2024-04-29, 12:04
  #1
Medlem
Karmans avatar
Antikorruptionsexperten Louise Brown säger i ett inslag i Sveriges Radios "P1 Morgon" att Sveriges korruption numera ligger på "sydeuropeisk nivå". Hon hävdar vidare att "den grå sektorn" står för 20% av BNP och att anledningen till korruptionsöktningen och att "brottsligheten i Sverige blossat upp på ett kraftfullt sätt på ett fåtal år", beror på den "svenska mentaliteten", "senfärdighet i systemet" och "naivitet.

Känns detta igen? Vad beror denna snabba korruptionsöking i Sverige på i så fall? Hur kommer Sverige till rätta med detta problem?

Louise Brown börjar prata 7 minuter och 12 sekunder in i programmet:
https://sverigesradio.se/artikel/polisens-sakerhetschef-om-lackorna-till-gangkriminella-relationer-ar-ett-riskomrade-som-vaxer
__________________
Senast redigerad av Karman 2024-04-29 kl. 12:20.
Citera
2024-04-29, 12:06
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Korruptionsexperten Louise Brown säger i ett inslag i Sveriges Radios "P1 Morgon" att Sveriges korruption numera ligger på "sydeuropeisk nivå". Hon hävdar vidare att "den grå sektorn" står för 20% av BNP och att anledningen till korruptionsöktningen och att "brottsligheten i Sverige blossat upp på ett kraftfullt sätt på ett fåtal år", beror på den "svenska mentaliteten", "senfärdighet i systemet" och "naivitet.

Känns detta igen? Vad beror denna snabba korruptionsöking i Sverige på i så fall? Hur kommer Sverige till rätta med detta problem?

Louise Brown börjar prata 7 minuter och 12 sekunder in i programmet:
https://sverigesradio.se/artikel/polisens-sakerhetschef-om-lackorna-till-gangkriminella-relationer-ar-ett-riskomrade-som-vaxer

Det var väldigt rasistiskt sagt av henne. Skämt åsido. Alla som inte levt med huvudet i sitt egna arsle de senaste 20 åren har omöjligen missat detta.
Citera
2024-04-29, 12:28
  #3
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Antikorruptionsexperten Louise Brown säger i ett inslag i Sveriges Radios "P1 Morgon" att Sveriges korruption numera ligger på "sydeuropeisk nivå". Hon hävdar vidare att "den grå sektorn" står för 20% av BNP och att anledningen till korruptionsöktningen och att "brottsligheten i Sverige blossat upp på ett kraftfullt sätt på ett fåtal år", beror på den "svenska mentaliteten", "senfärdighet i systemet" och "naivitet.

Känns detta igen? Vad beror denna snabba korruptionsöking i Sverige på i så fall? Hur kommer Sverige till rätta med detta problem?

Louise Brown börjar prata 7 minuter och 12 sekunder in i programmet:
https://sverigesradio.se/artikel/polisens-sakerhetschef-om-lackorna-till-gangkriminella-relationer-ar-ett-riskomrade-som-vaxer

Känns ytterst kränkande att hon lägger skulden på svenskarna. Svensk mentalitet, att gå försiktigt framåt och tro människor om gott är inga kriminogena faktorer.

Jag kunde ha sagt mer men stannar där.
Citera
2024-04-29, 12:29
  #4
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
"sydeuropeisk nivå".

Känns detta igen?
Varje dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vad beror denna snabba korruptionsöking i Sverige på i så fall?
Massinflödet av människor med tvivelaktig moral och uppfostran där majoriteten ursprungligen härstammar från söder om Europa.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hur kommer Sverige till rätta med detta problem?
Repatriering av dessa individer.
Citera
2024-04-29, 12:37
  #5
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Känns ytterst kränkande att hon lägger skulden på svenskarna. Svensk mentalitet, att gå försiktigt framåt och tro människor om gott är inga kriminogena faktorer.
Inte kriminogena i sig men det är egenskaper som inte fungerar särskilt väl utanför den skyddade verkstad som Sverige varit under framförallt senare halvan av nittonhundratalet. När då världen utanför kommer hit så kommer de här egenskaperna att bidra till att svenskar trängs undan, vilket är vad vi ser. Antingen måste vi jobba bort de här egenskaperna eller så kommer vi att gå under som kultur. Det senare kommer att bli resultatet även om det förstnämnda kommer att ske då en stor del av den dysfunktionella svenska kulturen handlar om saktfärdighet, godtrogenhet och flockmentalitet.

Den svenska kulturen måste förändras, svårare än så är det inte. Blåögd aningslöshet är varken positivt eller charmigt.
Citera
2024-04-29, 12:41
  #6
Medlem
Litenhetens avatar
Bara att jämföra detta med DN:s avslöjande om hur Polisen har anställda som läcker uppgifter till kriminella via kärleksrelationer och klanförbindelser.
Citera
2024-04-29, 12:42
  #7
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Den svenska kulturen måste förändras, svårare än så är det inte. Blåögd aningslöshet är varken positivt eller charmigt.

Nä, världen kan åka hem igen. Blåögt aningslöst och naivt svenskt att tro på det förstås, men lik förbannat.
Citera
2024-04-29, 12:48
  #8
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Nä, världen kan åka hem igen. Blåögt aningslöst och naivt att tro på det förstås, men lik förbannat.
Precis. Det är blåögt att tro att Sverige anno 2024 är återställningsbart. Och det är lite poängen jag försöker göra. Det gamla Sverige kommer inte att komma tillbaka eftersom de som minns det gamla Sverige blir allt äldre och till slut kommer att vara borta. Det finns ingen 25-åring idag som minns hur det var att leva i åttiotalets Sverige. Därför finns heller ingen längtan dit. Och dagens 25-åringar är makthavare om tio-femton år.

Den svenska kulturen är om inte död så åtminstone döende och det går inte att backa bandet. Svensken måste kliva bort från sin traditionella svenskhet eller finna sig i att bli en andra klassens medborgare som bär andras bördor och föder andras barn.
Citera
2024-04-29, 12:51
  #9
Medlem
Klappasäftens avatar
Ett väldigt allvarligt läge när det kommer till korruption i landet. Sverige har halkat ner flera platser i korruptionsindex senaste åren. Det är dags att politikerna tar till storsläggan mot korruption för det kommer drabba alla och göra sverige mycker mer fattigt i framtiden.

Att korruption inom företag har ökat är klartlagt men även inom myndigheter och rättsväsende. Korruption är näst efter krig det mest skadligaste ett land kan råka ut för.

Man borde skapa en antikorruptionsmyndighet och också ge ut mer hårda straff. De som håller på med korruption vet också hur det lagliga systemet fungerar och utnyttjar det till fullo.
__________________
Senast redigerad av Klappasäften 2024-04-29 kl. 12:58.
Citera
2024-04-29, 12:55
  #10
Medlem
Svenskar är söndercurlade i sin tilltro till systemet. Systemet löser all skit och invidiven bär inget ansvar.

Vi måste begrava tanken om folkhemmet, det finns inte längre och kommer aldrig tillbaka.

Dags att inse att Sverige inte är världens bästa land, har problem och börjar ta till hårdare tag. Vårt system idag har många hål.
Citera
2024-04-29, 12:58
  #11
Medlem
Fizzlors avatar
Sverige som land fungerar bara med vita, europeiska människor som alla bidrar mer än vad de tar ut och där det ses som pinsamt och fult att leva som parasit.

När man plockar in hundratusentals människor som har noll anknytning till platsen, kulturen, språket, religionen och folket och som ser det allmänna som en gigantisk automat man kan suga pengar och resurser ur - ja då kollapsar tillslut hela systemet. Tillslut är parasiterna så pass många att de få nettobetalare som finns kvar slutar bry sig och också blir parasiter. Vi ser det tydligt inom politiken nu där även svenskar myglar öppet och fattar beslut som rövknullar landet och folket i stort: de bryr sig inte utan plockar bara ut sitt från ett system och samhälle som är döende. Varför skulle en svensk bry sig om somalier? Varför skulle somalier bry dig om turkar? Det är var man för sig själv nu.
Citera
2024-04-29, 12:58
  #12
Medlem
Rebiselles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Antikorruptionsexperten Louise Brown säger i ett inslag i Sveriges Radios "P1 Morgon" att Sveriges korruption numera ligger på "sydeuropeisk nivå". Hon hävdar vidare att "den grå sektorn" står för 20% av BNP och att anledningen till korruptionsöktningen och att "brottsligheten i Sverige blossat upp på ett kraftfullt sätt på ett fåtal år", beror på den "svenska mentaliteten", "senfärdighet i systemet" och "naivitet.

Känns detta igen? Vad beror denna snabba korruptionsöking i Sverige på i så fall? Hur kommer Sverige till rätta med detta problem?

Louise Brown börjar prata 7 minuter och 12 sekunder in i programmet:
https://sverigesradio.se/artikel/polisens-sakerhetschef-om-lackorna-till-gangkriminella-relationer-ar-ett-riskomrade-som-vaxer

Min fetning. Ja det känns igen å verkar sitta i väggarna på diverse olika myndigheter. Korruption, svågerpolitik å tystnadskulturen.

Om det har ökat å hon har varit "expert" under tiden, så gör hon inte sitt jobb iaf. Att lägga det på medborgarna som hon fint försöker är under all kritik.

Det som krävs är minst sagt tjänstemanna ansvar. Finns lagar om tjänstefel å hur förvaltningarna ska skötas men då det bara verkar vara tryck på papper å inte tillämpas i verkligheten så måste nåt hårdare in. Ska vara rejäla straff oxå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in