• 1
  • 2
2024-04-28, 11:06
Medlem
GustavAdams avatar
Vad har ni för erfarenhet av elcyklar?
Finns det cyklar som fungerar i ur och skur?
Visavi vilka märken/modeller är en ren mardröm och bara strular?
Citera
2024-04-28, 11:08
Medlem
De bästa skulle jag väl säga är de där fatbiksen alla kriminella åker runt på..

Varför? Jo de går skitfort och man undkommer ju tydligen snuten med dessa..

Nackdelen? Man ser ut som en kriminell.
Citera
2024-04-28, 11:58
Medlem
kyrkstockens avatar
Mest kraft i nM får man med mittmotor.

Crescent har haft enorma problem med mjukvaran.

Batteridoktorn har påtalat att ecoride har många nöjda kunder.
Citera
2024-04-28, 12:03
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Vad har ni för erfarenhet av elcyklar?
Finns det cyklar som fungerar i ur och skur?
Visavi vilka märken/modeller är en ren mardröm och bara strular?

Elcyklar är inne på minst 10:e generationen , och man har lärt sig att konstruera vädertåliga motorer. Jag har själv 2 cyklar. En med mittmotor och en med baknavsmotor. Båda på 750w (Jag vill komma fram lite fortare än de lagliga 250w) åkte året om. I djup snömodd och hällande regn. Fast jag har varit noga med att ta upp cykeln till lägenheten för att låta torka ur ordentligt då och så. Fast det gäller för alla cyklar. Står dom ute året om utan ens regnskydd då får man rätt snabbt en skabbig cykel med problem som kärvande vajrar till växlar och broms och rostande metalldelar
Än så länge efter 2 års drift inga problem.
Köper du en märkescykel med Bosch eller Shimano steps motor så har du ju garanti . Fast då är de också automatisk stöldbegärliga premiumcyklar , som kanske behöver försäkras (beroende hur du bor)
Citera
2024-04-28, 12:48
Medlem
godboys avatar
Jag skulle väl säga att de där RAW-bikes vekar vara pålitliga och drifttåliga. De lär dock vara stöldbegärliga så att alltid alltid låsa fast med dubbla rediga lås är det som gäller, aldrig fuska med det.
Citera
2024-04-28, 12:55
Medlem
Köp ingen El-cykel i Sverige Jämfört med tex tyskland har vi samma eller högre priser och några år äldre teknik och kapacitet på batterierna (vilket är det som kostar mest)

bosch 750 batterier är tex standard på highend cyklar i tyskland här säljs fortfarande 500 som övergavs för många år sen.

I Sverige får du en 3-4 år gammal basmodell för priset av en splitter ny premium modell i Tex tyskland Trots dålig krona och med frakt inräknat.

Är du mest ute efter något enkelt typ om du sneglar på ecoride och liknande så är de lika bra att beställa från kina direkt eller varför inte bygga om en schysst kärringhoj till elhoj
Citera
2024-04-28, 17:07
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Köp från Tyskland som andra skrev. Tyvärr e svenska kronan bajs men de finns inge i göra oavsett för inget kommer från Sverige.

Köp inte giant eller sånt som e svårt o serva. De finns massa superstark o coola märken men om de inte är typ bosh elr shimano så ere svårt me verkstäder osv om något pajjar.

Ja köper ofta mtb hojjar o sätter på street däck. Men egentligen bättre o ha en hojj me mindre vikt. Många har ju billiga kines-hojjar nuförtiden som går i typ 28-29km/h
Allt beror på VAD man vill ha. Vill du kunna köra i skogen ska du ju ha mittmotor.
Citera
2024-04-28, 20:00
Medlem
Jag skulle vilja ha en robust citybike på med minst 500 watt men helst upp mot 750-1000 watt motor som är typad för 25 km/h men att den går 35 km/h från fabrik
Citera
2024-04-28, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Jag skulle vilja ha en robust citybike på med minst 500 watt men helst upp mot 750-1000 watt motor som är typad för 25 km/h men att den går 35 km/h från fabrik
Köp en vanlig elcykel och släng på en box, min Haibike med https://www.elcykeltrim.se/volspeed-...maha-pw-x/sev3 driver upp till 45 km/tim (sen hinner man inte med att trampa).
Citera
2024-09-02, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jag har själv 2 cyklar. En med mittmotor och en med baknavsmotor. Båda på 750w

Vad har du för tillverkare och modell på cyklarna? Tittar själv efter en elfatbike med baknavsmonterad motor. Vad ska man akta sig för?
Citera
2024-09-03, 08:28
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bzzzre
Vad har du för tillverkare och modell på cyklarna? Tittar själv efter en elfatbike med baknavsmonterad motor. Vad ska man akta sig för?

Allt är tillverkat i kina och importeras till Sverige av div. småentreprenörer som säljer cyklarna på Blocket (främst)
Då det inte finns att få tag på "vanliga" cykelaffärer.
Men det blir ganska billigt ( de kostar ca. 17-18k)
Kvaliteten är tillräckligt på alla , de tål svenskt klimat. Är ute och cyklar året runt 3 mil om dagen också i snöslask, och har inte krånglat än efter 3 år.
Citera
2024-11-17, 12:44
Medlem
pskevots avatar
https://cdon.se/produkt/shengmilo-mx...xoC22wQAvD_BwE

Nackdelar/fördelar med denna cykel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto