Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-28, 12:06
  #1
Medlem
Hej hej!
Som de flesta har jag Word installerat på min dator. Det funkar väl bra om man bara skriver en text rakt upp och ner, men om börjar använd rubriker, försöker sig på att koppla dem till en innehållsförteckning o.dyl. blir det ofta problem. Rubrikerna hoppar omkring, den får för sig att hela stycken är rubriker, och vissa rubriker saknas i innehållsförteckningen.
Jag undrar därför om det finns något bättre fungerande ordbehandlingsprogram som man kan använda för helt vanliga texter?
Citera
2024-04-28, 12:19
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Kalla mig konstig, men jag tycker Wordpad som medföljer Windows till ver 10, är helt ok att jobba med.
https://en.wikipedia.org/wiki/WordPad

Om du har Windows 11 kan man titta på alternativ, som Jarte, som verkar vara Wordpad i botten.
https://www.jarte.com/
Citera
2024-04-28, 12:27
  #3
Medlem
Kantarellgudens avatar
Testat google docs?
Citera
2024-04-28, 12:37
  #4
Medlem
OtherBarrys avatar
OpenOffice är dugligt. Även LibreOffice funkar.
Citera
2024-04-28, 12:38
  #5
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aftonande
Hej hej!
Som de flesta har jag Word installerat på min dator. Det funkar väl bra om man bara skriver en text rakt upp och ner, men om börjar använd rubriker, försöker sig på att koppla dem till en innehållsförteckning o.dyl. blir det ofta problem. Rubrikerna hoppar omkring, den får för sig att hela stycken är rubriker, och vissa rubriker saknas i innehållsförteckningen.
Jag undrar därför om det finns något bättre fungerande ordbehandlingsprogram som man kan använda för helt vanliga texter?
Låter mer som ett handhavandefel. Självklart kan du använda en enklare ordbehandlare (Google Docs är bra), men om du ändå kommer använda lite mer avancerade funktioner (innehållsförteckning etc) så kommer samma problem att uppstå (om funktionen ens finns i den enklare ordbehandlaren).

Jag föreslår att du, innan du byter ordbehandlaren enbart av denna orsak, sätter dig in i dispositionsläget där man i Word kan säkerställa att den interna formateringen blir rätt så att innehållsförteckningen också blir rätt.
Citera
2024-04-28, 13:19
  #6
Medlem
Niggerss avatar
LibreOffice 24.2.2 , kostar inte en krona. WordPerfect finns tydligen kvar, kanske inte i Sverige så populärt men ändå.
__________________
Senast redigerad av Niggers 2024-04-28 kl. 13:22.
Citera
2024-04-28, 13:21
  #7
Avstängd
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
OpenOffice är dugligt. Även LibreOffice funkar.

Den lokala FOSS-smurfen som hoppar in här. Använd verkligen verkligen inte OpenOffice det är ett sedan länge dött projekt utan stöd för tusen och en olika varianter men eftersom det fastnat som klamydia på olika bloggar som tips så zombiepromenerar projektet av sig själv. Det är ett enormt säkerhetshål.

Libreoffice, Onlyoffice, Collabora Online är tio resor bättre alternativ. Eller dom ÄR alternativ.

(Notera att Onlyoffice är gratis men inte öppen källkod)
Citera
2024-04-28, 13:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Den lokala FOSS-smurfen som hoppar in här. Använd verkligen verkligen inte OpenOffice det är ett sedan länge dött projekt utan stöd för tusen och en olika varianter men eftersom det fastnat som klamydia på olika bloggar som tips så zombiepromenerar projektet av sig själv. Det är ett enormt säkerhetshål.

Libreoffice, Onlyoffice, Collabora Online är tio resor bättre alternativ. Eller dom ÄR alternativ.

(Notera att Onlyoffice är gratis men inte öppen källkod)
Open Office fungerar utmärkt och uppdateras.
Citera
2024-04-28, 13:31
  #9
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
LibreOffice:
https://sv.libreoffice.org/
Citera
2024-04-28, 13:43
  #10
Medlem
Tack för alla tips! Jag ska prova något av alla alternativ. Till den som talade om "handhavandefel": Nej, det är inte handhavandefel, inte beträffande innehållsförteckningen i alla fall. Jag har skapat innehållsförteckningar i Word flera gånger, och trots att rubrikerna är formaterade som rubrik kommer inte alla med. Så är det alltid.
Citera
2024-04-28, 14:39
  #11
Medlem
newsfilters avatar
Vill du steppa upp ett steg kan du alltid prova LaTeX, exv. via https://www.overleaf.com/

Man får mer kontroll över alla element i texten (ja, sure, man kan ta fram all kod i Word också men det är jävligt bökigt), men det är lite krångligare än word att lära sig. Dock mycket bättre när man kan det
Citera
2024-04-28, 14:59
  #12
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Den lokala FOSS-smurfen som hoppar in här. Använd verkligen verkligen inte OpenOffice det är ett sedan länge dött projekt utan stöd för tusen och en olika varianter men eftersom det fastnat som klamydia på olika bloggar som tips så zombiepromenerar projektet av sig själv. Det är ett enormt säkerhetshål.

Libreoffice, Onlyoffice, Collabora Online är tio resor bättre alternativ. Eller dom ÄR alternativ.

(Notera att Onlyoffice är gratis men inte öppen källkod)

OpenOffice 4.1.15 släpptes december 23...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback