Citat:
Ursprungligen postat av
The Jewelfinger
För att besvara en av frågorna som lyfts i tråden men ännu inte fått svar så ja, Journalistförbundets fysiska presskort kan användas för att legitimera sig på exempelvis Systemet eller när du hämtar paket eller i vilket annat sammanhang som helst där du kan behöva visa leg (undantaget gränskontroller).
Vill dock minnas att reglerna säger att man inte får använda kortet för privata ändamål, varför användning som leg utanför yrkesutövningen bör undvikas. Sedan lär det knappast vara någon som bryr sig om du skulle råka dra fram det istället för körkortet när personalen på Systemet ber om leg, men ändå.
Tack! Det visste jag inte. Så tack!
Min fundering kring vad det där med presskort innebär och inte innebär kom sig egentligen av en annan tråd - länk i TS - som handlar om en nyhet i Journalisten:
” Man döms för hot mot flera journalister
En man döms till skyddstillsyn efter att ha hotat flera journalister. En av de hotade är Charlotta Friborg, som är kritisk till att det tagit lång tid innan domen fallit.”
https://www.journalisten.se/nyheter/...-journalister/
Det stod något om att lagen nu ändrats, så att det ska straffas hårdare att hota just journalister - om jag förstått det hela rätt.
” Sedan hoten skickades har dock en ny lagstiftning kommit på plats, som höjer straffet för hot riktade mot journalister.
– Lagstiftaren har velat markera att man ska se allvarligare på brott mot journalister. Jag tror absolut att det hade påverkat utfallet om det här hänt efter att den nya lagen trätt i kraft. Då skulle tingsrätten ha höjt straffvärdet och då ska det beaktas när det gäller påföljden. Sen vet vi inte exakt hur det kommer att påverka, det kommer att avgöras av praxis i tingsrätter framöver, säger Malin Bogren.”
Jag funderade då lite kring vilka som räknas som journalister och så vidare. Det är ju inget legitimationsyrke i stil med läkare m m. då kom det upp i tråden om att presskort räknades som legitimation. Fast förväxlar man inte legitimation med att vara legitimerad då? (Sedan kan jag förstås ha missförstått).
Sedan kan man fundera på hur skyddade/oskyddade journalister ska vara, och om man ska ha särlagstiftning för journalister.