2024-04-30, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Nä det kollar vi inte, nästan bara barnfamiljer och vanliga Svenssons med vanliga Svensson jobb som flyttar till oss.

Är väldigt svårt att neka någon att flytta in av andra orsaker än det ekonomiska.

ja, aningen svårt neka pga gängkriminalitet

https://www.familjensjurist.se/fraga...rattsforening/
"Bostadsrättsföreningen kan, som ovan sagt, neka en person medlemskap med stöd av 2 kap. 3 § bostadsrättslagen om personen kan antas missköta sig i boendet. Ett kriminellt förflutet kan vara en indikator på framtida misskötsamhet. För att kunna neka en person med hänvisning till detta krävs dock att kriminaliteten kan antas påverka boendet."
Eller inte? Lite gummiband på det där..

Kanske lättare med knepet att ta 300000 kr för de gängkriminalla.
Citera
2024-04-30, 03:12
Medlem
ua571cs avatar
Och du är säker på att det är en bostadsrättsförening?

Det är inte en bostadsförening (som är den där lite märkliga föregångaren till brf…)?

Eller en andelslägenhet (ett relativt nytt sätt att äga på)?
Citera
2024-04-30, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Jag klistrar in följande från deras stadgar:

9 § Överlåtelse- och pantsättningsavgift samt avgift för andrahandsupplåtelseÖverlåtelseavgift och pantsättningsavgift får tas ut
efter beslut av styrelsen.
Överlåtelseavgiften får uppgå till högst 30 000 kronor och pantsättningsavgiften till högst 1 % av gällande prisbasbelopp.
Överlåtelseavgift betalas av förvärvaren och pant- sättningsavgift betalas av pantsättaren.
Avgift för andrahandsupplåtelse får tas ut efter beslut av styrelsen. Avgiften får årligen uppgåtill högst 10% av gällande prisbasbelopp. Om en lägenhet upplåts
under del av ett år, beräknas den högsta tillåtnaavgiften efter det antal kalendermånader som
lägenheten är upplåten. Upplåtelse under del avkalendermånad räknas som hel månad. Avgiften
betalas av bostadsrättshavare som upplåter sin lägenhet i andra hand.

Min kommentar till detta: Jag undrar om/hur detta är lagligt? Men om det är det så följer väl säljaren reglerna som föreningen satt upp. Men vem får pengarna och återigen, är det verkligen ok?

Att en förening får vissa kostnader vid en överlåtelse kan nog dom flesta förstå, detta bör dock täckas av dessa % av ett prisbasbelopp kan man tycka
I våran förening gjorde förvaltningen en sk överlåtelsesyn för att säkerhetsställa att vissa saker som föreningen har ansvar för är i gott skick.
Inte någon gång mig veterligen har denna kostnad landat på den som förvärvat en bostadsrätt, jag skulle personligen avstå från detta köp baserat på deras uttag av en orimlig avgift
Citera
2024-04-30, 08:00
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
Kollar ni inte om de är gängkriminella eller har gängkriminella i familjen?

Tjänstefel kallar jag det.

Måste en förening ta 30000kr för varje överlåtelse om det står max 30000 kr?
Kan 30000 kr användas bara i de fall man anar gängkriminell familj?
Och ta ut 1000 för svennen?

Du kan snoka hur mycket du vill på Ratsit eller liknande men du kommer att åka på stryk i rätten om du nekar på sådana grunder.

I princip det enda som går att neka på är om personen som söker medlemskap har ägnat sig åt relativt grov kriminalitet i sin bostad tidigare.
Citera
2024-04-30, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Du kan snoka hur mycket du vill på Ratsit eller liknande men du kommer att åka på stryk i rätten om du nekar på sådana grunder.

I princip det enda som går att neka på är om personen som söker medlemskap har ägnat sig åt relativt grov kriminalitet i sin bostad tidigare.

1.
Lexbase och Krimfub och Flashback fungerar bättre?

2.
Om den gängkriminella nekas blir det hyresnämnden. Tror inte de är sugna på att tvista där.

3.
Gammal praxis är gammal.
Skjutningar och sprängningar är det nya hotet mot boenden. Samhället anpassar sig till verkligheten, om än med fördröjning.

Så neka på och slipp en otrygg granne!
Finns det någon gängkriminell alls i BRF? De är väl smarta nog att inte riskera sina surt förvärvade stålar gå upp i rök.

