Det är inget jag träffat på som sagt, kan det bero på besiktningsföretag eller lokala rutiner kanske?
Min tanke med tillstånd för fotografering var mer om det togs en bild på bil och förare vid inpassage, utan förarens vetskap.
Görs inte så, men inget hinder för det heller i någon lag.
Beror på vilka delar du pratar om?
Idag är det sjukt svårt göra detta på väldigt många komponenter.
Väldigt mycket måste ”giftas” in med databoxen och allt är sinnessjukt datumstyrt.
Det kräver väldigt mycket kunskap och specialverktyg.
Bara en så enkel pinal som en knapp till fönsterhissar eller blinkersspak kräver att man går in i databox.
Sen ska du dessutom göra detta på båda fordonen så det åtgår väldigt mycket tid vilket är dyrt.
Beror på som sagt vilka delar vi pratar om!
1) Om din bil har slitagedelar som behöver bytas, är den nog minst 4-5 år, var hittar du en hyrbilsfirma som hyr ut 10år gamla bilar? Ja det finns ju tex "rent a wreck" men skulle du ärligt talat vilja jobba 2ggr 4timmar med att byta servopumpar för att spara 2000kr i delar, för att få en sleten del som kanske är sämre ån din egen?
2) Enklare delar typ däck och torkarblad kan ju bytas, men hur vet du att du får rätt bil? Har hyrt "vw golf" massa ggr och fått allt från toyota corolla till nissan pulsar, men faktiskt aldrig någon golf.
3) Om hyrfirman blir misstänksam har de säkert kvitton osv så att de kan se att däcken är rätt märke och dimension. De är ju inte korkade.
Nej då blir det nog billigare och säkrare att åka ut i nåt förortsgarage på natten och stjäla som en ryss.
Eller bara skaffa sig ett jobb, inte lika spännande, men betydligt mer lukrativt.
Men snälla. En v90 från 2017 och 2023 är typ typ identiska….
Om man kollar tex U-haul scams på jotobe så är det inte alls ovanligt. Jag har bytt massa däck osv på hyrda bilar, men inte andra delar. På ämnet om besiktning så var jag i nordligaste Norrland och skulle köpa en mercedes som inte var besiktad, han erbjöd mig att få åka på hans besiktade plåtar, han hade 4 andra gamla mercedes på gården med samma regnummer på alla. Jag tackade såklart för erbjudandet och åkte hem tomhänt. Jag är väl onödigt feg.
Detta är bara en liten tanke jag haft men låter er bedöma hur trovärdigt detta är och om det skulle fungera .
Låt oss säga att jag har en bil , en hel vanlig Volvo tex , där jag får stora problem där något dyrt måste bytas fort men kostar skjortan . Inget är sönder men riskerar gå sönder och då kommer det kosta ännu mera .
Om vi säger att bilen är en v90 eller liknande , att man lämnar in den i en verkstad man litar på , går hyr en bil av samma modell och byter ut alla delar från lånebilen och sätter dom in i sin egna . Sen kör man tillbaka lånebilen och låtsas som inget hänt . Tror ni detta har någonsin hänt ? Låter som en väldigt rolig experiment om ni hört något som detta innan 🤣
I ungdomen hade jag en kompis som bytte däck med en lånebil och det fungerade.
Hjul/däck är numera rätt dyra saker, så där kan jag tänka mig att det byts en del. Senaste personliga anekdot: Har en bekant som snodde hjulen (och ersatte dem med några snarlika, men sämre) från sin leasade företagsbil innan han lämnade tillbaka den för att han gillade fälgarna och det var det ingen som märkte.