2024-04-30, 23:48
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Inte ett helt ovanligt förfarande på 80-talet. Dom som inte kom på det själva fick idén efter att ha sett Nionde Kompaniet.

Det finns skunkfirmor som gör stunts likt detta. Dom tar delar från en kunds bil och byter mot en annans varpå dom även får byta på den andra bilen efter ett tag.

Fanns ett företag i Stockholm tidigare som hette Solna bilteknik som gjorde mycket reklam. Läste man recensioner på nätet då så kunde folk lämna in en bil på ex service och när den åkte därifrån så kunde vindrutetorkare vara kassa trots att de var nyinköpta innan och någon kom därifrån och när de öppnade bagaget så var dämparna slut. Svårt att motbevisa och troligtvis så blev det nog ingen service heller. De lyckades även att få alla dåliga recensioner bortplockade från olika tjänster. Vet inte om de finns kvar
Citera
2024-04-30, 23:55
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan
Beror på vilka delar du pratar om?
Idag är det sjukt svårt göra detta på väldigt många komponenter.
Väldigt mycket måste ”giftas” in med databoxen och allt är sinnessjukt datumstyrt.
Det kräver väldigt mycket kunskap och specialverktyg.
Bara en så enkel pinal som en knapp till fönsterhissar eller blinkersspak kräver att man går in i databox.
Sen ska du dessutom göra detta på båda fordonen så det åtgår väldigt mycket tid vilket är dyrt.
Beror på som sagt vilka delar vi pratar om!

Nej det stämmer inte. Jag har bytt knappar och annat och det behöver inte programmeras. Däremot så går mycket elektronik via ratten och du kan behöva viss märkesunika verktyg för att konfigurera men det går att göra själv och det finns verktyg och guider på nätet. Sen om det är värt det eller inte är en annan femma
Citera
2024-05-01, 00:16
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Hej

Detta är bara en liten tanke jag haft men låter er bedöma hur trovärdigt detta är och om det skulle fungera .

Låt oss säga att jag har en bil , en hel vanlig Volvo tex , där jag får stora problem där något dyrt måste bytas fort men kostar skjortan . Inget är sönder men riskerar gå sönder och då kommer det kosta ännu mera .

Om vi säger att bilen är en v90 eller liknande , att man lämnar in den i en verkstad man litar på , går hyr en bil av samma modell och byter ut alla delar från lånebilen och sätter dom in i sin egna . Sen kör man tillbaka lånebilen och låtsas som inget hänt . Tror ni detta har någonsin hänt ? Låter som en väldigt rolig experiment om ni hört något som detta innan 🤣

Hyrbilar är alltid spritt nya. Således har är din egen bil det också - om delarna ska passa. Nya bilar går sällan sönder så hela frågeställningen är väl knappast relevant?
Citera
2024-05-01, 01:25
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Hört åxå att nån hade samma bilar och bytte nummer plåten till den hela och besiktiga bara den bilen , om igen och alla bilar blev besiktigade av samma bil hur dåliga dom än var.
Besiktar man inte bilen för sin egen skull?
Om jag har dåliga bromsar vill eller något annat viktigt vill jag gärna veta det och åtgärda problemet så jag kan köra säkert både för min egen och andras skull.
Citera
2024-05-01, 01:53
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Inte riktigt samma sak, men en kompis jobbade på ett företag vars firmabilar var av samma märke som hans egen. Han brukade byta ut däcken när de blev slitna. Det här gjorde han i flera år och han hade alltid nya fräscha däck.

Haha hoppas att ingen märker
Citera
2024-05-01, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Nej det stämmer inte. Jag har bytt knappar och annat och det behöver inte programmeras. Däremot så går mycket elektronik via ratten och du kan behöva viss märkesunika verktyg för att konfigurera men det går att göra själv och det finns verktyg och guider på nätet. Sen om det är värt det eller inte är en annan femma

Om du läser inlägget igen så menar jag inte 100%
Jag skriver ”många delar” och inte alla delar
Citera
2024-05-01, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Om jag har dåliga bromsar vill eller något annat viktigt vill jag gärna veta det och åtgärda problemet så jag kan köra säkert både för min egen och andras skull.
Jo så är det ju
Citera
2024-05-01, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon

Om man gjorde besiktning frivillig att genomföra skulle typ 90% strunta i det, om man inte kombinerade det med riktigt höga böter om man blev ertappad med tex dålig bromsar.
Citera
2024-05-01, 07:51
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Hört åxå att nån hade samma bilar och bytte nummer plåten till den hela och besiktiga bara den bilen , om igen och alla bilar blev besiktigade av samma bil hur dåliga dom än var.
Det är en skröna, det har aldrig hänt.
Citera
2024-05-01, 08:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Om man kollar tex U-haul scams på jotobe så är det inte alls ovanligt. Jag har bytt massa däck osv på hyrda bilar, men inte andra delar. På ämnet om besiktning så var jag i nordligaste Norrland och skulle köpa en mercedes som inte var besiktad, han erbjöd mig att få åka på hans besiktade plåtar, han hade 4 andra gamla mercedes på gården med samma regnummer på alla. Jag tackade såklart för erbjudandet och åkte hem tomhänt. Jag är väl onödigt feg.
Hur lyckas han ha samma reg.nummer på alla bilarna.
Citera
2024-05-01, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Det är en skröna, det har aldrig hänt.

Det har hänt, förr var det ganska slappt på att det var rätt chassienummer, speciellt om det var jänkare där många besiktingsgubbar var lata och bara kollade den nitade skylten istället för att skrapa fram det riktiga på ramen.
Nuförtiden är det markant svårare.
Men jag vet att det finns en hel del som har rejält trimmade gamla muskelbilar och har en som är i princip original och sen kör med samma plåtar. Polisen orkar oftast inte kravla runt på marken för att leta efter rätt chassienummer.
Citera
2024-05-01, 11:21
Medlem
svar; nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här