• 1
  • 2
2024-04-27, 20:00
Medlem
Citat:
En flyende bil körde på en polis mitt i centrala Göteborg, varpå polisen sköt mot fordonet.
– Vi har två gripna och de misstänks för mordförsök, narkotikabrott och grov vårdslöshet i trafik med mera, säger Fredrik Flyberg, vakthavande befäl vid polisregion Väst.

Strax efter klockan 18 på lördagen såg GP hur ett stort antal polisbilar med blåljus anlände till ett område nära påfarten till Hisingsbron.

De första uppgifterna från polisen gjorde gällande att det handlade om en bil som inte stannat vid en poliskontroll. Strax därefter spärrades ett område mellan Hisingsbron och Operan av och flera polisfordon stannade kvar på platsen.

– Det har varit ett kortare förföljande och vi har skjutit mot det här fordonet, säger Fredrik Flyberg, vakthavande befäl vid polisregion Väst.

Enligt Fredrik Flyberg är bakgrunden att polis försökte få stopp på bilen i Vasastan. Därefter inleddes en kortare biljakt och under denna ska en polis ha blivit påkörd av bilen. Vid Hisingsbron öppnade polisen eld mot fordonet, varpå det stannade. Där kunde man också gripa två män i 25-årsåldern som nu misstänks för flera brott. Bland annat mordförsök på polisen som blev påkörd, narkotikabrott, rattfylleri och grov vårdslöshet i trafik. Männen ska inte ha skadats i samband med skottlossningen.

Är de kända av polis sedan tidigare?

– Jag vill inte gå in på det, säger Fredrik Flyberg.

Under kvällen har polisen genomfört en brottsplatsundersökning vid påfarten till Hisingsbron. På bilder tagna av GP:s fotograf Olof Ohlsson kan man se flera kulhål i bilens front. Polisen har också markerat ut var det ligger hylsor på platsen.

Polisens skott mot bilen kommer enligt rutiner att utredas av särskilda åklagarkammaren.

Citerat från: https://www.gp.se/krim/polis-skot-mo...c-c08d09b2ecd6

Vad vet vi om det här?
Senast redigerad av GbgStateOfMind 2024-04-27 kl. 20:02.
Citera
2024-04-27, 20:12
Medlem
Namn och vild på gärningsmännen borde vara en självklarhet.
Citera
2024-04-27, 20:17
Medlem
barbiecues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Namn och vild på gärningsmännen borde vara en självklarhet.

Icke-skidåkare, jag var några bilar bort när det hände och såg när de grep en av dem. Bilen stoppades upp av alla köer som bildats vid rödljuset som är precis precis under spårvagnspåfarten till Hisingsbron. En ambulans var också på plats precis i samma veva, alla trodde att det var den som skulle fram så bilarna började flytta undan.
Citera
2024-04-27, 21:18
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barbiecue
Icke-skidåkare, jag var några bilar bort när det hände och såg när de grep en av dem.

Måst vara första gången någonsin som svensk polis skjuter mot blattar, om än bara varningsskott.
Hoppas på verkanseld nästa gång, samt att detta är ett trendbrott.
Citera
2024-04-27, 21:36
Medlem
Araber, afghaner eller somalier? Det är väl bara de populationerna som är dumma nog att ramma en polis.
Citera
2024-04-27, 21:53
Moderator
Parongatans avatar
Väldigt många av Göteborgs buskörande ekipage, framförs just nu av bland annat självgoda och egenkära araber och somalier. De kör fram och tillbaka kring citykärnan för att synas och visa upp sig. Många kör nyare och dyrare bilar. Allt från dyrare tyska premiumbilar till Volvos dyrare modeller.

Just den här elbilen är det troligen två stycken araber som kör vårdslöst och som om de ägde stan. Rödljus, trafikregler och andra människor, existerar inte. De kör som svin och skiter högaktningsfullt i alla andra än sig själva. Hoppas att det är dessa två vidriga existenser som äntligen åkt fast.

Jag kommer att kunna känna igen dem, när deras uppgifter blir offentliga - vilket det blir nu när de åkte dit och blev gripna. Blir spännande att se om det är rätt pulvergubbar som fick bita i gräset.
Citera
2024-04-27, 21:54
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Hur gick det för den påkörda polisen?
Hoppas att hen klarat sig lindrigt.
Dessa jävla apor som glider omkring i stan och ser äckliga ut i sina bögbilar (de har dem för att impa på sina broshor som får bånge)
Dessa bög-i-bil är alltid kriminella.
Citera
2024-04-28, 01:09
Moderator
Parongatans avatar
Jag såg precis att bilen är en hyrbil från Hertz. Så det är troligen inte samma killar som jag tänkte på. Å andra sidan är stan numera full av idioter som kör hänsynslöst och rejält illa.

Blir intressant att se vilka de båda raketläkarna är, när det blir rättegång.
Citera
2024-04-28, 01:19
Medlem
Ingen som vet något mer eller fan va dött
Citera
2024-04-28, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CykaBlyat123
Ingen som vet något mer eller fan va dött

Detta är tyvärr standard i Göteborgstrådar. Inte ens dubbelmord skapar så värst mycket intresse. Brottet måste verkligen sticka ut för att vara intressant.
Citera
2024-04-28, 11:17
Medlem
b00b00s avatar
Göteborgspolisen är bättre på att knipa käft.
Citera
2024-04-28, 14:03
Hur gick det med de beskjutna djuren? Fick de avlivas på plats? Någon som vet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in