BUMP, jag är undrande om man kan anpassa överlåtelseavgiften till en särskild överlåtelse eller om alla överlåtelser måste ha samma överlåtelseavgift.
Varför anger man annars MAX i reglerna? Och inte ett exakt belopp
Citera
2024-04-30, 11:03
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Överlåtelseavgiftens storlek ska finnas med i föreningens stadgar, annars får den inte lov att tas ut över huvudtaget.

Normalt anges överlåtelseavgiften som högst 2.5% av ett basbelopp (0.025x 53700 kr (basbelopp 2024) = 1342.50 kr.

Det där du skriver har jag svårt att förstå att det skulle stå i stadgarna. Andemeningen med överlåtelseavgiften är att täcka de administrativa kostnader som föreningen har vid en överlåtelse.
Kollade med vår förening, vi tar ut 1% i pantsättningsavgift, respektive 2,5% i överlåtesleavgift, räknat mot gällande prisbasbelopp. Tror inte heller att det står i stadgarna, men jag har inte kollat det.
Citera
2024-04-30, 11:10
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ua571c
Och du är säker på att det är en bostadsrättsförening?

Det är inte en bostadsförening (som är den där lite märkliga föregångaren till brf…)?

Eller en andelslägenhet (ett relativt nytt sätt att äga på)?
Med det sista menar du ägarlägenhet antar jag? I så fall tillkommer ju lagfartskostnad på 1,5% av hela taxeringsvärdet. Detta eftersom en sådan lägenhet är en egen fastighet.
Citera
2024-04-30, 14:10
Medlem
Mailmanss avatar
Nu drar jag en chansning ur röven här, men det är inte möjligt att mäklaren försöker blåsa dig? Jag tänker att hon borde väll hjälpa dig reda ut det hela istället för att bara svara ”Jag vet inte!”
Citera
2024-04-30, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Har du provat att uttala ordet?

https://www.simpleko.se/ekonomisk-fo...v-bostadsratt/

”Det ska också framgå om det är köparen eller säljaren som ska betala avgiften.Det vanligaste och mest praktiska är att köparen betalar överlåtelseavgiften, då kan avgiften tas ut på avgiftsavin vid nästkommande aviseringstillfälle.”

Har köpt/sålt 5-6 lägenheter i mina dar och aldrig varit med om att säljaren betalar överlåtelseavgiften. Det bör vara extremt ovanligt, hittar ingen hemnet-annons i mitt område där det är säljaren som betalar.
Citera
2024-04-30, 19:37
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
https://www.simpleko.se/ekonomisk-fo...v-bostadsratt/

”Det ska också framgå om det är köparen eller säljaren som ska betala avgiften.Det vanligaste och mest praktiska är att köparen betalar överlåtelseavgiften, då kan avgiften tas ut på avgiftsavin vid nästkommande aviseringstillfälle.”

Har köpt/sålt 5-6 lägenheter i mina dar och aldrig varit med om att säljaren betalar överlåtelseavgiften. Det bör vara extremt ovanligt, hittar ingen hemnet-annons i mitt område där det är säljaren som betalar.

Ny info. Säljaren har nu sänkt till 1400kr, dvs 2,5% av gällande prisbasbelopp. Nya stadgar ska publiceras inom kort och styrelsen har skriftligen skrivit detta till mäklaren som nu meddelat mig detta. Bra att det har löst sig men tycker ändå det är konstigt agerat av främst styrelsen, som bara helt enkelt ändrar stadgarna för att en potentiell köpare påvisar detta. Varför stod det ens i stadgarna från första början? Det är något man kan kan undra.
Citera
2024-04-30, 19:37
Ny info. Säljaren har nu sänkt till 1400kr, dvs 2,5% av gällande prisbasbelopp. Nya stadgar ska publiceras inom kort och styrelsen har skriftligen skrivit detta till mäklaren som nu meddelat mig detta. Bra att det har löst sig men tycker ändå det är konstigt agerat av främst styrelsen, som bara helt enkelt ändrar stadgarna för att en potentiell köpare påvisar detta. Varför stod det ens i stadgarna från första början? Det är något man kan kan undra.
Citera
2024-04-30, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Måste fattas beslut på två stämmor att ändra stadgar men då deras max var 30tkr så borde dom gett beloppet ca 1,400,- om det var på gång att fixas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in