Citat:
Antikorruptionsexperten Louise Brown säger i ett inslag i Sveriges Radios "P1 Morgon" att Sveriges korruption numera ligger på "sydeuropeisk nivå". Hon hävdar vidare att "den grå sektorn" står för 20% av BNP och att anledningen till korruptionsöktningen och att "brottsligheten i Sverige blossat upp på ett kraftfullt sätt på ett fåtal år", beror på den "svenska mentaliteten", "senfärdighet i systemet" och "naivitet.
Känns detta igen? Vad beror denna snabba korruptionsöking i Sverige på i så fall? Hur kommer Sverige till rätta med detta problem?
Louise Brown börjar prata 7 minuter och 12 sekunder in i programmet:
https://sverigesradio.se/artikel/polisens-sakerhetschef-om-lackorna-till-gangkriminella-relationer-ar-ett-riskomrade-som-vaxer
Känns detta igen? Vad beror denna snabba korruptionsöking i Sverige på i så fall? Hur kommer Sverige till rätta med detta problem?
Louise Brown börjar prata 7 minuter och 12 sekunder in i programmet:
https://sverigesradio.se/artikel/polisens-sakerhetschef-om-lackorna-till-gangkriminella-relationer-ar-ett-riskomrade-som-vaxer
Ja, det är ju bara att börja uppifrån och meddela nedåt att utgifter och beslut kommer nagelfaras. Ja och sen faktiskt tillse att det blir så också. Dom som fuskar får sparken och blir portad från tjänstemannasidan. Är det folkvalda måste det såklart komma fram så att väljarna vet.
Till exempel är det är ju lite komiskt att Kinberg Batra verkar komma undan. Samma vecka var det en annan politiker som gjort exakt samma sak (dock var det en sexuell relation). Denne åtalades. Batra får fan knappt en varning.
Landshövding brukar förvisso vara sista hållplats för inkompetenta politiker. Men det är kanske på tiden att M tar handen från henne. Frånta henne alla uppdrag inom statliga bolag.
Allt det här kräver dock politisk vilja. Systemet är ju lite av ett självspelande piano där dom på toppen såklart inte vill sätta dit dom under. För det skulle äventyra deras egna småfuskande.