rubbas till ”storebrors” fördel.

Är det rimligt att regeringen tillåter domstolarna att avskaffa offentlighetsprincipen bakvägen? Ska regeringen kunna gömma sig bakom EU när man nu gör det svårare att bevaka brottsutvecklingen?

Har högerblocket blivit lika goda kålsupare som vänstern, när det gäller att mörka samhällsproblem och att dalta med livsstilskriminella på alla andras bekostnad?
Citera
2024-05-02, 19:17
  #2
Medlem
Även om rättsdatabaserna strider mot GDPR så ska det inte påverka utlämningen. Utlämningen och publiceringen är två helt separata frågor. Lärde mig i skolan att vad handlingarna skulle användas till inte påverkar utlämningen, och myndigheten får inte ens fråga varför handlingen begärs.
Citera
2024-05-02, 20:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Domstolarna hävdar att GDPR förbjuder dem att lämna ut domar eller annan information till journalister, enligt Nils Funke i en debattartikel (länk).

Är det här en repris på Socialdemokraternas förslag om att man inte ska kunna begära ut domar i brottmål som var uppe för några år sedan? Med tanke på Hilda och Ruben, så vore det ju inte konstigt om sådana nätverk arbetar bakom kulisserna för att hålla befolkningen så oinformerad som möjligt.

Nils Funke:


Är det rimligt att regeringen tillåter domstolarna att avskaffa offentlighetsprincipen bakvägen? Ska regeringen kunna gömma sig bakom EU när man nu gör det svårare att bevaka brottsutvecklingen?

Har högerblocket blivit lika goda kålsupare som vänstern, när det gäller att mörka samhällsproblem och att dalta med livsstilskriminella på alla andras bekostnad?

Allt som står om oss på internet borde försvinna. Systemet var inte gjort för Internet.

Ingen ska veta mina fastigheter, mina bilar, mina skulder, min lön.
Inte heller vad jag är dömd för.

Det är sinnessjukt slappt att vi inte agerar mot detta. Det är Kina diktatur all over it.
Citera
2024-05-02, 20:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Allt som står om oss på internet borde försvinna. Systemet var inte gjort för Internet.

Ingen ska veta mina fastigheter, mina bilar, mina skulder, min lön.
Inte heller vad jag är dömd för.

Det är sinnessjukt slappt att vi inte agerar mot detta. Det är Kina diktatur all over it.

Håller med, detta måste få ett stopp.
Citera
2024-05-02, 20:52
  #5
Medlem
Kantarellgudens avatar
Om GDPR skapar begränsningar i offentlighetsprincipen är inte det något Sverige kan rå för då EU-lagarna går före våra nationella.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback