Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2024-04-30, 15:24
  #109
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Därför att det snedvrider konkurrensen. Bilhandel är inte skattebefriad. Vidare har vi en lagstiftning som ska skydda konsumenten men det bygger på att alla håller sig till spelreglerna.

Du vet de facto inte vad slutpriset för köpet blev. Att ett fordon annonseras ut på KVD eller andra större bilhandlare på nätet. Kanske har bilen genomgått upprustning, besiktning, mindre reparationer, däck osv. Om din tes skulle hålla, så hade vdet vart fritt fram för dig att köpa en bil hos en handlare istället för på blocket, - och då till enligt dig ett förmånligare pris. Förstår faktiskt inte hur du resonerar, förutom att du uppbenbart är svagbegåvad. Glad valborg!

GLHF!
Citera
2024-04-30, 18:15
  #110
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Det är fortfarande småpengar om 50 stk heltidsnasare runt sverige gör detta.


De pengarna brukar förövrigt komma tillbaks till folket och staten när de lyxkonsumerar pengarna och renoverar hemma osv och skapar jobb åt vanligt folk =pengarna går runt en runda till innan de tillslut hamnar hos den giriga staten iform av punktskatter,bensin,tobak,alkohol,moms,inkomstskat ter från barer,restaurangägare osv.

tror knappast de flesta av dessa drar in 10 tusen i veckan.
Det tar tid att köpa och sälja en bil till "rätt pris"
Så många desperata säljare finns det inte på blocket.

Du sparkar på folk som gör nånting vettigt för att dra in pengar medans bankerna skrattar när folk som dig fokuserar på småsaker och vanligt folk.

De 4 storbankerna drar in 500miljoner i vinst per dag av våra pengar för lufttjänster.
På att de sitter på sin rumpa i ett kontor och trycker in siffror på en dator och skapar nya luftlån som inte existerar och drar in ränta på vanligt folks hårda arbete och kortköpsavgifter och swishavgifter på vartenda köp i butik dygnet runt.

Det är 20 miljoner i timmen varenda timme 4 banker drar in dina pengar för ingenting och utan att ens ge normal service till kunden och utan att ha kvar kontor och personal och utan kontanter så kan de hitta på nya avgifter och höja alla övriga avgifter.

dessa bilnasare drar alltså in enligt dig 8miljoner kronor i månaden som de sen till stor del konsumerar och skapar jobb för och som staten tillslut får in iform av punktskatter osv som sagt ovan.

medans parasiterna på de 4bankerna drar in 14000 miljoner på samma 4veckor av dina och mina pengar utan att lyfta ett finger och utan att göra ett hederligt handtag för pengarna och du har mage att klaga på dom som ändå jobbar för pengarna.

Gå och klaga i rinkeby istället där folk ofta vill leva på bidrag.

Din matematik är väldigt märklig. Det kan omöjligen vara bara 50 stycken i hela Sverige som ägnar sig åt detta. De måste vara tusentals för annars hade det inte sett ut som det gör. De plockar tillsammans sannolikt ut hundrarals miljoner svart, om inte mer.

Du säger att de gör något "vettigt". Varför tycker du deras verksamhet är vettig? Vilket mervärde tillför de?

De ringer och tokprutar på allt de kommer över. Ärliga säljare upplyser om fel, som dessa mellanhänder istället mörkar. Sen lägger de fort som ögat ut bilarna på annons till ett högre pris. Eftersom konsumentköplagen inte gäller mellan privatpersoner blir köparna blåsta. Seriösa riktiga bilhandlare får svårare eftersom det snedvrider konkurrensen. Övriga skattebetalare som du och jag tvingas betala mer i skatt eftersom andra skiter i det. Till på köpet uppbär de många gånger bidrag.

Så vilket mervärde anser du att bilnasarna skapar?

Tycker du bankerna tjänar för mycket pengar kan du alltid starta en själv.
Citera
2024-04-30, 18:22
  #111
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Du vet de facto inte vad slutpriset för köpet blev. Att ett fordon annonseras ut på KVD eller andra större bilhandlare på nätet. Kanske har bilen genomgått upprustning, besiktning, mindre reparationer, däck osv. Om din tes skulle hålla, så hade vdet vart fritt fram för dig att köpa en bil hos en handlare istället för på blocket, - och då till enligt dig ett förmånligare pris. Förstår faktiskt inte hur du resonerar, förutom att du uppbenbart är svagbegåvad. Glad valborg!

GLHF!

Vad är det du inte förstår?
Att de begår skattebrott?
Att seriösa bilhandlare lämnar garantier och lyder under konsumentköplagen?
Att många av dessa stjärnor lever på bidrag?

På dig låter det som att dessa tattarhandlare är som Heliga Birgitta.
__________________
Senast redigerad av IMBILDEN 2024-04-30 kl. 18:30.
Citera
2024-04-30, 20:43
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad är det du inte förstår?
Att de begår skattebrott?
Att seriösa bilhandlare lämnar garantier och lyder under konsumentköplagen?
Att många av dessa stjärnor lever på bidrag?

På dig låter det som att dessa tattarhandlare är som Heliga Birgitta.

Om bedriver företagsverksamhet utan att betala skatt är det brottsligt antar jag?

Sen vad de tillför för värde kan man ju undra vad många gör. Typ telefonförsäljare som ringer och säljer skit jag inte vill ha eller redan har.
Citera
2024-05-01, 10:12
  #113
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Om bedriver företagsverksamhet utan att betala skatt är det brottsligt antar jag?

Sen vad de tillför för värde kan man ju undra vad många gör. Typ telefonförsäljare som ringer och säljer skit jag inte vill ha eller redan har.

Nej, de tillför inte heller speciellt mycket, men det är i vart fall inte brottsligt.
Citera
2024-05-01, 17:55
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Din matematik är väldigt märklig. Det kan omöjligen vara bara 50 stycken i hela Sverige som ägnar sig åt detta. De måste vara tusentals för annars hade det inte sett ut som det gör. De plockar tillsammans sannolikt ut hundrarals miljoner svart, om inte mer.


Tycker du bankerna tjänar för mycket pengar kan du alltid starta en själv.

Det är nog dina matematikkunskaper och förståelse av baskunskaper som inte stämmer eftersom du verkar va avundsjuk på de där bilsäljarna eftersom de ofta inte är svenskar.

Ingen tvingas att köpa en bil av dom.

Om det är tusentals av dom som du säger säg 2500 personer och alla säljer 4 bilar i månaden som du säger så köper de alltså upp 10000 bilar per månad på blocket och sen säljer 10000 bilar inom samma tid.

Det finns alltså enligt dig 10000 superdesperata svenskar som säljer sin bil till vilket skitpris som helst varje månad och så säljer köparen till normalpris och får den såld samma vecka.

HAr du nånsin sålt en bil?
Folk kommer alltid pruta lite och säljer du en bil till fullpris utan att pruta ner så tar det oftast tid att få bilen såld.

Rent skitsnack och fantasier från din sida med andra ord.

Och nej det går inte att starta en bank själv då staten med vilje lagt in såna orealistiska krav att endast redan befintliga stora företag med pengar kan starta en bank.
Allt för att hålla nere konkurrensen på ett fult sätt.
__________________
Senast redigerad av Blatteman 2024-05-01 kl. 18:18.
Citera
2024-05-01, 18:17
  #115
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Det är nog dina matematikkunskaper och förståelse av baskunskaper som inte stämmer eftersom du verkar va avundsjuk på de där bilsäljarna eftersom de ofta inte är svenskar.

Ingen tvingas att köpa en bil av dom.

Om det är tusentals av dom du säger säg 2500 personer och alla säljer 4 bilar i månaden som du säger så köper de alltså upp 10000 bilar per månad på blocket och sen säljer 12000 bilar inom samma vecka.

Det finns alltså enligt dig 10000 superdesperata svenskar som säljer sin bil till vilket skitpris som helst varje månad och så säljer köparen till normalpris och får den såld samma vecka.

HAr du nånsin sålt en bil?
Folk kommer alltid pruta lite och säljer du en bil till fullpris utan att pruta ner så tar det oftast tid att få bilen såld.

Rent skitsnack och fantasier från din sida med andra ord.

Och nej det går inte att starta en bank själv då staten med vilje lagt in såna krav att endast redan befintliga stora företag med pengar kan starta en bank.
Allt för att hålla nere konkurrensen på ett fult sätt.

Jag tror inte jag skulle nämnt något om skojarnas nationalitet, men det stämmer säkert att många har invandrarbakgrund. Jag skiter egentligen i vilket. Det de håller på med är olagligt.

För övrigt har det startats mängder av uppstickarbanker senaste åren.
Citera
2024-05-01, 23:38
  #116
Medlem
Kan förstå hur du tänker, samtidigt är väl jag en del av problemet, men jag ser det inte som ett enormt bekymmer. Jag har någon gång köpt reparationsobjekt - fixat upp och sålt vidare. Visst blir det en vinst, men beaktar man tiden det tar att utföra reparationerna blir timpenningen ganska blygsam i slutändan, dessutom är många bilar som säljs så risiga att det behöver plöjas in en hel del pengar för att rusta upp dem. Nya däck - besiktning - reservdelar - skatt - service osv. drar lätt iväg. Skatt? Nä, det betalar jag redan på min lön. Sen finns det folk som luras, men det är ju ett annat problem, vare sig dom nyligen köpt billen billigare eller ej.

Det hedrar dig att du tycker man ska göra rätt för sig och betala skatt, men jag tror nog snarare problemet finns i andra brancher.. Företag som gör en massa avdrag, skatteplanering, finansvärlden ska vi inte prata om.. Tror det finns andra hål som är viktigare att tappa igen än hustlare som flippar gamla skrotbilar
Citera
2024-05-12, 10:02
  #117
Medlem
Lösningen är att tids nog slutar folk handla bilar av privatpersoner. Så kan de sitta där med sina osålda skrothögar sen.
Citera
Igår, 11:33
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baeddsoffa
Lösningen är att tids nog slutar folk handla bilar av privatpersoner. Så kan de sitta där med sina osålda skrothögar sen.
Förvisso, men långt dit. Bilar i lägre prisklass vill inga handlare syssla med.
Citera
Igår, 16:20
  #119
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Klart det gör. Personen stjäl från säljare, staten och skatteverket. Tillförs inget mervärde.

Precis som alla de som låg på intensivvård under Corona pandemin tilläts stjäla från allmännyttan genom att ta upp resurser utan att tillföra något mervärde. Istället borde läkare ha gått runt på avdelningen med bultpistol och avlivat de som ansågs stjäla för mycket.

Alla som vill bör ha rätt att bedriva den affärsverksamhet de vill och om Skatteverket tillåter försäljningsmodellen så är den alltså tillåten. Det är dessutom viktigt att komma ihåg att skatt är stöld. Staten är aldrig lösningen på problemet, staten är problemet. Heja bilförsäljarna.
Citera
Igår, 17:32
  #120
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Precis som alla de som låg på intensivvård under Corona pandemin tilläts stjäla från allmännyttan genom att ta upp resurser utan att tillföra något mervärde. Istället borde läkare ha gått runt på avdelningen med bultpistol och avlivat de som ansågs stjäla för mycket.

Alla som vill bör ha rätt att bedriva den affärsverksamhet de vill och om Skatteverket tillåter försäljningsmodellen så är den alltså tillåten. Det är dessutom viktigt att komma ihåg att skatt är stöld. Staten är aldrig lösningen på problemet, staten är problemet. Heja bilförsäljarna.

Ja, fast vare sig staten eller Skatteverket tillåter ju folk att jobba svart.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback