2024-04-10, 07:00
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Swedbank tipsade mig om att skaffa nationellt id eller pass för det kommer snart bli så att man alltid kommer behöva både det och bankID för att kunna göra bla större överföringar.

Hur har dom tänkt att det ska fungera för dom utländska medborgare som varken kan ha svenskt pass eller nationellt id-kort...
Citera
2024-04-10, 07:37
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Vad skulle den saken ha med en svensk bank att göra? Det gäller ju som ID i Sverige.

Bara om det är utfärdat innan 30 juni 2023, körkort utfärdade där efter uppfyller inte säkerhetskraven för id-handlingar.
Citera
2024-04-10, 07:39
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Hur har dom tänkt att det ska fungera för dom utländska medborgare som varken kan ha svenskt pass eller nationellt id-kort...

Även de flesta utländska pass och nationella id-kort utfärdade i EU har NFC, så inget problem. Då är det värre att de flesta svenska system är skapade kring personnummer istället för födelsedata.
Citera
2024-04-10, 07:45
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askum
Det är nog väldigt många svenskar som inte vet att körkortet inte duger längre, jag var länge en av dem.

För ett tag sen lade jag till ID-handling i Bank-ID-appen (med hjälp av passet).

Men vet inte riktigt när man har användning för det – någon som faktiskt vet när det skulle det duga istället för Nationellt ID-kort?

Brukar använda den när jag hämtar ut paket
Citera
2024-04-10, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Reglerna att körkortet inte gäller som id kort började gälla redan 2023 i Sverige. Så det är redan spikat.

Kanske för banker, men när jag hämtar ut paket, får leverans till dörren där ID måste visas osv så funkar fortfarande körkort fint. Nåt annat använder jag inte körkortet till.

Hade gärna skaffat ett nationellt ID-kort om jag slapp besöka polisen och deras enorma köer samt slapp betala den hutlösa avgiften på 500 kr numera.

Eftersom jag ännu inte stött på någon situation där varken körkort eller mobilt bank-ID funkar, så känns det som 500kr kastat i sjön. Pass har jag, men har utgått och tänker inte skaffa något nytt pass förrän jag vet att jag har någon resa planerad.
Citera
2024-04-10, 09:16
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Kanske för banker, men när jag hämtar ut paket, får leverans till dörren där ID måste visas osv så funkar fortfarande körkort fint. Nåt annat använder jag inte körkortet till.

Hade gärna skaffat ett nationellt ID-kort om jag slapp besöka polisen och deras enorma köer samt slapp betala den hutlösa avgiften på 500 kr numera.

Eftersom jag ännu inte stött på någon situation där varken körkort eller mobilt bank-ID funkar, så känns det som 500kr kastat i sjön. Pass har jag, men har utgått och tänker inte skaffa något nytt pass förrän jag vet att jag har någon resa planerad.

Nationellt ID-kort är guld värt om man reser mycket i Europa. Väldigt skönt att slippa dra med sig passet så fort man ska någonstans. Inom Sverige räcker dock körkortet väl.
Citera
2024-04-10, 09:32
Medlem
immenhusens avatar
Körkort är ju inget ID-kort i sak, utan ett bevis på att du får framföra ett fordon utifrån specificerad klass. Inget hindrar dig från att gå till Polisen och anskaffa ett nationellt ID-kort, som dessutom har samma status som ett pass inom EU. Kostar inte många hundralappar och är färdigt inom en vecka.

/AI
Citera
2024-04-10, 09:36
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Inom Sverige räcker dock körkortet väl.

Förhoppningvis inte länge till. Sedan ett tiotal år tillbaka söker man strama upp det missförstådda bruket av körkort såsom nationellt ID-kort.

/AI
Citera
2024-04-10, 09:38
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Varför tog du isåfall upp att ” Reglerna att körkortet inte gäller som id kort började gälla redan 2023 i Sverige. Så det är redan spikat”?
Och jag tror du har fel.

För att körkortet gäller inte som id handling på banken, då det var banken det pratades om. Tydligen så var det redan 2022.
Så här står det.

-Från och med år 2022 ska bankerna endast godta id-handlingar som har utfärdats av Polismyndigheten, det vill säga pass och nationellt id-kort, enligt id-kortsutredningens förslag. Körkortet ska inte längre vara en statlig id-handling, eftersom det inte uppfyller tillräckliga säkerhetskrav.
Citera
2024-04-10, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
För att körkortet gäller inte som id handling på banken, då det var banken det pratades om. Tydligen så var det redan 2022.
Så här står det.

-Från och med år 2022 ska bankerna endast godta id-handlingar som har utfärdats av Polismyndigheten, det vill säga pass och nationellt id-kort, enligt id-kortsutredningens förslag. Körkortet ska inte längre vara en statlig id-handling, eftersom det inte uppfyller tillräckliga säkerhetskrav.
Och det är bara ett förslag, som det står i ditt citat.
Visa gärna vilka ikraftträdda regler du syftar på.
Citera
2024-04-10, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Bara om det är utfärdat innan 30 juni 2023, körkort utfärdade där efter uppfyller inte säkerhetskraven för id-handlingar.

Källa på det?
Citera
2024-04-10, 10:28
Medlem
För att erhålla mobilt BankID hos Skandiabanken behöver man inte ett nationellt ID-kort eller pass, även om detta är att föredra.

Istället kan man använda sitt vanliga körkort som identifikation.

Processen inleds genom att man kontaktar Skandiabankens kundtjänst, som tillhandahåller ett identifieringsunderlag. Detta dokument fyller man i, kopierar tillsammans med sitt körkort och skickar sedan tillbaka till banken. Efter att ansökan har behandlats, vilket normalt tar cirka fem arbetsdagar, kommer man att kunna ladda ner och installera mobilt BankID på sin mobiltelefon. Det är också möjligt att installera mobilt BankID på andra enheter, exempelvis en surfplatta utan NFC-funktion, under den månad tjänsten är öppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in