Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-26, 13:03
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Knuffen är snarare ofredande än misshandel. Har svårt att tänka mig att knuffen orsakade smärta.

Men det är bara en teknikalitet. Jag håller med om allt annat du skriver.

Gränsfall, en knuff orsakar ofta lite smärta men även ofredande kan leda till dagsböter eller fängelse så det täcks också.

Editerade min post och lade till lite ytterligare villkor som är relevanta för TS.
Citera
2024-04-26, 15:09
  #14
Medlem
Melancholymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Oprovocerad innebär att man inte gjort något för att framkalla våldet.
I ditt fall var det du som startade bråket, därför kan de neka eller sätta ned ersättningen.

LF villkor för överfallsskydd finns att ladda ner här: https://www.lansforsakringar.se/varm...sakring/villa/

relevanta villkor:

Det finns även ett aktsamhetskrav som säger:


Det fetade är de aktuella villkoren som gör att du kan nekas ersättning.
Du knuffade personen först. Det är ringa misshandel, kan ge dagsböter.
Det kan även ses som att din knuff startade slagsmålet och därmed har din skada tillfogats i samband med att du aktivt deltagit i slagsmål.
Du har även brutit mot aktsamhetskraven.

Villkor för Nedsättning av försäkringsersättning:



Trams, ringa misshandel för en lätt knuff? Patetiskt…
Citera
2024-04-26, 17:52
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melancholyman
Trams, ringa misshandel för en lätt knuff? Patetiskt…

Ringa misshandel om det orsakat smärta, annars ofredande.

Oavsett så är det ett brottsligt angrepp och eftersom du började så innebär det att du inte har rätt till ersättning från din försäkring.
Citera
2024-04-26, 17:58
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melancholyman
Om jag började…då började USA genom ofredande mot Ryssland genom natoexpansion och Ryssland spårade och startade krig. USA ofredade och deltog aktivt i slagsmål men Ryssland är den som utförde själva misshandeln. Låter det rimligt?

Nej det låter inte på något sätt rimligt eftersom ofredande bara kan begås av en person mot en annan.
Varken USA eller Ryssland är personer, det är länder.
Extremt stor skillnad på att ett land anfaller ett annat och dödar tiotusentals personer och förstör egendom för miljarder och på att en person startar bråk och får stryk.


Och ja du startade bråket, men du blev misshandlad.
Du begick ett ringa brott och den andre personen begick ett mycket grövre brott mot dig.
Att du startade innebär inte att det den andre gjorde var rätt.
Däremot så innebär det att du inte har rätt till ersättning från din försäkring.

Om den andre personen blir dömd för brott och du kan bevisa dina skador så skulle du ha rätt till skadestånd.
Citera
2024-04-27, 17:37
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melancholyman
Hej, jag blev misshandlad av en chef på ett jobb då jag skulle lämna tillbaka material som tillhörde företaget. Det var dåligt stämning och den här chefen visade ett stort förakt, jag blev så less att jag lätt puttade till honom. Det resulterar i att han matar cirka 5-7 knytnävar i ansiktet på mig och sparkar. LF säger att misshandeln måste vara "oprovocerad" för att de ska betala ut någon ersättning. Hur ofta är en misshandel helt oprovocerad? Vad innebär oprovocerad?

Sedan undrar jag också, var regleras dessa regler? Jag har sökt på LF hemsida och på internet men kan inte hitt någonstans, en text som beskriver kriterier och hur dessa ska bedömas. Det jag menar är en text, försäkringstext eller lag som beskriver vad som gäller och under vilka omständigheter.

Det där är ett uppenbart fall av ofredande!
En lättare knuff är definitivt ingen misshandel, men en örfil utgör ringa misshandel, och ett knytnävsslag misshandel av normalgraden!

Brottsbalken 4kap
7§ Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (2017:1136).

Kommentar:
Till ofredande räknas att knuffa någon, slita i annans kläder, utöva telefonterror, spotta på någon, fälla någon genom att sätta krokben, fönstertitta samt även mobba för att ta några exempel, någon måste bli störd. Dessa slags ofredande kallas även realinjurier;
https://lagen.nu/1962:700#K4P7S1


Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ringa misshandel om det orsakat smärta, annars ofredande.

Oavsett så är det ett brottsligt angrepp och eftersom du började så innebär det att du inte har rätt till ersättning från din försäkring.

Nja att fysiskt antasta någon kan medföra viss smärta, men betyder nödvändigtvis inta att det når upp till misshandel. DOM från HD vägleder;

NJA 2013 s. 397
Några gymnasieelever har i skolans lokaler bundit en annan elev med tejp till händer och fötter så att han inte har kunnat röra sig. De har därefter bl.a. duschat och flera gånger knuffat omkull honom och sedan släpat runt honom i skolans allmänna utrymmen. Detta har orsakat en lindrig kroppsskada och en övergående smärta. Hela händelseförloppet har bedömts som ofredande och inte som misshandel. Att eleven uttalade att han var med på att tejpas och duschas har inte lett till frikännande av de tilltalade som hade uppsåt till att samtycket inte var frivilligt eller allvarligt menat.

23 Straffvärdet av gärningen motsvarar fängelse tre månader.
https://lagen.nu/dom/nja/2013s397
__________________
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2024-04-27 kl. 17:39.
Citera
2024-04-27, 18:30
  #18
Medlem
Melancholymans avatar
Tack för input, vi får se vad som händer med överklagan. Det finns inga vittnen, men som jag ser det bindande teknisk bevisning. Lustigt är att personen kunde bett om ursäkt men aldrig gjort det, isåfall hade jag definitivt aldrig anmält. Skulle det gå till åtal så kommer då mest sannolikt en anmälan om ofredande.
Jag hade även hellre förlikat mig än att få personen dömd, lite cash som plåster på såren.
Psykiatrin hörde av sig och kommer jag in och gör som de säger så kanske de kan droppa anmälan mot mig sade de 😅
Citera
2024-04-27, 18:56
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Det där är ett uppenbart fall av ofredande!
En lättare knuff är definitivt ingen misshandel, men en örfil utgör ringa misshandel, och ett knytnävsslag misshandel av normalgraden!

Brottsbalken 4kap
7§ Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (2017:1136).

Kommentar:
Till ofredande räknas att knuffa någon, slita i annans kläder, utöva telefonterror, spotta på någon, fälla någon genom att sätta krokben, fönstertitta samt även mobba för att ta några exempel, någon måste bli störd. Dessa slags ofredande kallas även realinjurier;
https://lagen.nu/1962:700#K4P7S1




Nja att fysiskt antasta någon kan medföra viss smärta, men betyder nödvändigtvis inta att det når upp till misshandel. DOM från HD vägleder;

NJA 2013 s. 397
Några gymnasieelever har i skolans lokaler bundit en annan elev med tejp till händer och fötter så att han inte har kunnat röra sig. De har därefter bl.a. duschat och flera gånger knuffat omkull honom och sedan släpat runt honom i skolans allmänna utrymmen. Detta har orsakat en lindrig kroppsskada och en övergående smärta. Hela händelseförloppet har bedömts som ofredande och inte som misshandel. Att eleven uttalade att han var med på att tejpas och duschas har inte lett till frikännande av de tilltalade som hade uppsåt till att samtycket inte var frivilligt eller allvarligt menat.

23 Straffvärdet av gärningen motsvarar fängelse tre månader.
https://lagen.nu/dom/nja/2013s397

Nja inte riktigt så det är formulerat, HD konstaterar att "både rodnaden och smärtan framstår som obetydliga i sammanhanget och får närmast ses som bieffekter. Sedda för sig kan rodnaden och smärtan inte grunda ansvar för annat än ringa misshandel"

De anser alltså att det faktiskt nått upp till ringa misshandel, det konsumeras dock av det grövre brottet ofredande.

I det aktuella fallet konstaterar HD att det utförts gärningar som omfattas av misshandelsbestämmelsen(p 13) och ofredande(p 15) men att de bedömer hela händelseförloppet i ett sammanhang och under en och samma straffbestämmelse(p17), då har man valt det grövre brottet och "huvudbrottet" ofredande istället för ringa misshandel(p 17).
Citera
2024-04-27, 20:49
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nja inte riktigt så det är formulerat, HD konstaterar att "både rodnaden och smärtan framstår som obetydliga i sammanhanget och får närmast ses som bieffekter. Sedda för sig kan rodnaden och smärtan inte grunda ansvar för annat än ringa misshandel"

De anser alltså att det faktiskt nått upp till ringa misshandel, det konsumeras dock av det grövre brottet ofredande.

I det aktuella fallet konstaterar HD att det utförts gärningar som omfattas av misshandelsbestämmelsen(p 13) och ofredande(p 15) men att de bedömer hela händelseförloppet i ett sammanhang och under en och samma straffbestämmelse(p17), då har man valt det grövre brottet och "huvudbrottet" ofredande istället för ringa misshandel(p 17).

Då är vi tillbaka till det jag sa, att smärta inte nödvändigtvis är ringa misshandel, vid en samlad bedömning av händelsen kan det ge en annan brottsrubricering så som ofredande, hade det varit mer våld då är brottsrubriceringen misshandel!
__________________
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2024-04-27 kl. 20:55.
Citera
2024-04-27, 22:39
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Då är vi tillbaka till det jag sa, att smärta inte nödvändigtvis är ringa misshandel, vid en samlad bedömning av händelsen kan det ge en annan brottsrubricering så som ofredande, hade det varit mer våld då är brottsrubriceringen misshandel!

Det utgör fortfarande misshandel, ringa konsumeras dock av ofredande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback