• 3
  • 4
2006-08-29, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av co-profile
Den enda "sanna" kunskapen man kan ha om någon är den om sig själv. Observera att detta är en del av Ws filosofi!
Det där är ju förstås trivialt och riktigt jäkla gammalt. Nu var det ett tag sen jag läste Wittgenstein, och ärligt talat så orkade jag inte riktigt bry mig, men vad jag kommer ihåg så pysslade han väl mest med språk och logiska system?

Jag är också lite oklar över vad som är så intressant med den sortens frågeställningar. Att känna kunskapens exakta gränser är inte särskilt användbart eftersom man ändå kör på en höftning i verkligheten. Inte heller torde Wittgensteins filosofi någonsin få dig att fatta ett beslut på ett sätt än du gjort om du inte läst W.

Citat:
Du kan bara vara säker på hur tandvärk förhåller sig till dig; tänk på det; din tandvärk behöver nödvändigtvis inte vara någon annans känslomässigt. Inte alls.
Va?

Vad du har gjort är ju att säga att din tandvärk slår alla andra former av smärta utan att ha upplevt dem iom din åsikt att han knäppt alla andra filosofer på näsan.

Citat:
Ursprungligen postat av Sajkobeer
Poängen är väl att så fort som det är applicerbart i praktiken så är det inte filosofi längre utan samhällsvetenskap/psykologi/sociologi/fysik etc..
Det är ju i att definiera filosofi som irrelevant. Så det känns inte riktigt lyckat.
Citera
2006-08-29, 16:27
Medlem
J.Ns avatar
Karl Marx
Citera
2006-08-29, 17:47
Medlem
Jag vill bara inflika att den här tråden handlar om filosofer vi uppskattar, och varför vi personligen gör det. Med andra ord är upplägget ganska generellt.
Självklart kan detta inbjuda till diskussion då alla ligger på olika nivåer.

Detta är väl dock ganska självklart - en filosofistudent mot en lekman, självklart kommer deras anledningar till varför de gillar en viss filosof skilja sig, fast samtidigt kanske det finns någonting gemensamt. Detta är vad som tas för konkret i den här tråden, och vi kan få en sammankoppling människor emellan, och utbyta kunskap från olika perspektiv.

Att avfärda någon bara för att de uppskattar en filosof av en viss anledning är högst subjektivt, och även fast det går att säga: "Du vet inte ens varför du uppskattar filosof x" så kommer det aldrig gå att ta ifrån individen hans förmåga att ha sin åsikt; någonstans har den kommit och oberoende källa så finns den där, och kan ha spelat individen en roll - varvid uppskattningen aldrig annars uppkommit; oavsett tolkning/uppfattning.

...Och till sist. Diskussionen är självklart en viktig aspekt i den här tråden, fast jag tycker vi bör hålla den på en nivå där alla får vara med och diskutera, ergo vi försöker spara på angreppen gement andra användare.
Citera
2006-08-30, 19:22
Bannlyst
Karl Popper för hans försvar av rationalitet, djärva gissningar, demokrati och det öppna samhället.
Citera
2006-09-03, 21:12
Medlem
yallayallas avatar
Den stora empirist-skepticisten David Hume tycker jag är ball. Han förkastade orsak-verkan-antaganden som ovetenskapliga och hävdade att jagets existens inte kan bevisas rationellt utan enbart baseras på empiri och därmed inte existerar bortom den erfarna världen. Han är skepticist men samtidigt bygger han en filosofi på sunt förnuft istället för allt för teoretiskt dravel, i hans texter tenderar han alltid att trassla in sig i motståndarnas motargument på ett skojjigt sätt.

Han var dessutom inspirationskälla för Immanuel Kant som jag tycker är den ballaste filosofen av dem alla.
Citera
2006-09-05, 08:17
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Nomineringstiden är nu utlupen och följande filosofer har fått två nomineringar eller fler och går därmed vidare till final:

Søren Kierkegaard

Friedrich Nietzsche

Platon

Karl Popper

Jean-Paul Sartre

Arthur Schopenhauer

Ludwig Wittgenstein

Finalomröstning följer inom kort!
Citera
2006-09-05, 10:14
Medlem
Bastardos avatar
Men hallå! Aristoteles fö' helvete! *bankar på dörren* Hallå!?
Citera
2006-09-05, 10:23
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Bastardo
Men hallå! Aristoteles fö' helvete! *bankar på dörren* Hallå!?

Ja, det var många tunga namn som inte fick någon eller endast en nominering. Kanske ännu mer förvånande är att många tänkare och tyckare som jag trott ha ett visst kultfölje här på forumet inte alls kom ifråga, som t.ex. Evola (1 nominering) eller Ayn Rand och Hayek (0 nomineringar).
Citera
2006-09-06, 22:04
Medlem
terrieterries avatar
Äsch då! jag tittar in alltför sällan numera ... Hade velat lagt en till röst på Kant ... Men får väl trösta mig med att både Kierkegaard och Sartre finns med!
Citera
2006-09-07, 16:46
Medlem
zodiackillers avatar
Jean Baudrillard

Efter man läst hans böcker är inte världen sig lik och det går inte längre att få tillbaka den till det tillstånd det var innan. När jag läste honom var det som att förlora sin oskuld eller äta av äpplet i paradiset och ta del av kunskapens frukt. Ibland kan dock glimtvis av "den gamla världen" komma tillbaka - och då känns det bra för en stund. Men så rycks marken undan en och man sjunker ned en oändlig abyss av genomskinlighet.

Vill någon beträda en resa (som man inte kan komma tillbaka från) ska man läsa Jean Baudrillard. Men jag varnar dig! Det finns ingen returbiljett.
Citera
2006-09-08, 09:59
Medlem
Ivanovics avatar
1) Friedrich Nietzsche
2) Jean-Paul Sartre
3) Rene Descartes
Citera
2006-09-08, 10:22
Moderator
Alltså - diskutera gärna era favoritfilosofer i denna tråd, enligt trådskaparens ursprungliga intention, men det är ingen mening att bara nominera namn längre: finalen är alltså igång och pågår här.

/Moderator
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in