Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-25, 15:57
  #1
Medlem
Tycker att den (trots rätt inställd vikt, kön etc.) grovt överskattar mina prestationer när jag tränar.

Den mäter nästan exakt samma avstånd som löpbandet i km. Men i kalorier har Apple Watch lagt in ca 2 gånger så många ”Aktiva kcal” (exkl viloförbrukning) som maskinen anger.

Har testat andra maskiner på andra gym tidigare (där man själv fyller i kön, vikt m.m). Även där så uppger Apple Watch mycket fler brända kcal än maskinen. Inte lika stor skillnad där men fortfarande mer på klockan än vad maskinen säger.

Har Apple programmerat så att klockorna ska göra tjocka människor glada över att ha promenerat på löpbandet genom att överdriva kaloriförbränningen?
Citera
2024-04-25, 16:53
  #2
Medlem
Har du på dig klockan när du springer och matar sen in en aktivitet manuellt utifrån bandet eller hur menar du?
Citera
2024-04-25, 17:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Har du på dig klockan när du springer och matar sen in en aktivitet manuellt utifrån bandet eller hur menar du?

Går in på klockan och klickar "Starta Träningspass - inomhusgång". Den har all info om mig som vikt, kön och ålder. Den räknar ihop kcal som förbrukats exkl det jag förbrukar i vila.


Matar inte in något manuellt utan aktiverar bara träningspass-mätning genom klockan.
Citera
2024-04-25, 18:45
  #4
Medlem
Hm, ok. Det där antar jag kan bli glädjesiffror. Hur vet din klocka hur snabbt och långt du gått?
Citera
2024-04-25, 22:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Hm, ok. Det där antar jag kan bli glädjesiffror. Hur vet din klocka hur snabbt och långt du gått?

Just hur den vet hur snabbt och långt jag gått vet jag inte. De siffrorna stämmer dock med löpbandet. Det är kcal förbrukningen utifrån sträckan och hastigheten som inte stämmer.

Klockan känner av hur man svingar med armarna medan man går gissar jag på, i kombination med puls. Sätter man inte på träningen och den känner av att man promenerar plingar det i klockan.

Stod en gång på en trappmaskin på gymmet utan att aktivera träning och då frågade klockan om jag tränade på en trappmaskin. Alltså förstod den att jag gick tränade i trappor och inte på ett löpband.

Så klockan är smart i sig och uppfattar korrekt vad man gör. Bara att den omvandlar dessa korrekta siffror till överdrivet positiva träningsresultat (troligen för att man ska ha lust att fortsätta gymma även nästa gång)
Citera
2024-04-25, 23:02
  #6
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Hm, ok. Det där antar jag kan bli glädjesiffror. Hur vet din klocka hur snabbt och långt du gått?

Klockan har en stegräknare, så jag antar att den kalkylerar med hjälp av steglängden. Jag har ingen Apple Watch, men min smartklocka har lärt sig min steglängd med hjälp av GPS vid utomhuspromenader. Steglängden går också att justera manuellt ifall klockan inte har hunnit lära sig.

Det skulle vara bra om TS kunde posta lite siffror, gångtider, antal km, samt kaloriförbrukning.
Citera
2024-04-25, 23:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorskVarg
Just hur den vet hur snabbt och långt jag gått vet jag inte. De siffrorna stämmer dock med löpbandet. Det är kcal förbrukningen utifrån sträckan och hastigheten som inte stämmer.

Klockan känner av hur man svingar med armarna medan man går gissar jag på, i kombination med puls. Sätter man inte på träningen och den känner av att man promenerar plingar det i klockan.

Stod en gång på en trappmaskin på gymmet utan att aktivera träning och då frågade klockan om jag tränade på en trappmaskin. Alltså förstod den att jag gick tränade i trappor och inte på ett löpband.

Så klockan är smart i sig och uppfattar korrekt vad man gör. Bara att den omvandlar dessa korrekta siffror till överdrivet positiva träningsresultat (troligen för att man ska ha lust att fortsätta gymma även nästa gång)

Vad ger den dig för kaloriförbränning då givet sträcka, fart och din vikt? Jämkar jag samman diverse löpbands och gadgets uppfattning om min energiförbrukning hänger jag av mina 87 pannor drygt 70 kcal per kilometer när jag går i raskt tempo.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback