• 2
  • 3
2024-05-07, 10:25
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thermoskydd
Bara som jag tror och lite vad "dom givit mig för intryck" med rätt motivation kan dom flytta berg, vuxna skriker direkt på facket eller lagen om det inte passar. Och jag kommer inte ha massor av ungdomar (det är inget dagis jag startar). Om jag vill bygga 4 lgh så tar jag in 2 ungdomar som får en ritning som dom skall följa (nej inte en konstruktörsritning eller en arkitekt ritning, dom är onödigt komplicerade och ger ingen bra bild ) den ska vara enkel att läsa och förstå (hör gör dom flesta fel. om du ger mer info än du behöver blir det fel) Vill jag ha en väg som är 2700mm 2000 mm till höger om en sten så ritar jag den där, och hoppar över alla ÖH eller lutningar hit eller dit. jag gör så här bygg en väg här , den ska vara 2,7 M hög och 4 M bred så då var det mer klart än det andra exp. Sen tror jag att du aldrig vart med ungdomar när dom har något att vinna på det dom gör så

Man kan inte bara slänga in ett gäng praktikanter som gratis arbetskraft. En praktikant ska handledas, dessa är inte ersättare för ordinarie anställda. Du kan alltså inte ha 30 praktikanter och en handledare där praktikanterna utför allt arbete. Det finns en anledning till att en praktikant inte får lön, och det är för att de inte utför ordinarie arbete för arbetsgivaren. Tänk om.
Senast redigerad av OldFashioned 2024-05-07 kl. 10:28.
Citera
2024-05-07, 11:06
Medlem
PleasureBoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
bra tänkt med pris ned skärningarna. kör hårt tycker ja =) så länge ungdoms arbetarna inte fusk bygger o de rasar ihop o du blir skade stånds skyldig om 5 år :P

Detta var fan den absolut värsta särskrivningen jag någonsin sett i hela mitt liv

Ursäkta mig för offtopic men herrejävlar..
Citera
2024-07-08, 18:27
Medlem
Inte specielt begåvat av dig att dra in slavar i disskutionen, sen att du nte vet vad du talar om får stå för dig. jag har anv slangvattenpass på landet och det funkar alldeles utmärkt utan att behöva bet 6-7000 kr för ett en gångs jobb. Slangvattenpass har en tolerans på 0 % på 400 M och kan inte bli stört av totalstationer eller andra lasrar som kan finnas i närheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Du glömde de 40-50.000 slavar som gick åt och dog när dom ”byggde effektivt” back in the day.

År 1900 var medellivslängden i världen 32 år gammal, jag undrar varför det var så?
Kan det varit för att allting var så sjukt mycket smidigare och bättre då?

Eller så…kanske det INTE var det!!

Och NEJ din svampätande jävla braj-hippe, man har INTE ett laserpass för att ”impa på grannen”, man har det för det går hundra gånger snabbare än att du ska springa runt där med ditt ”slangvattenpass”…

På riktigt…det finns en anledning varför vi gör som vi gör nu för tiden…det var INTE bättre förr..
”Ahmen dom byggde Pyramider utan lyftkran jöh!!”

Ovanpå en stoooor jävla hög med slavars döda kroppar ja, men jag börjar förstå hur du ska göra för att få något vettigt ur ungdomarna nu..
Dom ska bli landfyllnadsmassa, alltså deras lik menar jag…!!

För det är ungefär det som de duger till..
Citera
2024-07-08, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Okej du har ALDRIG varit i närheten av dagens ungdomar det hör jag…

Förstå mig rätt när jag på riktigt hör saker som: (och det här är dagens sanning, jag önskar jag hittade på det här, men det är tyvärr faktiskt sant)

Ungdom på random arbetsplats jag arbetar på - Alltså…fan…varför betalar du för maten på foodora?

Jag: ”Alltså…hur menar du? Det är väl klart jag betalar, hur ska jag annars få maten från Foodora tänkte du?”

Ungdom: Alltså gamla jävla gubbe, har du aldrig hört talas om ”Klarna”…*skrattar och slår sig på riktigt för pannan* när du använder -Klarna- är det gratis gamla jävla stofil!!

Jag - …..Eeehhhummm…..Vaaaad-fan-sa-idioten-nu?!? Gratis?? PÅ KLARNA!?!

Ungdom: Alltså är du helt jävla reeet gubbe?? (jag antar det är en kortning på ”retard”) Hur svårt kan det vara?!? Du väljer -Klarna- och sen kommer maten och inga pengar dras från ditt konto…alltså ska jag hålla fabbo i handsingen när han beställer?!?

Jag tänker…det här är ett jävla prank, han spelar in en Tik-Tok eller dylikt, han måste…INGEN människa kan vara så jävla korkad!!

Två månader senare visade det sig att ”Amadeus” och ”Frank” (alla heter jävlar som de vore 95 år gamla och har färdtjänst), två av vår framtids ljusa jävla hopp och stora tänkare (det är fan ett under att de inte knyter ihop sina skor med varandra på morgonen, eller har kardborre istället) inte bara trodde Klarna delade ut gratis mat, saker som ränta var också helt obekant, man ansåg dessutom att låna 45.000 på snabblån, det är ett superduper sätt att få ett ”förskott på lönen”, det stod ju FAKTISKT att de kunde betala tillbaka om 3 månader, de var dessutom mäkta upprörda över att de fick lova att betala en mycket högre summa än det ”förskott” de fått…
Å ni skulle vart med när en dag så slog krediten i taket på klarna…alltså bara den diskussionen mellan dessa två hjältar….

Ungdom: - Alltså…Frallan.. (Frank alltså)…min Klarna har pajat, kan fan inte köpa mat idag…funkar din Frallan?

(”Frallan’s” funkade fin-fint! Så istället för att ja..fundera på varför Amadeus klarna var ”trasigt” så fortsätter man att köpa lunch och middag för två på Frallans klarna-konto…hjältarna hade köpt käk på Foodora för 25K var när Frallans klarna också gick ”sönder”, alltså telefonsamtalet när de ringa Klarna önskar jag att jag hade spelat in…jag hade blivit miljardär på alla visningar…)

Å det här är ingenting ovanligt…

(Grabbarna tyckte dessutom att jag var jävligt ofräsch som åt ”svettig matlåda” så ofta, var ju mycket bättre att köra Foodora varje dag…så jävla ”old” av mig att göra så jue…)

Jag hade en sommarjobbare vars mamma ringde och förklarade att hon inte kunde jobba, för det var ju dels så tidiga morgnar (vi började klockan 09:30 på det stället), hennes vackra, speciella och underbara diamant till dotter tyckte om att sova ut, så hon frågade på ärligt allvar ifall vi kanske kunde göra ett undantag och låta henne ha lite ”flex” och kanske ibland komma in vid 10:15, ibland 10:30…men hon skulle försöka sitt bästa att komma 09:30 och det är väl ändå det som räknas? Att göra sitt bästa? Det är väl det vi lär våra barn??!

Jag förklarade att hennes ”diamant” nog mer var en bajskorv och att hon kunde stanna i sin säng och aldrig någonsin komma in alls..

Då började ”mamma” gråta…

Och sen skrika…

Jag la på…

Kan förstå att det kan bli lite besvärligt när man har med ungdommar att göra, men fryshuset i Sthlm nappade på iden och ska ta med den i ansökan om mer bidrag för deras verksamhet i höst. Haft lite m,ed ungdomar att göra, ok inte heltid eller på ungdomsgårdar osv men fostrat min egen och sen vart plastpappa åt 6st så lite insikt har jag fått
Citera
2024-07-08, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleasureBox
Detta var fan den absolut värsta särskrivningen jag någonsin sett i hela mitt liv

Ursäkta mig för offtopic men herrejävlar..

Sry men du är utb eller hur??
Citera
2024-07-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Man kan inte bara slänga in ett gäng praktikanter som gratis arbetskraft. En praktikant ska handledas, dessa är inte ersättare för ordinarie anställda. Du kan alltså inte ha 30 praktikanter och en handledare där praktikanterna utför allt arbete. Det finns en anledning till att en praktikant inte får lön, och det är för att de inte utför ordinarie arbete för arbetsgivaren. Tänk om.

Märks att du kommer från en skola med lite högre ambitioner
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in