• 8
  • 9
2024-04-30, 19:42
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Måste fattas beslut på två stämmor att ändra stadgar men då deras max var 30tkr så borde dom gett beloppet ca 1,400,- om det var på gång att fixas.

Ja okej. Men ska ändras iallafall. Och jag kommer vid köp inte betala 30 lax vilket var det viktiga. Men märkligt beteende
Citera
2024-04-30, 19:51
Medlem
Att avgiften är satt så hög kan vara för att undvika att personer köper ett objekt i spekulationssyfte för att bara äga i några månader. Hög avgift tar bort stor del av den eventuella vinsten.

Ska man bo långsiktigt så är hög överlåtelseavgift inget problem eftersom pengarna går in i föreningens ekonomi och man därigenom indirekt har en lägre månadsavgift.
Citera
2024-04-30, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Tror jag håller mig undan denna förening. Känns konstigt att ha en sådan hög avgift. Sketchy
Försök inte lämna tråden nu utan att antingen outa föreningen / annons för oss att kolla upp det här ytterligare alternativt avslöja vad det var som var problemet. Du ska ju ändå inte köpa där så du har inget att förlora på att visa vad det var det gällde. Vi har för din skull främst dividerat om detta i flera sidor nu, lämna oss inte tomhänta.
Citera
2024-04-30, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Ny info. Säljaren har nu sänkt till 1400kr, dvs 2,5% av gällande prisbasbelopp. Nya stadgar ska publiceras inom kort och styrelsen har skriftligen skrivit detta till mäklaren som nu meddelat mig detta. Bra att det har löst sig men tycker ändå det är konstigt agerat av främst styrelsen, som bara helt enkelt ändrar stadgarna för att en potentiell köpare påvisar detta. Varför stod det ens i stadgarna från första början? Det är något man kan kan undra.

Överlåtelseavgiften går inte till säljaren, utan föreningen. Inte heller är det säljaren som bestämmer överlåtelseavgiftens storlek. Det du skriver om "Säljaren har nu sänkt..." låter således direkt felaktigt.
Citera
2024-04-30, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
Om den gängkriminella nekas blir det hyresnämnden. Tror inte de är sugna på att tvista där.

Gammal praxis är gammal.
Skjutningar och sprängningar är det nya hotet mot boenden. Samhället anpassar sig till verkligheten, om än med fördröjning.

Så neka på och slipp en otrygg granne!
Finns det någon gängkriminell alls i BRF? De är väl smarta nog att inte riskera sina surt förvärvade stålar gå upp i rök.

En person som har stora skulder, eller tidigare skulder kopplat till sitt boende kan nekas medlemskap.

Att däremot neka medlemskap för att personen är dömd för exempelvis vapenbrott eller misshandel är troligen INTE en giltig anledning att neka medlemskap. I förarbetet till bostadsrättslagen pratas det om "stor varsamhet" att neka medlemskap av "personliga kvalifikationer". I fallen ÖH 9029-09 och ÖH 873-12 har kriminella beviljats medlemskap. Det vore onekligen intressant att idag höra hur domstol skulle resonera om man exempelvis nekar medlemskap för någon med hotbild från foxtrotnätverket. Onekligen kan risk för personskador hos grannar föreligga, och förstås risk för materiella skador.

Om en person som nekats medlemskap på felaktiga grunder drar detta till domstol, kan det leda till personligt skadeståndsansvar för styrelsemedlemmarna. Det finns sådana exempel.
Citera
2024-05-02, 08:14
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
https://www.simpleko.se/ekonomisk-fo...v-bostadsratt/

”Det ska också framgå om det är köparen eller säljaren som ska betala avgiften.Det vanligaste och mest praktiska är att köparen betalar överlåtelseavgiften, då kan avgiften tas ut på avgiftsavin vid nästkommande aviseringstillfälle.”

Har köpt/sålt 5-6 lägenheter i mina dar och aldrig varit med om att säljaren betalar överlåtelseavgiften. Det bör vara extremt ovanligt, hittar ingen hemnet-annons i mitt område där det är säljaren som betalar.
Förra lägenheten så var det säljaren som fick betala. Tänkte inte så mycket på det när jag köpte eftersom jag aldrig märkte av det, men blev överraskad när jag skulle sälja och jag faktiskt måste stå för det.
Så ovanligt är det nog, men det finns föreningar som har det så.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in