Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-18, 01:33
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Stressigt och dåligt betalt.
Blir du chef kan du tjäna 40-50k
Jobbar du som mellan chef har du mellan 30-40k i månaden.
Vanlig spis krigare får väl 25-28k. inte fy skam för ett anställt hantverksyrke.
Öppnar man sedan eget blir man bra betald om man vet vad man gör.
Citera
2024-12-18, 01:35
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Roligt men slitsamt yrke. Du träffar enormt mycket intressanta människor på restaurang. Man känner att man lever mer när man jobbar inom restaurang. Värt en chans, finns YU på 1-2 år med stor del praktik.
Citera
2024-12-18, 07:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Jag har jobbat nu k 1 och 1/2 år konstans helger och kvällar från 14:00-22:30. Så jobba helger eller aldrig ledig en lördag gör mig inget.

Men motivationen till att bli kock är för att stämningen i arbetet verkar riktigt nice. Förutsatt att man jobbar i ett bra team, jag saknar den känslan i arbetet. Också den, för att folk som jobbar i restauranger verkar vara prestigelösa och drivs inte av att ställa normer för folk i sin vardag liksom mer avslappnade personer.
Det finns jobb som är mindre stressiga, lika eller bättre lön, där du inte får förslitningsskador och där du inte behöver jobba lördag kväll men där det samtidigt är trevlig stämning.
Citera
2024-12-18, 12:23
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Det finns jobb som är mindre stressiga, lika eller bättre lön, där du inte får förslitningsskador och där du inte behöver jobba lördag kväll men där det samtidigt är trevlig stämning.

Ah, men vet inte om industrin lockar så mycket. Får se 😅
Citera
2024-12-19, 10:34
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Blir du chef kan du tjäna 40-50k
Jobbar du som mellan chef har du mellan 30-40k i månaden.
Vanlig spis krigare får väl 25-28k. inte fy skam för ett anställt hantverksyrke.
Öppnar man sedan eget blir man bra betald om man vet vad man gör.

Jag är inte chef nu och tjänar mer än ovan. Tack men nej tack. Håller mig borta från resturangbranchen, det är verkligen bara skit.
Citera
2024-12-20, 12:52
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Jag är inte chef nu och tjänar mer än ovan. Tack men nej tack. Håller mig borta från resturangbranchen, det är verkligen bara skit.
Pengar är verkligen inte "allt"
Lagar och serverar gärna jon som dig för jag förstår att folk är griniga när dom är hungriga, man gör folk en tjänst när man gör dom nöjda.
Dessutom lever ni flesta tråkiga falska liv, man skrattar ofta åt er, samtalsämnena, förändringen från entren till efterrätten, att en människa träder fram. Men fyller era magar och ger er wow känslor. Sen dricker man massa sprit och har humor utan tak, man träffar ena livsödet efter det andra.
Smaklig spis och God Jul.
Citera
2024-12-22, 17:40
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Pengar är verkligen inte "allt"
Lagar och serverar gärna jon som dig för jag förstår att folk är griniga när dom är hungriga, man gör folk en tjänst när man gör dom nöjda.
Dessutom lever ni flesta tråkiga falska liv, man skrattar ofta åt er, samtalsämnena, förändringen från entren till efterrätten, att en människa träder fram. Men fyller era magar och ger er wow känslor. Sen dricker man massa sprit och har humor utan tak, man träffar ena livsödet efter det andra.
Smaklig spis och God Jul.

Ok? Var ingen som frågade om din åsikt grabben. Fortsätt serva mat åt mig. Jag är glad du trivs med ditt yrke, det påverkar verkligen inte ditt vardagliga liv alls, eller hur? Pengar är allt, och restaurangbranschen erbjuder inte det.
Citera
2025-02-01, 15:12
Medlem
mhns avatar
Hur svårt är det att bli kock? Det är så många aspekter av matlagning som man måste bemästra: sautering, pochering, kunna steka/grilla en köttbit precis lagom till matgästens önskemål (rare, medium rare, medium osv), bräsering, tillreda ett stort antal olika såser från scratch (såklart utan att den skär sig), bakning, osv osv.

Detta är ju inget man lär sig genom att läsa en kokbok, man måste praktiskt öva på alla dessa aspekter, och kanske krävs det 100 försök (eller mer) innan man får in snitsen att t ex bräsera en oxkind. Jag tvivlar på att man får så många försök på sig när man går en kockskola, så det blir väl att öva hemmavid antar jag tills alla tekniker sitter.

Jag funderar på att gå en vuxenutbildning för att bli kock. Har hittat några som är på runt ett år, men räcker det verkligen? Jag antar att man inte på långa vägar är fullärd när utbildningen är klar utan fortsätter som en lägre rangs kockassistent i ett antal år innan man kan bli en riktig kock, stämmer det?

Jag börjar absolut inte från noll, jag har lagat min egen mat sedan jag flyttade hemifrån för sisådär 30 år sedan, och är hyfsad i köket. Men jag tvekar ändå lite, det verkar vara en svår konst att bli kock, men jag tycker om att laga mat och har intresset. Nu talar jag inte om att bli kock på någon tre-stjärnig Guide Michelin-restaurang som serverar sju-rätters, utan till en början på en ordinär lunchrestaurang.
Citera
2025-02-01, 15:42
Medlem
Kanastras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Hur svårt är det att bli kock? Det är så många aspekter av matlagning som man måste bemästra: sautering, pochering, kunna steka/grilla en köttbit precis lagom till matgästens önskemål (rare, medium rare, medium osv), bräsering, tillreda ett stort antal olika såser från scratch (såklart utan att den skär sig), bakning, osv osv.

Detta är ju inget man lär sig genom att läsa en kokbok, man måste praktiskt öva på alla dessa aspekter, och kanske krävs det 100 försök (eller mer) innan man får in snitsen att t ex bräsera en oxkind. Jag tvivlar på att man får så många försök på sig när man går en kockskola, så det blir väl att öva hemmavid antar jag tills alla tekniker sitter.

Jag funderar på att gå en vuxenutbildning för att bli kock. Har hittat några som är på runt ett år, men räcker det verkligen? Jag antar att man inte på långa vägar är fullärd när utbildningen är klar utan fortsätter som en lägre rangs kockassistent i ett antal år innan man kan bli en riktig kock, stämmer det?

Jag börjar absolut inte från noll, jag har lagat min egen mat sedan jag flyttade hemifrån för sisådär 30 år sedan, och är hyfsad i köket. Men jag tvekar ändå lite, det verkar vara en svår konst att bli kock, men jag tycker om att laga mat och har intresset. Nu talar jag inte om att bli kock på någon tre-stjärnig Guide Michelin-restaurang som serverar sju-rätters, utan till en början på en ordinär lunchrestaurang.
Ett år räcker för att ta sig vidare, det viktigaste du tar med dig därifrån är livsmedelslagar och hygien och sånt, det är på arbetsplatsen man lär sig hur det går till att laga mat.
För mig så tog det nog ca 3 års arbete efter utbildningen innan jag kände att jag behärskade "allt", då hade jag jobbat på några olika ställen och sett tillräckligt med olika råvaror för att ha ett hum om det mesta.
SEN så gör alla ställen på olika sätt men det lär man sig på arbetsplatsen hur dom arbetar, kulturen där.
Bara man som ny lyssnar och kanske skriver upp hur det går till på just den arbetsplatsen så man minns.
Sen så är det ju så att vi som redan jobbar i kök förstår dom nya, då är man med lite mer och är tydlig, och som ny är det bättre att fråga än att göra själv och det blir fel.
Citera
2025-02-01, 16:22
Medlem
mhns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Ett år räcker för att ta sig vidare, det viktigaste du tar med dig därifrån är livsmedelslagar och hygien och sånt, det är på arbetsplatsen man lär sig hur det går till att laga mat.
För mig så tog det nog ca 3 års arbete efter utbildningen innan jag kände att jag behärskade "allt", då hade jag jobbat på några olika ställen och sett tillräckligt med olika råvaror för att ha ett hum om det mesta.
SEN så gör alla ställen på olika sätt men det lär man sig på arbetsplatsen hur dom arbetar, kulturen där.
Bara man som ny lyssnar och kanske skriver upp hur det går till på just den arbetsplatsen så man minns.
Sen så är det ju så att vi som redan jobbar i kök förstår dom nya, då är man med lite mer och är tydlig, och som ny är det bättre att fråga än att göra själv och det blir fel.
Tack för svaret! Jobbar du fortfarande som kock? Om inte, vad var det som fick dig att byta yrkesbana? Om du fortfarande är kock, tror du att du kommer fortsätta att jobba som det i många år till? Hur är det med förslitningsskador och liknande, är det vanligt?

Har du sett någon av TV-serierna Boiling Point eller The Bear? Om vi bortser från dramat, hur realistiskt tycker du att dessa serier skildrar hur det är att arbeta i köket på en restaurang?
Senast redigerad av mhn 2025-02-01 kl. 16:25.
Citera
2025-02-01, 17:24
Medlem
Kanastras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Tack för svaret! Jobbar du fortfarande som kock? Om inte, vad var det som fick dig att byta yrkesbana? Om du fortfarande är kock, tror du att du kommer fortsätta att jobba som det i många år till? Hur är det med förslitningsskador och liknande, är det vanligt?

Har du sett någon av TV-serierna Boiling Point eller The Bear? Om vi bortser från dramat, hur realistiskt tycker du att dessa serier skildrar hur det är att arbeta i köket på en restaurang?
Jo jag jobbar fortfarande som kock!
Tror jag kommer fortsätta så länge jag orkar och vill. Jag har ofta kul på jobbet tack vare kollegorna. Man kommer varandra nära och har oftast bra skön jargong i köken.
Säg att du jobbar på ett konferensställe och ska göra en lunchbuffé med en kollega, att börja tidigt på morgonen med kaffe, lite musik och prata och plocka fram det som behövs till maten i lugn och ro och sätta igång och koka sås, steka kött eller fisk eller vad det är, och allt går bra medan den andra kocken eller kallskänkan fixar med salladsbuffén efter eget huvud och sen på eftermiddagen hinna förbereda inför morgondagen, kanske skala och skära grönsaker, klyfta potatis eller stycka köttet som behövs, det är en ganska härlig dag.
Förslitningsskador är vanliga, har flera kockvänner med problem och som har gjort diverse operationer. Rygg, nacke, armar slits. Väldigt många slutar jobba på a la carte-restauranger när dom är runt 30 och börjar på lunchställen eller skolor, mer storhushåll alltså.
Gäller att använda dom hjälpmedel som finns och tänka ergonomiskt i köket. Sånt skiter man i när man är ung men det leder bara till problem senare!
Boiling point var längesen jag såg men det händer väl i värsta fall att det är så där, men inte vanligt i Sverige. Tycker det är bra ordning på svenska köksarbetsplatser och dom flesta vill bara att allt flyter på bra.
A la carte-restauranger händer det mycket mer på än lunch/storkök, oftast mer adrenalin och saker som kan gå fel. Det kan vara som att spela en intensiv fotbollsmatch varje kväll.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in