2024-04-29, 07:08
Medlem
Ladidas avatar
Några funderingar/synpunkter:

Du beskriver att du ska ha mycket ”praktikanter” i form av ungdomar..

Jag tror du överskattar hur arbetsvillig en ung människa är idag? Hälften har olika diagnoser som gör att mamma ringer och sjukskriver dem stup i ett för de är ”högkänsliga” och någon ”skrek på den lilla snöflingan på lunch igår så nu måste -Amadeus- ligga hemma och komma i fas med sig själv för att orka jobba”..
Nr 2 att ha en arbetsstyrka bestående av outbildade ungdomar är både långsamt, tidskrävande samt att du har en massa ”drängar” som är helt icke självständiga, de måste kroniskt hållas i handen och pekas på varje litet moment för att saker ska bli gjorda. Det finns en anledning att snickare och hantverkare kostar, det tar en stund att bli duktig och självständig, så vidare du inte ska bygga i 23 år innan du blir färdig så tror jag just den där idéen suger.

Mulltoa? På riktigt, vem ska bo där? Haschrökande hippies?!? De flesta vill fan kunna spola på toan, sen vill man väl duscha? Eller ska det vara någon slags ”festivaldusch” utanför där man kan duscha i kollektiv..

Vart ska du uppföra det här huset? Finns där kommunalt VA? Ifall så är fallet så önskar jag dig lycka till med din trekammarbrunn, då jag har svårt att se hur du ska få bygglov på den när det finns indraget VA från kommunen.

Helst när man idag från kommunalt håll tvingat fastighetsägare att dra in kommunalt VA fast man har fungerande egen brunn.

I det stora hela så finns det en anledning varför man inte låter snickare som går i skolan var majoriteten av en firma, sen få det besiktat och godkänt, vem ska rita huset, alltså vem är arkitekten? Som sätter dit sitt namn på bygglovspapprena? För där kan du inte komma undan med någon ungdom.
Vem ska vara kontrollansvarig för bygget?

Vem ska göra badrum? Sätta kakel? Göra mattan? För där är du knullad i arslet om det jävlas med fuktspärren.
Vem ska dra all VVS, alltså det kan ju låta som det bara är lite rör hit och dit, men det är ett jävla meck, antar att du ska ha vattenburen värme…om det inte är i Spanien du bygger..

Alltså det kommer ju ta hundra år om du ska ha oerfarna byggare som bygger, det kommer bli fel och du kan ge dig på att än hur billigt köket är i polen, när ungdomsbyggarna förstört x-antal kök så kommer det bli dyrt som fan ändå.
Senast redigerad av Ladida 2024-04-29 kl. 07:12.
Citera
2024-04-29, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Sluten tank är billigt - ett minireningsverk kostar runt 300K med installation.

Ja, visst. Men det finns många andra lösningar mellan extremerna sluten tank och reningsverk. Den vanligaste lösningen med markbädd eller infiltration är mycket billigare - om än relativt kortvarig (måste göras om efter 10-15 år). Sedan finns en lång rad mer alternativa lösningar som mulltoa, rotzon, avloppsdammar med mera. De flesta avloppssystem är ju trots allt en engångskostnad/investering som sedan inte kostar något under lång tid - eller åtminstone bara kommunens avgift för slamtömning på kanske 1000 per år.

Problemet med sluten tank är ju framförallt att den kräver frekvent tömning, något som ger en väldigt hög driftskostnad. Som exempel kan jag nämna att vi har betalat ca 4000 per tömning för en 3 kubiks urintank i stallet tills vi köpte en egen pump. Kommunens låga tömningsavgift för slambrunnar får man ju bara (såvitt jag vet) bara en eller två gånger om året och en sluten tank lär tömmas mycket oftare än så. Gissar en gång i månaden om inte mer? Det borde bli 40-50k per år. Då är det ju tom billigare med en förbränningstoa.
Citera
2024-05-01, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Tror inte ett dugg på detta för...

Du måste följa byggnormer och brand säkerhetsregler och en faslig massa andra regler som finns.
Du kommer få en massa problem med Kommunen så lycka till få bygglov för detta.

sist men inte minst kommer troligen byggnads och målarnas förbund sätta allt i blockad pga alla skall vara praktikanter och enbart får bidrag etc.

för funkade det möjligen göra så men inte idag med alla tusen regler och krav.

Brand är klart, enl brandskyddet behöver bara en fasthet i min stl bara vara svårantändlig vilket jag uppfyller. I övrigt bygger jag med BBR i grunden och uppfyller då alla kraven som ställs. Sen missuppfattar du säkert mitt mål, dom får bidrag ja, och dom får en lgh om dom vill ha en. Där går jag miltals före alla andra bolag på denna planet, så jag tror nog att jag uppfyller alla kraven på listan. Annars tar jag i tur med dom när/om dom dyker upp
Citera
2024-05-01, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Ja, visst. Men det finns många andra lösningar mellan extremerna sluten tank och reningsverk. Den vanligaste lösningen med markbädd eller infiltration är mycket billigare - om än relativt kortvarig (måste göras om efter 10-15 år). Sedan finns en lång rad mer alternativa lösningar som mulltoa, rotzon, avloppsdammar med mera. De flesta avloppssystem är ju trots allt en engångskostnad/investering som sedan inte kostar något under lång tid - eller åtminstone bara kommunens avgift för slamtömning på kanske 1000 per år.

Problemet med sluten tank är ju framförallt att den kräver frekvent tömning, något som ger en väldigt hög driftskostnad. Som exempel kan jag nämna att vi har betalat ca 4000 per tömning för en 3 kubiks urintank i stallet tills vi köpte en egen pump. Kommunens låga tömningsavgift för slambrunnar får man ju bara (såvitt jag vet) bara en eller två gånger om året och en sluten tank lär tömmas mycket oftare än så. Gissar en gång i månaden om inte mer? Det borde bli 40-50k per år. Då är det ju tom billigare med en förbränningstoa.

Har tittat på den biten med fast tank, och det är utan tvekan den bästa lösningen för mig. Men som du säger kostar en tömning lite pengar (när jag kollade (i Katrineholm) så kostade en töm runt 3,300 /tömning så det blir biligare att ha fast tank än att bygga ett VA system ca 5 Km så man får ta smälen vare man vill eller inte
Citera
2024-05-01, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Några funderingar/synpunkter:

Du beskriver att du ska ha mycket ”praktikanter” i form av ungdomar..

Jag tror du överskattar hur arbetsvillig en ung människa är idag? Hälften har olika diagnoser som gör att mamma ringer och sjukskriver dem stup i ett för de är ”högkänsliga” och någon ”skrek på den lilla snöflingan på lunch igår så nu måste -Amadeus- ligga hemma och komma i fas med sig själv för att orka jobba”..
Nr 2 att ha en arbetsstyrka bestående av outbildade ungdomar är både långsamt, tidskrävande samt att du har en massa ”drängar” som är helt icke självständiga, de måste kroniskt hållas i handen och pekas på varje litet moment för att saker ska bli gjorda. Det finns en anledning att snickare och hantverkare kostar, det tar en stund att bli duktig och självständig, så vidare du inte ska bygga i 23 år innan du blir färdig så tror jag just den där idéen suger.

Mulltoa? På riktigt, vem ska bo där? Haschrökande hippies?!? De flesta vill fan kunna spola på toan, sen vill man väl duscha? Eller ska det vara någon slags ”festivaldusch” utanför där man kan duscha i kollektiv..

Vart ska du uppföra det här huset? Finns där kommunalt VA? Ifall så är fallet så önskar jag dig lycka till med din trekammarbrunn, då jag har svårt att se hur du ska få bygglov på den när det finns indraget VA från kommunen.

Helst när man idag från kommunalt håll tvingat fastighetsägare att dra in kommunalt VA fast man har fungerande egen brunn.

I det stora hela så finns det en anledning varför man inte låter snickare som går i skolan var majoriteten av en firma, sen få det besiktat och godkänt, vem ska rita huset, alltså vem är arkitekten? Som sätter dit sitt namn på bygglovspapprena? För där kan du inte komma undan med någon ungdom.
Vem ska vara kontrollansvarig för bygget?

Vem ska göra badrum? Sätta kakel? Göra mattan? För där är du knullad i arslet om det jävlas med fuktspärren.
Vem ska dra all VVS, alltså det kan ju låta som det bara är lite rör hit och dit, men det är ett jävla meck, antar att du ska ha vattenburen värme…om det inte är i Spanien du bygger..

Alltså det kommer ju ta hundra år om du ska ha oerfarna byggare som bygger, det kommer bli fel och du kan ge dig på att än hur billigt köket är i polen, när ungdomsbyggarna förstört x-antal kök så kommer det bli dyrt som fan ändå.

Bara som jag tror och lite vad "dom givit mig för intryck" med rätt motivation kan dom flytta berg, vuxna skriker direkt på facket eller lagen om det inte passar. Och jag kommer inte ha massor av ungdomar (det är inget dagis jag startar). Om jag vill bygga 4 lgh så tar jag in 2 ungdomar som får en ritning som dom skall följa (nej inte en konstruktörsritning eller en arkitekt ritning, dom är onödigt komplicerade och ger ingen bra bild ) den ska vara enkel att läsa och förstå (hör gör dom flesta fel. om du ger mer info än du behöver blir det fel) Vill jag ha en väg som är 2700mm 2000 mm till höger om en sten så ritar jag den där, och hoppar över alla ÖH eller lutningar hit eller dit. jag gör så här bygg en väg här , den ska vara 2,7 M hög och 4 M bred så då var det mer klart än det andra exp. Sen tror jag att du aldrig vart med ungdomar när dom har något att vinna på det dom gör så
Citera
2024-05-01, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Skall du köpa konkursbon men ändå bygga nytt?
Du pratar om något jävla fårull som är närproducerat men senare så skall du åka till Polen bara för att det är billigare.
Skall du bygga kilometerlånga byggnader med hjälp av slangvattenpass?
Hur mycket böjer sig jorden på en kilometer?
Sedan tror jag inte kostnaden för ett bygge ligger i instrumentet för avvägning.
Om man nu inte skall ha det senaste ballaste lasergrejen för 100 kakor.

Varför inte bara bygga enkla hyddor av lera?

Du skjuter för högt. Ja virke och isolering blir när producerat. Men sen när det kommer till kök, bad, golv, fönster , dörrar och annat så blir det Polen. Kommer att köpa in en lastbil som konverteras till Biogas (30 % diesel 70%Biogas) då blir den miljöklassad Du kan ignet om slangvattenpass eller hur?

Skulle aldrig köpa en laser eller andra instrument för avvägning, sånt gör bara dom som vill stila för sin granne. Jag tror mer på tekn som Egypterna anv för att bygga, vi hade svårt att komma opå hur dom gjorde det för 4000 år sedan, det är väl ganska nyligen vi kom på hur dom gjorde. Eller varför inte Romarna och hur dom gjorde sina väggar (dom anv inte heller laser) så allt går om man tittar lite (jag byggde vårt sommarhus för 97.000 kr + tomt med hjälp av slangvatten pass, jag fick en höjd differens på 5 mm per 12 m diagonal. Så litar på slang mer än laser.
Lera är svårt att få tag på med rätt kemi. Tippar på at du ville vara lite ironisk, det får du vara i och med att du inte förstår bättre
Citera
2024-05-02, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thermoskydd
Du skjuter för högt. Ja virke och isolering blir när producerat. Men sen när det kommer till kök, bad, golv, fönster , dörrar och annat så blir det Polen. Kommer att köpa in en lastbil som konverteras till Biogas (30 % diesel 70%Biogas) då blir den miljöklassad Du kan ignet om slangvattenpass eller hur?

Skulle aldrig köpa en laser eller andra instrument för avvägning, sånt gör bara dom som vill stila för sin granne. Jag tror mer på tekn som Egypterna anv för att bygga, vi hade svårt att komma opå hur dom gjorde det för 4000 år sedan, det är väl ganska nyligen vi kom på hur dom gjorde. Eller varför inte Romarna och hur dom gjorde sina väggar (dom anv inte heller laser) så allt går om man tittar lite (jag byggde vårt sommarhus för 97.000 kr + tomt med hjälp av slangvatten pass, jag fick en höjd differens på 5 mm per 12 m diagonal. Så litar på slang mer än laser.
Lera är svårt att få tag på med rätt kemi. Tippar på at du ville vara lite ironisk, det får du vara i och med att du inte förstår bättre

Varför kommer du med personliga påhopp när jag ställer frågor?
Är det inte bättre att svara på dessa än att försöka trycka ner mig som person?

Så du vägrar befatta dig med optiska instrument för avvägning för att...?
Ja det fungerar med slangvattenpass, men hur noga vill du ha det?
Det finns en anledning att man slutade använda dessa för att gå över till optiska instrument för över 100 år sedan.

Det som fungerar i Egypten kanske inte fungerar här.
Med vinter o kallt o senare sommar o varm, så rör sig material väldigt mycket här.
Så vitt jag vet är lerhyddor inte speciellt vanligt i Sverige och således inte en beprövad metod här.
Vill du experimentera så är det helt okej men skulle jag satsa så mycket tid och pengar som ett husbygge innebär så skulle jag personligen köra med beprövade metoder.
Citera
2024-05-05, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Varför kommer du med personliga påhopp när jag ställer frågor?
Är det inte bättre att svara på dessa än att försöka trycka ner mig som person?

Så du vägrar befatta dig med optiska instrument för avvägning för att...?
Ja det fungerar med slangvattenpass, men hur noga vill du ha det?
Det finns en anledning att man slutade använda dessa för att gå över till optiska instrument för över 100 år sedan.

Det som fungerar i Egypten kanske inte fungerar här.
Med vinter o kallt o senare sommar o varm, så rör sig material väldigt mycket här.
Så vitt jag vet är lerhyddor inte speciellt vanligt i Sverige och således inte en beprövad metod här.
Vill du experimentera så är det helt okej men skulle jag satsa så mycket tid och pengar som ett husbygge innebär så skulle jag personligen köra med beprövade metoder.

Jag kör med beprövad metoder, dessutom har jag aldrig sakt att jag ska ha lera som byggmet.. Jag byggde vårt hus med hjälp av gammal dags metoder , och det har funkat hur bra som hälst.
PS var inte meningen att komma med personliga påhopp eller andra kränkningar.
Blir lätt så nät jag inte blir tagen på allvar
Citera
2024-05-05, 18:36
Medlem
Strulet du kommer ha med att översätta all polska certifikat inför startbeskedet eller slutsamrådet kommer vara en mardröm mångdubbel så dyr som att köpa direkt i sverige.
För att inte tala om mardrömmen att ha arbetslednings- och arbetsmiljöansvar för 'praktikanterna' på ditt bygge.
Citera
2024-05-07, 09:53
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Bara som jag tror och lite vad "dom givit mig för intryck" med rätt motivation kan dom flytta berg, vuxna skriker direkt på facket eller lagen om det inte passar. Och jag kommer inte ha massor av ungdomar (det är inget dagis jag startar). Om jag vill bygga 4 lgh så tar jag in 2 ungdomar som får en ritning som dom skall följa (nej inte en konstruktörsritning eller en arkitekt ritning, dom är onödigt komplicerade och ger ingen bra bild ) den ska vara enkel att läsa och förstå (hör gör dom flesta fel. om du ger mer info än du behöver blir det fel) Vill jag ha en väg som är 2700mm 2000 mm till höger om en sten så ritar jag den där, och hoppar över alla ÖH eller lutningar hit eller dit. jag gör så här bygg en väg här , den ska vara 2,7 M hög och 4 M bred så då var det mer klart än det andra exp. Sen tror jag att du aldrig vart med ungdomar när dom har något att vinna på det dom gör så
Okej du har ALDRIG varit i närheten av dagens ungdomar det hör jag…

Förstå mig rätt när jag på riktigt hör saker som: (och det här är dagens sanning, jag önskar jag hittade på det här, men det är tyvärr faktiskt sant)

Ungdom på random arbetsplats jag arbetar på - Alltså…fan…varför betalar du för maten på foodora?

Jag: ”Alltså…hur menar du? Det är väl klart jag betalar, hur ska jag annars få maten från Foodora tänkte du?”

Ungdom: Alltså gamla jävla gubbe, har du aldrig hört talas om ”Klarna”…*skrattar och slår sig på riktigt för pannan* när du använder -Klarna- är det gratis gamla jävla stofil!!

Jag - …..Eeehhhummm…..Vaaaad-fan-sa-idioten-nu?!? Gratis?? PÅ KLARNA!?!

Ungdom: Alltså är du helt jävla reeet gubbe?? (jag antar det är en kortning på ”retard”) Hur svårt kan det vara?!? Du väljer -Klarna- och sen kommer maten och inga pengar dras från ditt konto…alltså ska jag hålla fabbo i handsingen när han beställer?!?

Jag tänker…det här är ett jävla prank, han spelar in en Tik-Tok eller dylikt, han måste…INGEN människa kan vara så jävla korkad!!

Två månader senare visade det sig att ”Amadeus” och ”Frank” (alla heter jävlar som de vore 95 år gamla och har färdtjänst), två av vår framtids ljusa jävla hopp och stora tänkare (det är fan ett under att de inte knyter ihop sina skor med varandra på morgonen, eller har kardborre istället) inte bara trodde Klarna delade ut gratis mat, saker som ränta var också helt obekant, man ansåg dessutom att låna 45.000 på snabblån, det är ett superduper sätt att få ett ”förskott på lönen”, det stod ju FAKTISKT att de kunde betala tillbaka om 3 månader, de var dessutom mäkta upprörda över att de fick lova att betala en mycket högre summa än det ”förskott” de fått…
Å ni skulle vart med när en dag så slog krediten i taket på klarna…alltså bara den diskussionen mellan dessa två hjältar….

Ungdom: - Alltså…Frallan.. (Frank alltså)…min Klarna har pajat, kan fan inte köpa mat idag…funkar din Frallan?

(”Frallan’s” funkade fin-fint! Så istället för att ja..fundera på varför Amadeus klarna var ”trasigt” så fortsätter man att köpa lunch och middag för två på Frallans klarna-konto…hjältarna hade köpt käk på Foodora för 25K var när Frallans klarna också gick ”sönder”, alltså telefonsamtalet när de ringa Klarna önskar jag att jag hade spelat in…jag hade blivit miljardär på alla visningar…)

Å det här är ingenting ovanligt…

(Grabbarna tyckte dessutom att jag var jävligt ofräsch som åt ”svettig matlåda” så ofta, var ju mycket bättre att köra Foodora varje dag…så jävla ”old” av mig att göra så jue…)

Jag hade en sommarjobbare vars mamma ringde och förklarade att hon inte kunde jobba, för det var ju dels så tidiga morgnar (vi började klockan 09:30 på det stället), hennes vackra, speciella och underbara diamant till dotter tyckte om att sova ut, så hon frågade på ärligt allvar ifall vi kanske kunde göra ett undantag och låta henne ha lite ”flex” och kanske ibland komma in vid 10:15, ibland 10:30…men hon skulle försöka sitt bästa att komma 09:30 och det är väl ändå det som räknas? Att göra sitt bästa? Det är väl det vi lär våra barn??!

Jag förklarade att hennes ”diamant” nog mer var en bajskorv och att hon kunde stanna i sin säng och aldrig någonsin komma in alls..

Då började ”mamma” gråta…

Och sen skrika…

Jag la på…
Senast redigerad av Ladida 2024-05-07 kl. 09:56.
Citera
2024-05-07, 10:04
Medlem
Ladidas avatar
Tilläggas: Ungdomar idag tror redan de har ”vunnit”..

Det är självklart att man ”får” en lägenhet bara när man är ”vuxen”, annars fixar ”mammi” och ”pappi” den åt dem.
Körkort ”får” man, samma med kläder och mat och allt annat skit.

En unge hade sin morsas AmEx, jag frågade lite perplex när ungen köpte in runda på runda när vi var på krogen i den stad där vi jobbade ifall det inte fanns nån gräns på kortet?

- Skiter väl la jag i, det är inte ens mitt kort, det där är la morsan problem och huvudvärk!

Jamen ursäkta MIG så förbannat mycket…

Ifall du ska ha nån unge som ska ”vinna” någonting på det där bygget så är det inte vita, svenska barn varje fall…
Det måste vara ett svart barn från brinnande svält och krig, svenska jävla barn är bortskämda, äckliga fitt-barn.

Å det sorgliga är…att det är min jävla generation som ställt till det här, förstår inte hur vi kan ha misslyckats så fatalt jävla mycket…

”Deltagande pris”, ”lekhjälm på dagis”, ”alla har en diagnos”, etc etc…

Nä fy fan!
Citera
2024-05-07, 10:23
Medlem
Ladidas avatar
Citat:

Du glömde de 40-50.000 slavar som gick åt och dog när dom ”byggde effektivt” back in the day.

År 1900 var medellivslängden i världen 32 år gammal, jag undrar varför det var så?
Kan det varit för att allting var så sjukt mycket smidigare och bättre då?

Eller så…kanske det INTE var det!!

Och NEJ din svampätande jävla braj-hippe, man har INTE ett laserpass för att ”impa på grannen”, man har det för det går hundra gånger snabbare än att du ska springa runt där med ditt ”slangvattenpass”…

På riktigt…det finns en anledning varför vi gör som vi gör nu för tiden…det var INTE bättre förr..
”Ahmen dom byggde Pyramider utan lyftkran jöh!!”

Ovanpå en stoooor jävla hög med slavars döda kroppar ja, men jag börjar förstå hur du ska göra för att få något vettigt ur ungdomarna nu..
Dom ska bli landfyllnadsmassa, alltså deras lik menar jag…!!

För det är ungefär det som de duger till..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in