• 1
  • 2
2024-05-01, 08:17
Medlem
Larasofts avatar
Sara, som precis blivit färdig sjuksköterska förklarar situationen:

"-Jag har fyra barn, mellan tio och ett och ett halvt år gamla. Det bor just nu hos min exman i en bostad alldeles bredvid min. Det var verkligen jättetufft med ekonomin när jag bodde ihop med min exman, och det är tufft nu också. Man har fått vända och vrida på varenda krona man har för att överleva. Nu betalar jag underhåll för barnen på 6 500 kronor, plus att det är mycket kostnader med vinterkläder, kläder, mediciner om de blir sjuka och kostnader för barnens intressen som vi hjälps åt med.

Matsituationen påverkas. Det blir mindre att handla mat för. Man får planera inköpen mer, så att man inte köper något onödigt. Jag brukar skriva matlista över månaden och försöka veckohandla. Jag får gå på de billiga alternativ och verkligen begränsa mig själv. Exempelvis bara köpa ett pålägg, innan kanske jag köpte flera för att ha något att välja på."

Saras nettoinkomst är 24 000 kr/per månad och hyra efter nya höjningen
5 871 kr/månad.

Något skaver angående omständigheterna. Jag begriper inte artikeln. Vad säger fb?

https://www.hemhyra.se/nyheter/mindr...yreshojningar/
Citera
2024-05-01, 08:26
Medlem
DoktorNos avatar
Varför flyttade hon från man och barn?
Om hon såg till att de blev en familj igen så skulle pengarna räcka till både ost, leverpastej och kaviar att ha på mackorna.
Citera
2024-05-01, 08:28
Medlem
Ja man undrar ju varför barnen "just nu" bor hos pappa. och samtidigt är tilldömd att betala underhållsbidrag. Var äter barnen?
Citera
2024-05-01, 08:29
Medlem
Antifa.Hooligans avatar
Hon har alltså 11500 över efter hyra och underhåll. Ser även ut som att barnen inte bor hos henne då hon har 1600/skalle i underhåll varje månad. Man undrar ju lite vad för medicin dessa barn får, då det ska vara gratis för barn under 18.

Tror nog det är mycket pizza och energidryck i hennes egen kost. Dessutom måste hon förmodligen ha något trams som Nocco, då den billiga på Lidl inte är "nyttigt" enligt henne.
Senast redigerad av Antifa.Hooligan 2024-05-01 kl. 08:32.
Citera
2024-05-01, 08:30
Medlem
Av texten kan man i alla fall få en uppfattning om hur svårt det måste vara för alla män som efter en separation betalar underhåll till frugan.
Män lider i tysthet, kvinnor gråter tydligen ut i media.
Men en hyra på 6000:-/mån är väl ändå väldigt rimligt? Det känns konstigt att hon klagar på just det ....
Citera
2024-05-01, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ja man undrar ju varför barnen "just nu" bor hos pappa. och samtidigt är tilldömd att betala underhållsbidrag. Var äter barnen?

Det är alltså hon som skall betala underhåll till mannen, det är så det funkar om man har barn tillsammans och den ene har vårdnaden (så får den andre betala underhåll).
Citera
2024-05-01, 08:35
Medlem
Antifa.Hooligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det är alltså hon som skall betala underhåll till mannen, det är så det funkar om man har barn tillsammans och den ene har vårdnaden (så får den andre betala underhåll).

Det innebär väl även att ungarna bor hos sin fader? Dvs dom äter även där största delen av tiden.
Citera
2024-05-01, 08:38
Medlem
Förstår inte den här biten,
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Jag får gå på de billiga alternativ och verkligen begränsa mig själv. Exempelvis bara köpa ett pålägg, innan kanske jag köpte flera för att ha något att välja på."
Kostar det mer att ha olika sorter av lika billiga pålägg hemma att välja mellan?

Sedan kanske inte smörgåsar är det bästa alternativet om man vill snåla. Om nu inte Sara bakar själv.

För övrigt ska underhållsbidraget pappan får räcka till allt hon räknar upp, förutom hennes egna kostnader.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-05-01 kl. 08:42.
Citera
2024-05-01, 08:39
Medlem
Imnshos avatar
Det var den lamaste artikel om privatekonomi som jag nånsin läst.

Vari ligger problemet? Hon har en normal ekonomi för en fyrabarnsförälder där båda bidrar till ungarnas kostnader. Att hon vill bo själv är hennes val, tur då att hon har en jättebillig hyresrätt även efter höjningen. Och som nyutexad borde hon väl ha en anständig löneutveckling från en redan hyfsad grund (24.000 rent).

Har bara råd med ett pålägg?

Vafan, lägger hon dubbelt på mackorna?

Ser så ut på kroppsformen, hon är väl en s.k. "kroppsaktivist".
Citera
2024-05-01, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antifa.Hooligan
Hon har alltså 11500 över efter hyra och underhåll. Ser även ut som att barnen inte bor hos henne då hon har 1600/skalle i underhåll varje månad. Man undrar ju lite vad för medicin dessa barn får, då det ska vara gratis för barn under 18.

Tror nog det är mycket pizza och energidryck i hennes egen kost. Dessutom måste hon förmodligen ha något trams som Nocco, då den billiga på Lidl inte är "nyttigt" enligt henne.

Ja, det skulle vara intressant att se "budgettavlan" för henne. Visst 11.5tkr räcker inte till mycket rysk kaviar och champagne, men nog fan skall man kunna få råd med både bröd, smör ost och gurka till mackan varje dag med de pengarna - det är ju 400kr/dag att röra sig med.
Citera
2024-05-01, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antifa.Hooligan
Det innebär väl även att ungarna bor hos sin fader? Dvs dom äter även där största delen av tiden.

Ja, att barnen "just nu bor hos pappan" innebär nog att barnen bor hos pappan
Citera
2024-05-01, 08:47
Medlem
hippilis avatar
Skulle vara intressant att veta: vad det köps för mat. Hur mycket läggs på nöjen och så vidare.

Har en bekant som gnäller att allt är dyrt har inga pengar, klagar att laga bilen för 400 kr är ocker men köpa bilstereo för 40.000 kr är billigt och bra.

Finns många som gnäller men inte kan hålla i pengar och inte ser onödiga utgifter
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in