Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-28, 16:39
  #1
Medlem
Varför?

Det var några år sedan jag tittade på MC-sport på TV. Numera flaxar man med innerbenet före kurva tydligen.

Hur kommer det sig? Är det ett sätt ta fartvind kanske?

Det ser lite knasigt ut.
Citera
2024-04-28, 16:48
  #2
Medlem
Arthur Dents avatar
De gör det för att Rossi gjorde det. Detta ska vara förklaringen.

https://www.bennetts.co.uk/bikesocia...ngle-their-leg

Dangling your leg into this high-speed airstream results in a significant force on the rider’s leg as it acts like a small parachute, creating a turning moment by pulling the riders leg around his core. This in turn encourages a pull on the outside handlebar, further helping to turn the bike through counter-steering.
Citera
2024-04-28, 17:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
De gör det för att Rossi gjorde det. Detta ska vara förklaringen.

https://www.bennetts.co.uk/bikesocia...ngle-their-leg

Dangling your leg into this high-speed airstream results in a significant force on the rider’s leg as it acts like a small parachute, creating a turning moment by pulling the riders leg around his core. This in turn encourages a pull on the outside handlebar, further helping to turn the bike through counter-steering.

Märkligt, det krävs väl ingen stor kraft för att lägga ned en hoj...
Citera
2024-04-28, 17:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Märkligt, det krävs väl ingen stor kraft för att lägga ned en hoj...

Dom gör det givetvis för att jaga tiondelar, inte för att dom har problem med att lägga hojen
Citera
2024-04-28, 17:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPHuvudsak
Dom gör det givetvis för att jaga tiondelar, inte för att dom har problem med att lägga hojen

Å andra sidan ser det töntigt ut.
Citera
2024-04-28, 18:12
  #6
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Varför?

Det var några år sedan jag tittade på MC-sport på TV. Numera flaxar man med innerbenet före kurva tydligen.

Hur kommer det sig? Är det ett sätt ta fartvind kanske?

Det ser lite knasigt ut.

#46 The Doctor Valentino Rossi kom på denna enkla men ack så smarta idén att släppa ut benet och således luftbromsa lite .. Alla små knep fungerar .

Kollade senast i natt på 2 race från den gamla goda tiden när The Doctor dominerade.
Citera
2024-04-28, 18:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
#46 The Doctor Valentino Rossi kom på denna enkla men ack så smarta idén att släppa ut benet och således luftbromsa lite .. Alla små knep fungerar .

Kollade senast i natt på 2 race från den gamla goda tiden när The Doctor dominerade.

Jo, jag tänkte det var en luftbroms men fick en annan förklaring.
Citera
2024-04-28, 21:10
  #8
Medlem
Straffsparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo, jag tänkte det var en luftbroms men fick en annan förklaring.
Min teori är denna:
Det är välkänt att Vale körde mycket mx/enduro som en del av sin träning. Han fick säkert ett infall att testa lite av tekniken på banan under en tävling och det råkade gå bra. Italienare är traditionellt väldigt vidskepliga och eftersom det gick bra så fortsatte han med stilen. Resten är historia.

Rent tekniskt tror jag att vinsten är ytterst marginell. Visst, man kanske vinner några gram extra i form av ökat luftmotstånd, men om det verkligen hade varit en stor grej hade vi även sett stövlar med extra hög profil över fotryggen och kanske extra läder i knävecket (simhud) på skinnställen för ökad yta. Att förare gör det i dag är mest för att the GOAT brukade göra det.
Citera
2024-04-28, 21:15
  #9
Medlem
På min tid fällde man bara ut knäet. Ser ju retarded ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback