2024-05-01, 11:57
Citat:
Ursprungligen postat av johan1231
Har du mer info?

Säkert R*gn*rsson. Han kan inte cykla.
Citera
2024-05-01, 11:59
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrannSamverkan2
Låter lite over the top att dö av att cykla in i en stillastående bil så gissar också på eventuell hemfärd efter fest (alkohol) + ingen hjälm.
Hjälm har väl ingen över 13 år. Särskilt inte i Skåne.

Påminner om den sanna historien om ett försäkringsärende där mannen beskrev händelseförloppet, "den stillastående bilen körde rakt på mig".
Citera
2024-05-01, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ELVA11ELVA
Säkert R*gn*rsson. Han kan inte cykla.
Vore inte helt omöjligt , Men ingen kan väl lyckas få in den mannen i kategorin "Man i 30-årsåldern"
Citera
2024-05-01, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Hände på dammgatan i Höör.

Det finns en smal dubbelriktad kombinerad gång- och cykelbana längs hela södra sidan av Dammgatan i Höör.
Vilket kan innebära att motorfordonet i fråga, kan i strid med Trafikförordningen, ha parkerats på denna gc-bana.

https://maps.app.goo.gl/q18CU95km3ds7rc99
Citera
2024-05-01, 12:24
De har ju sparat in på belysningen så det gäller att ha en egen stark lampa. Själv har jag två 12 000 lumen lampor. En på huvet och en på cykeln. "Varde ljus och det blev dagsljus mitt i natten". Då ser jag alla halvmetershål i gatan. Samhällskontraktet är brutet så man får ordna allt själv.

Om gatubelysningen varit bra hade personen sannolikt levt idag. Mördad av staten.
Senast redigerad av Juristen08 2024-05-01 kl. 12:31.
Citera
2024-05-01, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Hjälm har väl ingen över 13 år. Särskilt inte i Skåne.

Påminner om den sanna historien om ett försäkringsärende där mannen beskrev händelseförloppet, "den stillastående bilen körde rakt på mig".

Undantaget är Lund förvisso även om många här inte heller har hjälm.

Jag har själv alltid hjälm, ligger i princip alltid över 25km/h på cykel, upp emot 35-40 i lättåkta partier.

Har aldrig förstått de som inte har hjälm. Jag litar på att jag själv ska ha koll, men har noll förtroende att andra i trafiken kommer ha det. Glömmer jag hjälmen så må det vara hänt, men det är rätt sällan det händer och då cyklar jag minst 8-10km dagligen. Ganska mycket som kan hända.
Citera
2024-05-01, 12:26
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Undantaget är Lund förvisso även om många här inte heller har hjälm.

Jag har själv alltid hjälm, ligger i princip alltid över 25km/h på cykel, upp emot 35-40 i lättåkta partier.

Har aldrig förstått de som inte har hjälm. Jag litar på att jag själv ska ha koll, men har noll förtroende att andra i trafiken kommer ha det. Glömmer jag hjälmen så må det vara hänt, men det är rätt sällan det händer och då cyklar jag minst 8-10km dagligen. Ganska mycket som kan hända.
Det är ofattbart stenkorkat att inte ha cykelhjälm, särskilt när man är äldre som jag 55+. Ändå kommer jag aldrig att ha hjälm och jag slutar hellre att cykla. Min hjärna är antagligen outvecklad, men jag kan notera att miljarder människor i alla länder tänker likadant inklusive alla som använder el-skoter.
Citera
2024-05-01, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galambos
Det finns en smal dubbelriktad kombinerad gång- och cykelbana längs hela södra sidan av Dammgatan i Höör.
Vilket kan innebära att motorfordonet i fråga, kan i strid med Trafikförordningen, ha parkerats på denna gc-bana.

https://maps.app.goo.gl/q18CU95km3ds7rc99
lagen om att cykelbana måste användas om sådan finns togs bort för många år sedan.
Idag skiter folk i var och hur de cyklar. Det är som om sadelstången trycker upp i rövhålet på cyklisterna och hjärna slutar fungera. Ingen har parkerat på någon cykelbana. Det är mongot som cyklat på gatan TROTS cykelbana. Varför envisas politiker med att lägga fantasisummor på dessa när de ändå inte används.
Citera
2024-05-01, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
Hör och häpna, de kan vara vad som hellst, men en trolig scenario, fylla hög fart, utan cykelhjälm, kedjan lossnade, nedförsbacke, fel på bromsarna, men oerhört tragiskt Valborgsmässofirande, vila i frid nu....

Händer mig i maxfart med kedjan som trilla av, rakt in i en husfasad med pannan först. Hjärnskakning i 3 veckor.

Cykla säkert om det inte finns handbroms.
Citera
2024-05-01, 19:46
Medlem
Liknande cykelolyckor med dödlig utgång sker varje år i Sverige, även med hjälm händer det att personer omkommer i denna typ olyckor. Många har ingen aning hur skör en skalle är.
Citera
2024-05-01, 21:21
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
De har ju sparat in på belysningen så det gäller att ha en egen stark lampa. Själv har jag två 12 000 lumen lampor. En på huvet och en på cykeln. "Varde ljus och det blev dagsljus mitt i natten". Då ser jag alla halvmetershål i gatan. Samhällskontraktet är brutet så man får ordna allt själv.

Om gatubelysningen varit bra hade personen sannolikt levt idag. Mördad av staten.

Haha, mördad av staten.

Man får väl anpassa hastigheten efter rådande förhållanden. Dumt att cykla i 40 km/h oavsett om det är rätt in i en mörk skog eller om det är på en gata med dålig belysning
Citera
2024-05-01, 22:07
Medlem
fnskls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det är ofattbart stenkorkat att inte ha cykelhjälm, särskilt när man är äldre som jag 55+. Ändå kommer jag aldrig att ha hjälm och jag slutar hellre att cykla. Min hjärna är antagligen outvecklad, men jag kan notera att miljarder människor i alla länder tänker likadant inklusive alla som använder el-skoter.

Resonerar precis som du, skönt att höra att man uppenbarligen är lika jävla korkad även som äldre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in