2024-09-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wippet
Precis, att han är på "fri fot" betyder naturligvis inte att han inte kan bli dömd, inte heller att han är oskyldig.
Det betyder bara att han inte anses kunna försvåra det fortsatta rättsliga arbetet, och att brottet han är anklagad för inte är grovt nog.
Så, det kan gå åt vilket håll som helst.
Ja så är det.. men om han blir frikänd i domstolen så är han med största sannolikhet oskyldig. Då det inte behövs mycket bevis alls för att dömas för sexualbrott idag. Och även om han blir dömd så är det inte 100% säkert att han verkligen är skyldig heller pga det lilla som behövs för en fällande dom.
Citera
2024-09-18, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domen01
Ja så är det.. men om han blir frikänd i domstolen så är han med största sannolikhet oskyldig. Då det inte behövs mycket bevis alls för att dömas för sexualbrott idag. Och även om han blir dömd så är det inte 100% säkert att han verkligen är skyldig heller pga det lilla som behövs för en fällande dom.

Jag skulle säga tvärtom, men det är svårt med statistik.
Blir han frikänd så kan han mycket väl vara skyldig, men det saknas tillräckligt starka bevis, och så ska det vara i ett rättssäkert samhälle.
Och det behövs inte "det lilla" för en fällande dom.
Jag är övertygad om det flesta sexualbrottslingar som blir dömda också är skydldiga.
Det är betydligt fler skyldiga som går fria, än oskyldiga som blir fällda.
Att anklaga någon för sexuellt ofredande/övergrepp/våldtäkt är oerhört jobbigt även för den som anmäler, och många verkar tro att det hittas på historier på löpande band, men det är i alla fall inte min syn på det.
Men, alla som anklagas och blir förhörda (eller "frontade" som i Dumpen) är ju naturligvis heeeeeelt oskyldiga, och skulle bara .....göra någonting helt annat.
Citera
2024-09-18, 16:41
Medlem
Citat:
Blir han frikänd så kan han mycket väl vara skyldig, men det saknas tillräckligt starka bevis, och så ska det vara i ett rättssäkert samhälle.
Jag är övertygad om det flesta sexualbrottslingar som blir dömda också är skydldiga.
Att anklaga någon för sexuellt ofredande/övergrepp/våldtäkt är oerhört jobbigt även för den som anmäler, och många verkar tro att det hittas på historier på löpande band, men det är i alla fall inte min syn på det.
Men, alla som anklagas och blir förhörda (eller "frontade" som i Dumpen) är ju naturligvis heeeeeelt oskyldiga, och skulle bara .....göra någonting helt annat.
De som blir frontade i tex Dumpen är inte helt oskyldiga,de har bestämt träff med ett barn det finns bevis på det genom chattloggar mm. Men en person som blir anklagad av någon tex en tjej "vuxen" för att ha gjort något mot henne när hon tex var full men hon har minneslucka precis vid sex tillfället hon ljuger med största sannolikhet. Hon var full och kåt men vill inte stå för det i nyktert tillstånd. Där behövs inget mer än en anmälan mot killen och att hon övertygar sina kompisar att detta har hänt så åker killen in. Och då snackar vi 3-5 års fängelse. Killen ska ha väldigt starka bevis på att detta inte har hänt utan samtycke. Det har stått väldigt mycket i tidningar och tv om detta problem med falska anklagelser.
Citera
2024-09-18, 17:34
Medlem
Citat:
Det behövs inte mer bevisning än att personen som anmält har berättat för en vän .släkting,kurator mm för att den anklagade ska bli fälld . Helt otroligt . Om jag vill någon illa så kan jag hitta på en historia till mina vänner som de naturligtvis tror på eftersom de kan inte tänka sig att jag skulle ljuga om något sådant. Sen går jag till polisen med min historia. Så hamnar en oskyldig i fängelse. Nu försvarar jag inte denna man som är anklagad för sex med ett barn. Är det så att det finns bevis att han gjort detta så ska han naturligtvis låsas in. Men jag vet också flera som anmält killar/män i denna stad där det inte varit sant och det har kommit fram till slut. Gudskelov. Nu hoppas jag för både barnet och mannens skull att det inte är sant. Hemskt för barnet om det hänt och hemskt för mannen om det inte har hänt.
Citera
2024-09-18, 20:48
Medlem
Ni kanske har rätt i "vuxenvärlden", att det kan gå till så.
Jag täntke mest på när det är barn som är utsatta, då brukar utredningarna vara väldigt omfattande.
Men, ja, samtyckeslagen är inte helt problemfri, det håller jag med om.
Citera
2024-09-20, 07:37
Medlem
Citat:
Ni kanske har rätt i "vuxenvärlden", att det kan gå till så.
Jag tänkte mest på när det är barn som är utsatta, då brukar utredningarna vara väldigt omfattande.
Men, ja, samtyckeslagen är inte helt problemfri, det håller jag med om.
Precis samtyckeslagen är absolut inte problemfri, en otroligt sjuk sak är att det är lägre straff att ha sex med ett barn än en onykter vuxen tjej som kan ha varit sugen på sex men haft lite "minnesluckor"och då anmäler våldtäkt. Nu behöver inte våldtäkt vara det som gemene man tänker att genom våld/tvinga sig till sex med en person som inte vill, utan våldtäkt är det om man petat/tafsat på någon utan samtycke. Det gäller både för män och kvinnor. det som skiljer dessa åt är att män inte springer till polisen om en full tjej på krogen tafsar, eller om de hamnar i säng och mannen säger nej men tjejen "tar på honom och försöker få upp den ändå" Det är också våldtäkt! Ta och tänk på det alla tjejer, ni kan och jag hoppas män börjar anmäla tjejer för detta också utan skam. Meto gäller åt båda håll nämligen!
Citera
2024-09-20, 11:18
Medlem
Frikänd!
Citera
2024-09-20, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truth90
Frikänd!
Så sluta med ert jävla skitsnack nu och ta hand om personen ifråga!
Citera
2024-09-20, 11:40
Medlem
Någon som har FUP?
Citera
2024-09-20, 11:45
Medlem
Citat:
Någon som har FUP?
Maila Falu Tingsrätt och begär det! mål nr B1742-24.
Citera
2024-09-20, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truth90
eller om de hamnar i säng och mannen säger nej men tjejen "tar på honom och försöker få upp den ändå" Det är också våldtäkt!

Du har helt rätt i sak anser jag.
Men skulle vara intressant att veta hur ofta detta har förekommit, om någonsin.
Människan fungerar ju liksom lite olika där
Citera
2024-09-20, 13:47
Medlem
Citat:
Du har helt rätt i sak anser jag.
Men skulle vara intressant att veta hur ofta detta har förekommit, om någonsin.
Människan fungerar ju liksom lite olika där
Haha ja men en väldigt trött "lite" för full karl kanske inte kan när tjejen vill, kanske till och med somnar men hon är på ändå. Tror inte det är särskilt ovanligt .

Skönt för familjen att han i Krylbo blev frikänd, nu kan familjen sålla bland de vänner eller före detta vänner som pratat illa om honom och familjen, och sen anmäla dessa personer!
I nöden prövas vännen.......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in