2024-04-26, 01:06
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonStopXXX
Som rubriken lyder

Har en bil som går hur bra som helst. Men så fort tanken går ner till hälften så vill bilen lägga av när man svänger höger. Vid full tank är problemet som bortblåst men så fort den närmar sig halva så börjar den tappa gas, hacka och lägga av. Har upptäckt att om jag rycker ratten åt vänster då så fixar det sig igen. Väldigt märkligt.

Även ibland vid raka sträckor så tappar den gas, kan liksom hålla 40km/h och från ingenstans tappar den gas igen. Alltså pedalen reagerar inte, för att sen i samma sekund ”vakna” till liv igen och reagera.

Någon som stött på likande problem?
Vanligast brukar det vara att kabeln som är extra påskruvad på batteriets plus sko inte är åtdragen riktigt eller så är tändningslåset extremt glappt.

Om bilen dör när du svänger höger men startar igen ”ryckigt” när du svänger rakt, så kan du kontrollera tändsystemet.

Om bilen dör när du svänger höger men startar igen ”mjukare” när du svänger rakt, så kan du kontrollera bränslesystemet. Elanslutning till bränslepumpen etc.
Citera
2024-04-26, 03:11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vad är det för bil då? Låter som en diesel.

hur vet du hur bilen låter?
Jag hör inget.
Citera
2024-04-26, 03:20
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Vad är det för bil?
Har den förgasare?
I så fall kanske flottören hänger sig och låser nålventilen i stängt läge.

Fenomenet inte ovanlig med äldre förgasarjeepar i branta uppförsbackar.
Rådet i så fall är att byta till elektronisk förgasare typ Bosch Single Point.

B t w - är du säker på att det är bränsletillförseln som upphör?
Kan även vara relaterat till tändsystemet.
Kolla elkablarna till och från tändfördelaren och tändspolen.
herre gud personen ifråga kan inte ens titta framåt och du antar att det är en förgasarmotor istället för att se det uppenbara att förpumpen (vid/i tanken) knackat ihop varför jag vet det är för att jag inte har autism
Citera
2024-04-26, 05:04
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
hur vet du hur bilen låter?
Jag hör inget.
Jag har bra öron.
Citera
2024-04-26, 06:14
Moderator
MondoBizarros avatar
Eftersom TS inte säger vad det är för bil är det i princip omöjligt att svara på, men min teori i brist på fakta är att det är en delad tank med dubbla pumpar, en sån här variant: https://www.ebay.com/itm/176053801497?epid=21065258702&itmmeta=01HWC9NFR6VH V51RCXS1MNSTKV&hash=item28fd9fd219:grkAAOSwECVk~ TH2

Dör ena pumpen så kan den bara ta bensin från sidan med fungerande bränslepump och då råkar man ut för exakt detta.
Citera
2024-04-26, 06:55
Medlem
no-right-returns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jobbigt i rondeller!

Går ju bra så länge du inte vill ta dig ur dom
Citera
2024-04-26, 09:20
Medlem
Citat:
Det har jag redan men kommer inte fram till något. En vän som är mekaniker sa att det är bränslefiltret så jag har beställt ett nytt sådant men jag är väldigt tveksam. Jag menar varför skulle en sväng påverka ett filter?

Har det inte blivit bytt på extremt länge låter det inte som en så tokig idé, tänker jag. En del av det du beskriver är exakt symptom för igensatt bränslefilter.

Du har ju inte ens berättat om det är en diesel eller bensinare, vilken modell det är etc och jag har ingen aning men det skulle ju kanske kunna vara så att ett filter som är nära helt igensatt blir mer eller mindre nära helt igensatt beroende på vilken väg bränslet tar igenom filtret och att det påverkas av bilens läge.

Men är det så att bilen tvärdör i exakt samma stund som du direkt vrider ratten är jag lite skeptisk till att det enbart är bränslerelaterat.
Citera
2024-04-26, 10:10
Medlem
zoombos avatar
Hade för länge sen en Audi 80 GTE med detta problem. Där hade man bytt tank från en som hade förgasare och den tanken saknade alltså någon typ av skvalpplåtar som fanns i dom bilar som hade insprutning och elektrisk bränslepump. Den sög alltså luft om nivån var låg och man svängde kraftigt.

Men eftersom TS som i många trådar inte skriver vilken bil, modell, ålder eller om det ens är diesel eller bensin det handlar om så blir svaren därefter.
Citera
2024-04-26, 10:13
Medlem
isgetens avatar
Hade exakt detta problem med en gammal bmw som hade insprut. Var bensinpumpen. Bytte den så fungerade allt bra igen.
Citera
2024-04-26, 11:04
Medlem
Hade en 740 som var sådan,byte bränsle räle bakom askkoppen,inga problem sedan.
Citera
2024-04-26, 11:18
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
Hade en 740 som var sådan,byte bränsle räle bakom askkoppen,inga problem sedan.

Öhh...hur kan ett felaktigt bränslerelä bete sig olika beroende på bränslenivån i tanken?

Sen är det ju knappast ett elektriskt fel om det inte inträffar vid full tank men en svag pump eller tätt filter finns det en teoretisk möjlighet att det skulle kunna orsaka liknande fenomen.
Kabeln till pluspolen på batteriet dåligt åtskruvad? Jo tjena...
Citera
2024-04-26, 11:47
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Som rubriken lyder

Har en bil som går hur bra som helst. Men så fort tanken går ner till hälften så vill bilen lägga av när man svänger höger. Vid full tank är problemet som bortblåst men så fort den närmar sig halva så börjar den tappa gas, hacka och lägga av. Har upptäckt att om jag rycker ratten åt vänster då så fixar det sig igen. Väldigt märkligt.

Även ibland vid raka sträckor så tappar den gas, kan liksom hålla 40km/h och från ingenstans tappar den gas igen. Alltså pedalen reagerar inte, för att sen i samma sekund ”vakna” till liv igen och reagera.

Någon som stött på likande problem?

Hur i helvete kan man starta en sån här tråd utan att skriva vad det är för bil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in