• 1
  • 2
2024-04-27, 12:57
Medlem
Kristofer.s avatar
Som rubriken lyder, låt säga jag kör en vanlig portscan på 250k ip-nummer, vem skulle kunna upptäcka just det, och upprätthålla en anmälan, min isp? Och vad skulle straffskalan vara?
Skrämmande vad mycket som ligger öppet

Mvh
Citera
2024-04-27, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristofer.
Som rubriken lyder, låt säga jag kör en vanlig portscan på 250k ip-nummer, vem skulle kunna upptäcka just det, och upprätthålla en anmälan, min isp? Och vad skulle straffskalan vara?

Mvh

För en som är lite nyfiken, vad innebär detta och vad kan en tjäna på det?
Citera
2024-04-27, 13:08
Medlem
Highfashions avatar
Jag är tveksam på om det ens är olagligt?

Jag vet att ISP ofta har policy emot sådant men det enda straffet blir då att dom avslutar din bredband. Jag kan såklart ha fel och det är kanske olagligt men jag googlade och hittade inte någon lag om det.

förövrigt kan man inte portscanna via en TOR node eller med proxy chains? Då bör inte ISP kunna veta att det är du?
Citera
2024-04-27, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristofer.

Mvh
Straffet för dataintrång är böter eller fängelse i högst två år. Om du är en ungdom som bara vill testa lite blir det förmodligen ingen utredning alls. I regel är det först när ett dataintrång gör någon verklig skada som polisen blir inblandad.
Citera
2024-04-27, 13:20
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Straffet för dataintrång är böter eller fängelse i högst två år. Om du är en ungdom som bara vill testa lite blir det förmodligen ingen utredning alls. I regel är det först när ett dataintrång gör någon verklig skada som polisen blir inblandad.
Försök till dataintrång är brottsligt, så länge det inte är ringa.
Citera
2024-04-27, 13:25
Medlem
Kantarellgudens avatar
Citat:

Nej, att knacka på dörrar och kolla om någon är hemma (portskanning) är inte dataintrång.

Skulle du däremot knacka och sen öppna dörren och gå in utan tillåtelse, ja, då är det dataintrång.

Citat:
Ursprungligen postat av Highfashion
Jag är tveksam på om det ens är olagligt?

Jag vet att ISP ofta har policy emot sådant men det enda straffet blir då att dom avslutar din bredband. Jag kan såklart ha fel och det är kanske olagligt men jag googlade och hittade inte någon lag om det.

Nej det är inte olagligt, dock är det konstigt beteende som kommer väcka uppmärksamhet och folk som undrar vad du sysslar med.
Citera
2024-04-27, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarellguden
Nej, att knacka på dörrar och kolla om någon är hemma (portskanning) är inte dataintrång.

Skulle du däremot knacka och sen öppna dörren och gå in utan tillåtelse, ja, då är det dataintrång.

Nej det är inte olagligt, dock är det konstigt beteende som kommer väcka uppmärksamhet och folk som undrar vad du sysslar med.
Att knacka på dörrar iklädd maskering och yxa är inte olagligt? Det är först när du halshugger någon som det är olagligt?
Citera
2024-04-27, 13:33
Medlem
Kantarellgudens avatar
Citat:
Att knacka på dörrar iklädd maskering och yxa är inte olagligt? Det är först när du halshugger någon som det är olagligt?

Den enda i tråden som nämnt något överhuvudtaget om maskering och yxa är du. Sluta upp med dina fantasier.

Det är inte olagligt att knacka dörr.
Citera
2024-04-27, 13:35
Medlem
Citat:
Den enda i tråden som nämnt något överhuvudtaget om maskering och yxa är du. Sluta upp med dina fantasier.

Det är inte olagligt att knacka dörr.
Det kan vara olagligt om det sker i samband med att förbereda ett brott. Att skanna portar fyller ingen försvarbar anledning om du inte ska begå ett dataintrång eller om du inte jobbar med det drabbade företagets IT-säkerhet.
Citera
2024-04-27, 13:43
Medlem
Kantarellgudens avatar
Citat:
Det kan vara olagligt om det sker i samband med att förbereda ett brott.

Ja, men TS har inte nämnt något om att han planerar att begå några brott, faktumet att han ens först frågar om portskanning i sig är ett brott säger sig självt.

Sen om "nyfikenhet" är en försvarbar anledning eller inte får väl rättsväsendet avgöra, tror dock det blir väldigt svårt att fälla TS för något om det enda suspekta på pappret är att han skannat portar, det räcker inte, det behövs något mer konkret än så.
Citera
2024-04-27, 14:31
Medlem
Citat:
Ja, men TS har inte nämnt något om att han planerar att begå några brott, faktumet att han ens först frågar om portskanning i sig är ett brott säger sig självt.

Sen om "nyfikenhet" är en försvarbar anledning eller inte får väl rättsväsendet avgöra, tror dock det blir väldigt svårt att fälla TS för något om det enda suspekta på pappret är att han skannat portar, det räcker inte, det behövs något mer konkret än så.
Ja, som jag redan har skrivit lär inte en portskanning enbart leda till en polisutredning, det är så klart inte värt polisresurserna att gå till botten med varenda portskanning. Men det är fortfarande olagligt eftersom det är ett försök till dataintrång. Om en portskanning lyckas dvs du får svar där en brandvägg borde ha stoppat anropet, då har du olovligen kommit åt och använt någon annans dator. Det är inte som att knacka dörr. Det är snarare som att rycka i handtag och testa nycklar i många dörrar. Extremt många dörrar.
Citera
2024-04-27, 15:01
Medlem
Kantarellgudens avatar
Citat:
Men det är fortfarande olagligt eftersom det är ett försök till dataintrång.

Nej för fjärde gången nu, det är inte olagligt att portskanna, det finns inget "försök till dataintrång" här om syftet aldrig var att försöka begå något som helst dataintrång från första början.

Du antar alltså fortfarande att TS är en maskerad yxman trots att det inte finns några belägg för dina fantasier, har du ens läst trådstarten?

Är TS en maskerad yxman? Då kanske han har något att vara orolig för.

Är TS en välskött, hederlig man i kostym? Nej, då har TS inget att oroa sig för annat än att han kommer få ögon på sig.

Fram nu med brottsmål där någon dömts för att enbart ha portskannat, vad jag vet så finns det inte.

Citat:
Om en portskanning lyckas dvs du får svar där en brandvägg borde ha stoppat anropet, då har du olovligen kommit åt och använt någon annans dator.

Nej, att portskanna är inte att olovligen komma åt och använda någon annans dator, vad du beskriver här är dataintrång, inte försök till dataintrång, hur ska du ha det egentligen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in