Citat:
Ursprungligen postat av
mhn
Tack för svaret! Jobbar du fortfarande som kock? Om inte, vad var det som fick dig att byta yrkesbana? Om du fortfarande är kock, tror du att du kommer fortsätta att jobba som det i många år till? Hur är det med förslitningsskador och liknande, är det vanligt?
Har du sett någon av TV-serierna
Boiling Point eller The Bear? Om vi bortser från dramat, hur realistiskt tycker du att dessa serier skildrar hur det är att arbeta i köket på en restaurang?
Jo jag jobbar fortfarande som kock!
Tror jag kommer fortsätta så länge jag orkar och vill. Jag har ofta kul på jobbet tack vare kollegorna. Man kommer varandra nära och har oftast bra skön jargong i köken.
Säg att du jobbar på ett konferensställe och ska göra en lunchbuffé med en kollega, att börja tidigt på morgonen med kaffe, lite musik och prata och plocka fram det som behövs till maten i lugn och ro och sätta igång och koka sås, steka kött eller fisk eller vad det är, och allt går bra medan den andra kocken eller kallskänkan fixar med salladsbuffén efter eget huvud och sen på eftermiddagen hinna förbereda inför morgondagen, kanske skala och skära grönsaker, klyfta potatis eller stycka köttet som behövs, det är en ganska härlig dag.
Förslitningsskador är vanliga, har flera kockvänner med problem och som har gjort diverse operationer. Rygg, nacke, armar slits. Väldigt många slutar jobba på a la carte-restauranger när dom är runt 30 och börjar på lunchställen eller skolor, mer storhushåll alltså.
Gäller att använda dom hjälpmedel som finns och tänka ergonomiskt i köket. Sånt skiter man i när man är ung men det leder bara till problem senare!
Boiling point var längesen jag såg men det händer väl i värsta fall att det är så där, men inte vanligt i Sverige. Tycker det är bra ordning på svenska köksarbetsplatser och dom flesta vill bara att allt flyter på bra.
A la carte-restauranger händer det mycket mer på än lunch/storkök, oftast mer adrenalin och saker som kan gå fel. Det kan vara som att spela en intensiv fotbollsmatch varje kväll.