Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-29, 15:09
  #1
Medlem
Charles-Lyntons avatar
https://www.expressen.se/debatt/barn...a-i-forskolan/

Citat:
En av de viktigaste åtgärderna för ett mer sammanhållet Sverige är det svenska språket. Därför kommer Regeringen och Sverigedemokraterna att införa obligatorisk språkförskola för de barn som saknar förutsättningar att utveckla det svenska språket hemma.


...

Några viktiga steg har redan tagits. Sedan den 1 juli 2023 måste kommunerna genom uppsökande verksamhet ta kontakt med föräldrar inför hösten då barnet fyller tre år och informera om förskolan. De måste också ge ett särskilt erbjudande om förskoleplats till barn som har fyllt tre, om barnet eller föräldrarna har bott i Sverige en kortare tid.

Nästa steg är att införa obligatorisk språkförskola för de barn som behöver det för sin språkutveckling. Det finns brett forskningsstöd för att förskolan är särskilt viktig för språkutvecklingen hos barn som inte har svenska som modersmål.

Av Ulf Kristersson (M)
statsminister

Ebba Busch (KD)
energi- och näringsminister

Johan Pehrson (L)
arbetsmarknads- och integrationsminister

Linda Lindberg (SD)
gruppledare

När blir det verklighet? Vad får det för konsekvenser? Hur ska det finansieras?
Citera
2024-04-29, 15:55
  #2
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
https://www.expressen.se/debatt/barn...a-i-forskolan/



När blir det verklighet? Vad får det för konsekvenser? Hur ska det finansieras?

Jag är främst intresserad av HUR det ska genomföras.
Från vilken ålder?
Ska BVC vara testinstansen, vilket språkprov ska ligga till grund för vem som ska tvingas till förskola och vem som inte ska det?
Även BVC är frivilligt, ska någon myndighet få befogenheter att ta sig in i hemmet och utföra språktest?
Många frågor...

Den här samhällspåverkan som felaktigt pågått om att "socialen kidnappar barn" kan möjligtvis bli verklighet i framtiden.

Förstå mig rätt. Det är naturligtvis ett problem om barn inte kan svenska, men det är ju därför vi har skola från 6 års ålder. Det här förslaget innebar i praktiken att skolplikten ska ner i åldern, men inte för alla.

Mitt förslag är att istället sluta dalta med de vuxna. Tvinga dem till någon sorts sysselsättning som i sin tur innebär att deras barn behöver förskola. Problemet löst, kanske får vi lite renare gator på köpet.
__________________
Senast redigerad av Beaver14 2024-04-29 kl. 16:29.
Citera
2024-04-29, 16:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag är främst intresserad av HUR det ska genomföras.
Från vilken ålder?
Ska BVC vara testinstansen, vilket språkprov ska ligga till grund för vem som ska tvingas till förskola och vem som inte ska det?
Även BVC är frivilligt, ska någon myndighet få befogenheter att ta sig in i hemmet och utföra språktest?
Många frågor...

Den här samhällspåverkan som felaktigt pågått om att "socialen kidnappar barn" kan möjligtvis bli verklighet i framtiden.

Förstå mig rätt. Det är naturligtvis ett problem om barn inte kan svenska, men det är ju därför vi har skola från 6 års ålder. Det här förslaget innebar i praktiken att skolplikten ska ner i åldern, men inte för alla.

Mitt förslag är att istället sluta dalta med de vuxna. Tvinga dem till någon sorts sysselsättning som i sin tur innebär att deras barn behöver förskola. Problemet löst, kanske får vi lite renare gator på köpet.

Ja, om föräldrarna saknar jobb så kan det ju antas vara (bl.a.) för att de saknar tillräckliga färdigheter i svenska språket. Det kanske är de som skulle behöva skickas till "förskola", vilket skulle leda till att de vart tvugna att skicka barnen till förskola.

Haken är dock om fadern i familjen har jobb och mamman är hemma och passar barnen, drar fadern in tillräckligt med pengar så är det ju tveksamt ifall man skall kunna ha invändning mot det upplägget.

Sen är ju förstås frågan om förskolan de hamnar på är så optimal miljö för att lära sig svenska? Jag gissar i områden där det är ett problem så skulle det ju bli att dessa barn föstes ihop på ett dagis där alla barn har undermåliga kunskaper i svenska språket, fan vet om ens personalen har kunskaper att dela med sig av där?
Citera
2024-04-29, 16:43
  #4
Medlem
Att försöka "tvångsintegrera" fungerar inte.

Lite "språktest"-nivå på det här. 30 år försent.

Platserna ska vigas åt dem som behöver dem och vill ha dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback