Citat:
Ursprungligen postat av co-profile
Den enda "sanna" kunskapen man kan ha om någon är den om sig själv. Observera att detta är en del av Ws filosofi!
Det där är ju förstås trivialt och riktigt jäkla gammalt. Nu var det ett tag sen jag läste Wittgenstein, och ärligt talat så orkade jag inte riktigt bry mig, men vad jag kommer ihåg så pysslade han väl mest med språk och logiska system?
Jag är också lite oklar över vad som är så intressant med den sortens frågeställningar. Att känna kunskapens exakta gränser är inte särskilt användbart eftersom man ändå kör på en höftning i verkligheten. Inte heller torde Wittgensteins filosofi någonsin få dig att fatta ett beslut på ett sätt än du gjort om du inte läst W.
Citat:
Du kan bara vara säker på hur tandvärk förhåller sig till dig; tänk på det; din tandvärk behöver nödvändigtvis inte vara någon annans känslomässigt. Inte alls.
Va?
Vad du har gjort är ju att säga att din tandvärk slår alla andra former av smärta utan att ha upplevt dem iom din åsikt att han knäppt alla andra filosofer på näsan.
Citat:
Ursprungligen postat av Sajkobeer
Poängen är väl att så fort som det är applicerbart i praktiken så är det inte filosofi längre utan samhällsvetenskap/psykologi/sociologi/fysik etc..
Det är ju i att definiera filosofi som irrelevant. Så det känns inte riktigt lyckat.