Citat:
Ursprungligen postat av
Trakesson
Det är lite märkligt att i Sverige kallas det ”Palestinasjal” och klassas som att det signalerar vänsteråsikter, medan det i andra länder kallas ”Shemagh” och används både av Amerikanska och Brittiska armén som en del av deras uniformer. Tror inte de generellt uppfattas som vänster.
Sedan tycker jag att överenskomna klädregler ska följas men det är ingen stor fråga för mig.
Edit: Om en person av arabisk härkomst bär Shemagh behöver det inte betyda någonting alls eftersom det är ett traditionellt klädesplagg i de delarna av världen. Att en invandrare bär ett plagg från sitt ursprungsland är inte konstigare än att de äter maträtter från sitt ursprungsland. Fast i just det här fallet kan man förmoda att tanken är att signalera politisk hemvist.
Samma sak?
Eller så är det så att det är olika mönster dvs det är skillnad på en palestinsk Keffiyeh och andra Keffiyeh/shemaghs mönster. Riksdagsledamoten bär uppenbarligen en "palestinasjal" som just har ett eget mönster.
https://en.wikipedia.org/wiki/Palestinian_keffiyeh
Citat:
Ursprungligen postat av
Trakesson
Du får kväljningar av amerikanska soldater i uniform stationerade i mellanöstern?
amerikanska, brittiska mm soldater bär likt IDF - Israel Defence Forces olika varianter Keffiyeh/shemagh med annat mönster än den palestinska Kefiyehn samt grön färg.
Riksdagsledamoten bär en palestinsk Keffiyeh.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheKhurgan
Jag får kväljningar av idioter som dig som skriver på flashback att amerikanska soldater i mellanöstern har sådana som en del av sin uniform och sedan fortsätter gapa om det i tråden som om det är ett jävla faktum.
Det är en stark vänstersymbol. Du vet det, men vill spela allmänbildad och verka viktig.
Nu har ju Trakesson faktiskt fel. De bär Keffiyeh/shemagh, men inte en palestinsk Keffiyeh.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trakesson
Det är ett faktum. Lätt att kontrollera, men kvälj på du.
Du hade ju uppenbarligen själv inte läst på.