• 1
  • 2
2024-04-30, 11:39
Medlem
Ruttet-apples avatar
Jag läste en artikel om produktion av lönnsirap i Kanada och började fundera på varför det inte tillverkas mer lönnsirap i Sverige.

När jag sökte på "lönnsirap Sverige" hittade jag en artikel från 2015 om en man som gör lönn- och björksirap: https://jordbrukaren.se/ensam-i-sver...sitt-hantverk/

Så uppenbarligen går det att producera lönnsirap i Sverige. År 2022 låg Sverige 8a på listan över produktion av lönnsirap och hade 0.3% av den totala produktionen, efter små länder som Nederländerna och Danmark.
https://www.worldstopexports.com/map...rs-by-country/

Men egentligen tycker jag Sverige borde ha bättre förutsättningar att producera lönnsirap än något annat land i Europa. Sverige är stort, har mycket skog och har delar med både varmare och kallare klimat. Dessutom är lönerna här lägre jämfört med t.ex. Danmark och Nederländerna.

Så varför satsas det inte mer på denna bransch? Är det en förbisedd möjlighet för skogsanvändning här i Sverige? Känns också som att mark som används för produktion av lönnsirap skulle kunna bidra positivt till biologisk mångfald i våra skogar som annars består mest av tall och gran som används för att tillverka trä- och massaprodukter.
Citera
2024-05-01, 19:42
Medlem
Kanadickerna har manipulerat marknaden, och gjort det nödvändigt att få sin lönnsirap betygsatt enligt deras regler för att ha en chans att sälja. Konsumenter köper bara grade A maple syrup. Amerikanerna har insett vilket lömskt folk kanadicker är, och har börjat producera konkurrerande lönnsirap som uppfyller kraven för grade A. Det vore mycket svårare för ett svenskt företag att få denna stämpel, då vi befinner oss på en annan kontinent. Lönnsirap borde inte kosta mer än 25-30 kr för en sådan 250 grams flaska det säljs i.
Citera
2024-05-01, 19:45
Medlem
Det är bara lönnfeta nordamrikaner som lockas av lönnens lömska sötma, i svedala har vi andra problem att tampas med än att försöka locka hit amrikaner oxå
Citera
2024-05-02, 14:30
Medlem
Lönnsirap görs väl mest på saven från sockerlönn, som växer vilt i östra Nordamerika. De sorter vi har i Europa funkar nog inte lika bra.
Citera
2024-05-09, 14:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dicos
Kanadickerna har manipulerat marknaden, och gjort det nödvändigt att få sin lönnsirap betygsatt enligt deras regler för att ha en chans att sälja. Konsumenter köper bara grade A maple syrup. Amerikanerna har insett vilket lömskt folk kanadicker är, och har börjat producera konkurrerande lönnsirap som uppfyller kraven för grade A. Det vore mycket svårare för ett svenskt företag att få denna stämpel, då vi befinner oss på en annan kontinent. Lönnsirap borde inte kosta mer än 25-30 kr för en sådan 250 grams flaska det säljs i.

Nja...
Majoriteten köper pankakssirap med lönnsirapsarom och skiter fullständigt i grade A och annat.
Citera
2024-05-09, 14:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krekola
Det är bara lönnfeta nordamrikaner som lockas av lönnens lömska sötma, i svedala har vi andra problem att tampas med än att försöka locka hit amrikaner oxå

Dagens andra garv!
Citera
2024-07-07, 23:47
Medlem
welts avatar
mycket riktigt är sockerlönnens sav rikare.

det krävs mer energi att göra sirap av t.ex. björksav, men det är både godare och mer tillgängligt hos oss.

jag bjuder på den affärsidén.
Citera
2024-07-09, 08:33
Medlem
Kan det beror på de lömska och giriga
kanadensiska judarna?
Citera
2024-09-18, 12:49
Bannlyst
Vad ska man ha den till? Jag vet inget annat användningsområde än att drälla den över amerikanska pannkakor. Alltså kan det inte sälja så bra
Citera
2024-09-18, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ResanTillMelonia
Vad ska man ha den till? Jag vet inget annat användningsområde än att drälla den över amerikanska pannkakor. Alltså kan det inte sälja så bra
Bakning.
Citera
2024-09-18, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pelvicThrust
Bakning.
Implementera det hos svenskarna först. Blir nog lite svårt
Citera
2024-09-18, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ResanTillMelonia
Implementera det hos svenskarna först. Blir nog lite svårt
Vadå implementera? Sirap har använts vid bakning i tusen år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in